Kan man få till tillräckligt bra arbetsbelysning med LED-lister under överskåpen? Tycker det är svårt att hitta bra och prisvärda LED-spottar som dessutom behöver fräsas in i skivan. Halogen vill jag inte ha av värmeskäl.

Någon som kan dela med sig av bilder på olika varianter av LED-belysning under skåp?
 
Dessa har LED-strips lämpliga att sätta under bänkskåp:
http://www.molectric.com/p714/LED-tejp-%22Super-6%22-Varmvit-Waterproof!/product_info.html
Jag sätter dem på en alu-skena för att bättre leda bort värme samt göra installationen mer flexibel. Jag har dem som up-light och inte under köksskåp, men jag tror det finns bilder på deras webb nånstans på just installation under köksskåp.

Jag har köpt samma LED-strips klart billigare på Ebay så det är också ett alternativ.
 
Bele skrev:
Kan man få till tillräckligt bra arbetsbelysning med LED-lister under överskåpen?
Ja, helt klart! De LED-stripar jag satt som arbetsbelysning i kök har jag fått satt dimmer på.

På fluxio.se finns det bilder från kök och badrum med LED-strip.
http://fluxio.se/forum/showroom/2230-bilder-fran-ett-idag-avslutat-koeks-jobb.html

http://fluxio.se/forum/showroom/130...a-led-spottar-foer-slaepljus-vid-vaeggen.html

http://fluxio.se/forum/showroom/674...oek-istaellet-foer-lysroer-eller-spottar.html

Denna från Hide-a-lite ska du använda. 12W/m.

Om du inte fräser in en alu-profil (som går att köpa av Hide-a-lite) i t.ex. en baldakinskiva och klistar upp stripen i så rekommenderas en "snickarglädje" på skåpen för att förhindra att man blir bländad om man sitter vid t.ex. ett matbord. Men Hide-a-lite har alldeles nyss kommit med glas att sätta över stripen som vinklar ljuset lite som man vill.
 
Redigerat:
Det ser ju intressant ut. Funderar på om inte just lister är att föredra för att få en snygg installation utan någon kantlist på skåpet. Slangen kan väl knappast fixeras helt rakt om man nu inte sätter den i en alu-profil.

En fråga kvarstår dock för båda alternativen. Dimmervalet.
Det finns ett krav hemma och det är att ha vriddimmer Eljo Trend för denna precis som för övriga lampor i köket. Alltså ingen tryckknapssvariant godkännes av designansvarig. Lyckas inte hitta någon trafo som fixar det i listorna. Går det överhuvudtaget?
 
Redigerat:
AXS
Sitter på min telefon så svårt att länka. Sök på mitt namn i projekttråden så ser du hur det ser ut hos oss med ledlist som diskbänkbelysning.

Ska ikväll lägga upp mer bilder på det nu när det är permanent installerat.
 
här är bild på vår belysning under överskåpen (håller på att installera den så därför är det massa saker på bänken)

diskbnkbelysning.jpg
 
  • byggahus1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
snaggletooth skrev:
Har satt 6 st sådana här [länk] i ett nytt kök nyligen. Det är ingen LED-strip men den bygger bara 6mm så den är ganska nära iaf.

Har ingen bild på det slutgiltiga resultatet, så den här får duga så länge.
Ser ju fint ut. Har du någon dimmer till det hela? Det låter som om att det skulle bli en hel del ljus med 5W per 377mm.
 
snaggletooth skrev:
Japp, bl.a. dimmerfunktion med impulsknapp finns i drivdonet (2 st gick det åt här) [länk]
Det börjar klarna :)
Nu har jag lyckats begripa att jag ska ha en Eljo vriddimmer med 1-10V potentiometer inbyggd samt en driver med motsvarande ingång som de du valt.
 
Om du skulle bestämma dig för LED-strip så funkar inte den där drivdonet, då behövs ett annat och jag tror, tyvärr att det bara är tryckknappsdimmer som går att få då.

Exempelvis denna är det som gäller till LED-strip.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Om du skulle bestämma dig för LED-strip så funkar inte den där drivdonet, då behövs ett annat och jag tror, tyvärr att det bara är tryckknappsdimmer som går att få då.

Exempelvis denna är det som gäller till LED-strip.

//Patrik
OK, tror jag fattat nu... SMD-dioder (som i ljuslister) körs med konstantspänningstrafo medan listen som Sir_daniel har är en konstantströmvariant (350mA). Så om jag ska tillgodose önskemålet om vriddimmer är det lister eller små spottar som gäller.
 
snaggletooth skrev:
Har satt 6 st sådana här [länk] i ett nytt kök nyligen. Det är ingen LED-strip men den bygger bara 6mm så den är ganska nära iaf.
Försökte hitta den i någon konsumentnätbutik men din länk går till Malmbergs sida som bara listar proffsbutiker. Hur har du köpt dina?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.