Hallå där!

Jag ska göra ett jobb åt en bekant som vill ha en paddock upplyst. Ska sätta upp 1-2 LED-strålkastare på ca 150w/st. Funktionen hen vill åt är att man ska kunna trycka på en strömbrytare för att tända och därefter ska det lysa en viss tid, säg 60min, sen automatiskt släckas igen. Det jag tänker att jag kommer behöva är en vanlig tryckströmbrytare, någon form av kontaktor samt ett tidrelä. Då jag främst hamnat på jobb där jag mestadels jobbat med nybyggnation av lägenheter och liknande så är det här väldigt nytt för mig.
Kan det finnas någon vänlig själ därute som har lust att uppge vad för prylar som ger mig den funktion jag vill åt samt kanske ett kopplingsschema?

tack på förhand!
 
Kan du inte bara använda en trappautomat som har den frånslagsfördröjning du vill ha?
 
tommib
Eltako TLZ12-8E kommer göra jobbet galant. Max inställd tid är 120 min. Kombinera den med en valfri kontaktor (300 W LED är rätt elakt) och en tryckknapp.

Är du verkligen auktoriserad? Utan att vara det får du, som du säkert vet, inte installera något alls på fritiden. Det är inget illa ment men du borde inte behöva ett kopplingsschema för detta. Det är en väldigt enkel koppling som du måste förstå själv.
 
tommib tommib skrev:
Eltako TLZ12-8E kommer göra jobbet galant. Max inställd tid är 120 min. Kombinera den med en valfri kontaktor (300 W LED är rätt elakt) och en tryckknapp.

Är du verkligen auktoriserad? Utan att vara det får du, som du säkert vet, inte installera något alls på fritiden. Det är inget illa ment men du borde inte behöva ett kopplingsschema för detta. Det är en väldigt enkel koppling som du måste förstå själv.
Tack för svaret!
Hehe jodå jag är auktoriserad! Nackdelen med att hamna på en stor firma efter studenten är ju att man gärna hamnar på större byggen med väldigt mycket samma arbetsuppgifter om dagarna. Därav att jag inte varit i kontakt med dessa typer av installationer i någon större utsträckning.
 
tommib
För att bli auktoriserad måste man så vitt jag vet ha minst fyra år allsidig praktik, så det borde vara omöjligt att bli det om man bara gått och dragit kabel på nybyggen efter studenten.

För att klargöra, är du verkligen auktoriserad AL? Eller är du bara "elektriker" som gjort klart dina lärlingstimmar? Vad menar du exakt med att du är auktoriserad?

Det är inte så att jag är ovillig att hjälpa, jag blir bara väldigt förvånad att se en sådan här fråga från någon som uppger att den är auktoriserad. Det borde inte vara möjligt. Igen, inget illa ment men om du verkligen är auktoriserad och inte förstår en enkel koppling med trappautomat (eller tidrelä för den delen) så blir jag mörkrädd. Det är ärligt talat ett underbetyg till utbildningen även om du "bara" är montör.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
För att bli auktoriserad måste man så vitt jag vet ha minst fyra år allsidig praktik, så det borde vara omöjligt att bli det om man bara gått och dragit kabel på nybyggen efter studenten.

För att klargöra, är du verkligen auktoriserad AL? Eller är du bara "elektriker" som gjort klart dina lärlingstimmar? Vad menar du exakt med att du är auktoriserad?
Nu var det ju inte så att jag tog studenten i somras..
btw du gör verkligen skäl för din disclaimer.
 
tommib
Vilken av åsikterna är det som är fel då?

Är du de facto auktoriserad AL?
 
R Rpezon skrev:
Tack för svaret!
Hehe jodå jag är auktoriserad! Nackdelen med att hamna på en stor firma efter studenten är ju att man gärna hamnar på större byggen med väldigt mycket samma arbetsuppgifter om dagarna. Därav att jag inte varit i kontakt med dessa typer av installationer i någon större utsträckning.
Verkar ju inte som att du har AL
Då hade du inte ställt din fråga på ett konsumentforum
Eftersom du är anställd jobbar du under Installatören för regelefterlevnads behörighet. och får inte göra något utanför din ordinarie arbetstid.
Överväger du ändå att göra det tycker jag att du ska prata med din arbetsledare och fråga denne hur det ska utföras :cool:
 
  • Gilla
GoGetLost och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker ni ser världen med skygglappar just nu.

Min elektriker har haft egen full auktorisation sedan vi införde växelström ungefär men har aldrig jobbat som "installationselektriker". Det gör att det är flera saker, som i detta exempel, som jag själv listar ut på egen hand och ibland med hjälp av er här när vi går utanför standardprylar.

Jag tror knappast TS är ensam om att ha auktorisation men sakna kunskap om vissa, om än grundläggande, områden helt enkelt för att gruppen personer med auktorisation inte är så homogen som ni verkar utgå ifrån.
 
tommib
Jag håller inte med dig i detta.

Även om man inte jobbat som installationselektriker så måste man ha såpass mycket kunskap om elsystem att man kan räkna ut hur detta ska kopplas. Jag skrev i ett tidigare inlägg just det men raderade sedan den texten då den kunde uppfattas som onödigt dryg. Dock tycker jag fortsatt så, att man måste förstå sitt område tillräckligt mycket för att kunna dra slutsatser om hur något måste fungera och från det vidare till hur det ska kopplas.

Om vi tar det aktuella exemplet så inser man om man tänker efter att man har en lampa som ska tändas. Man har någon form av tidrelä, kanske i form av en trappautomat, för att hantera en frånslagsfördröjning. Detta tidrelä behöver en styrimpuls in, från en momentan brytare. Det är typ hela kretsen, minus en kontaktor då om man väljer att ha en sådan. Bara genom att analysera vad man vill uppnå får man hela kretslösningen. Exakt vilken skruv vilken tåt kopplas in på är något som är apparatspecifikt och det kollar man upp för apparaten man ska använda.

Att sakna förmågan att göra denna analys gör att man inte kvalificerar sig för något annat än att montera standardkomponenter efter ritning och klarar man inte mer än så bör man i mina ögon inte ha en auktorisation. Jag har inbillat mig att det är ungefär så det fungerar men om det skulle anses acceptabelt att inte ens kunna prestera denna enkla analys när man är auktoriserad blir jag på riktigt bedrövad.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Att sakna förmågan att göra denna analys gör att man inte kvalificerar sig för något annat än att montera standardkomponenter efter ritning och klarar man inte mer än så bör man i mina ögon inte ha en auktorisation.
Detta är en helt annan fråga - om man då förtjänar sin aukt eller inte. Min poäng var att verkligheten är att fler än en med auktorisation inte har denna vana (och därför ställer frågan) och då blir det så här. Det kan man förstås lösa på olika sätt, tex genom att kräva bevis på praktisk erfarenhet inom flera delområden för att behålla auktorisationen, men antagligen är det bättre att den som inte vet helt enkelt frågar. De flesta som i modern tid, säg de senaste 20 åren skaffat sin auktorisation efter skola och praktik har antagligen inga problem med dessa saker men fick du behörigheten för 50 år sedan och därefter jobbat sparsamt i området eller inte alls, så är läget ett annat (men inte fasen lämnar man tillbaka aukt bara för det).

Min matstat och fourieranalys är rätt rostig idag även om jag har kvitto på "auktorisation" på området och även om jag har metoder för att göra sådant igen i bakhuvudet kanske en kontrollfråga eller två behövs för att det ska bli rätt. Det är rätt rimligt att det fungerar likadant för elektriker.
 
  • Gilla
Jocke45678
  • Laddar…
tommib
Jag tolkade inte TS som att hen tog sin auktorisation för 50+ år sedan.

Principiellt håller jag förstås med, det är bättre att fråga om man är osäker.

Det jag blir fundersam över här är att det är en så basal fråga att man rimligen måste kunna räkna ut hur det ska göras även om man sysslat med stamnätsunderhåll från ett kontor de senaste 40 åren.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
tommib
Jag ska också tillägga att en anledning till min fråga om auktorisation är att min upplevelse är att det är en förekommande missuppfattning om vad auktorisation innebär. En del elektriker tror att de får jobba på fritiden trots att de inte är auktoriserade, eller att ett ECY-cert är en auktorisation.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Tycker det är befogat att TS informerar om vilken auktorisation han ha, och hur länge han har jobbat i yrket
Då kan Ts få relevanta svar
Det var inte heller min mening att komma med ett svar som kan uppfattas som drygt
 
Personligen hade jag försökt få kunden att välja nån enklare hemautomationssystem, sätta en puck och en kontroller... Men för att göra det behöver antingen du eller kunden vara intresserad av detta.

Jag har en LED strålkastare med IR detektor som sitter bakom en strömmätande puck, så då kan man se om någon passerar och då tända eller släcka fler lampor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.