Kanske 3 meter och c:a 30 cm stigning, sen är det plant i c:a 7-8 m och sen är det lite uppåt igen innan det blir ett litet dike.

Kanske göra en tillfällig ghetto-lösning. Korta av stupröret och leda bort med avloppsrör så det åtminstone kommer 5-6 meter från huset.
 
Våren kom tidigt så nu har jag grävt upp lite under stupröret vid garaget. Det var fyllt med singel och lera i en ”ram” av tre stenplattor. Funderar ändå på om det räcker att kanske gräva ur lite mer, lägga i markduk och fylla på med singel eller makadam. Och kanske koppla på ett rör/ slang på stupröret när det är blötväder.

Uppgrävt område med lerig grop under stuprör vid garaget, flankerat av stenplattor och singel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hus med grusuppfart på våren, snöfläckar på gräset och bil parkerad utanför garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så är nästa fråga, hur djup är den gropen, betänk att det kommer från taket 300 liter, det är mer än en regntunna och det ska då sjunka ner i marken med nästan samma fart som det fylls på, ekvationen går inte ihop med den nuvarande lösningen.
 
Nej, det låter ju inte helt rimligt. Man undrar ju lite hur de tänkte när de la asfalten.

Hittade på SMHI's sida att "Starka regnskurar ger 2-8 mm per 10 minuter eller 10-50 mm på en timme." Om man då räknar på 50 liter per timme per kvadratmeter så blir det en del. Kom på att en del av grannens tak, kanske 15 m2 rinner ner på garagetaket också så det blir i värsta (sky-)fall 25 liter per minut på 30 m2 tak om jag räknat rätt. Det hör iofs till ovanligheterna, kanske är det nån annan siffra man brukar räkna på när man dimensionerar avrinning?

Hittade lite annat intressant på nätet. Nedsänkt regnbädd, alltså någon sorts rabatt som ligger lite under marknivå dit man kan leda vatten. Ska testa att leda vattnet med ett rör till rabatten på andra sidan asfalten och se vad den sväljer. :)
 
Blir nog som ett vattenfall ut från röret där och jorden åker sin väg, men prova går alltid. Det nya i dag är att varje fastighetsägare ska ta hand om allt ytvatten själv på egna tomten, så tänk till efter provet att gräva ner ett rör till diket. Att grannen takavvattnar via dig, inte bra, men kan han vara med och gräva och ni delar på rörkostnad, det skapar lite grannsämja om ni kommer överens.
 
Ja, det är sant. Får nog lägga lite stenar framför mynningen. Detta är förstås temporärt då röret ligger rakt över gången. Om det rinnar av bra kanske jag kan sänka ner nån ränna i asfalten.

Eftersom det är kedjehus blir det ju så att jag får grannens vatten och han får nästa grannes vatten på samma sätt. Lika orättvist för alla. :)

Får kolla med kommunen hur de ställer sig till att leda bort vattnet till diket. Tror isf att jag sågar upp asfalten för rören och kanske lägger plattor just den biten.
 
Hur mycket tomt har du på den sidan. Skulle inte prata med kommunen utan bara göra det.
 
Mätte lite. Det är c:a 10x15 m gräsmatta på framsidan huset. Testade också med leksakslasern som följde med tidningen Gör Det Själv och det är 5 cm lutning på marken mellan huset och tomtgränsen, en sträcka på c:a 11 m.
 
Beror på vad som finns under, i bland är det återfyllning av skräpfyllning mad sten och annat joks i och kan var genomsläppligt.
 
Ok. På något sätt ska jag få vattnet under asfalten ändå. (Även om grannarna är supertrevliga och hjälpsamma så vill jag leda bort vattnet på min egen tomt.)

Jag har en hög med 50x50x5 cm sjöstensplattor liggande. Vad tror ni om att skära upp en 50 cm bred skåra och gräva ur c:a 25 cm. Sen lägga i rör och fylla på med grus och sättsand och plattorna på det. Röret blir att ligga väldigt ytligt men skyddas ju av plattorna. Det kommer inte vara nån biltrafik där. Anledningen till att jag vill ha det grunt är att fallet mot diket inte räcker till annars. Sträckan är c:a 3,2 meter.

Ett annat alternativ skulle vara att köpa 3,2 m markränna men jag vet inte hur man smidigast ansluter stupröret till den.
 
En markränna kommer att fyllas av snö och is vid lite kallare väder och inte fungera riktigt. Ett rör i mark som kommer från stuprör får inget vatten med mindre än att det töar. Det som är viktigt då är att röret får inte ligga öppet i luften på slutet, det blir självdrag genom och iskallt drag gör att det kommer att bildas en ispropp i röret som spricker sönder. Kan bli lite knepigt när det ska ut i diket men går att få till.
 
Ah, det hade jag inte tänkt på. Rör i mark får det bli. Stort tack för all hjälp! :)
 
J jonaserik skrev:
En markränna kommer att fyllas av snö och is vid lite kallare väder och inte fungera riktigt. Ett rör i mark som kommer från stuprör får inget vatten med mindre än att det töar. Det som är viktigt då är att röret får inte ligga öppet i luften på slutet, det blir självdrag genom och iskallt drag gör att det kommer att bildas en ispropp i röret som spricker sönder. Kan bli lite knepigt när det ska ut i diket men går att få till.
Hur kan man göra vid diket för att få till det och hur djupt behöver markröret ligga?
 
Gärna så djupt som möjligt och det ska vara ett bra fall på det, vid diket bör det vara en större grop med kross i och helst frostfritt. röret ska sluta i gropen. Det är inte fel att lägga en skiva isolering ovanpå, gärna då den dyrare typ Ecoprime 120X60 10 cm. 10 cm isolerar lika som 1 meter jord. För att vara extra säker så kan 2 skivor läggas bredvid varandra så inte ev. tjäla kryper runt ner. Ni får se hur ni kan få till det. Röret kan gå direkt ut om det förbereds för en värmekabel som slutar 10 cm utanför röret, då hålls isklumpen som brukar bli på en låg nivå.
 
  • Gilla
Monica_E1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.