Hej

Har köpt en LED taklampa (http://www.xxxlutz.se/belysning/taklampor/c10c1/novel/taklampa.produkt-0082270318)

När jag kopplat in den fungerade den inte. Jag satte en elsladd med kontakt och testade den i olika uttag. Den fungerar inte.

När affären den fungerade den med samma elsladd som jag använde.

Kan det finnas något märkligt med min spänning/ström som gör att LED-lampan inte fungerar oss mig.
Alla andra elapparater fungerar utan problem.

/Paul
 
Hur är dina lamputtag kopplade ? det borde vara där felet sitter.
 
Jag testade i flera vanliga vägguttag genom att koppa in en elsladd. I affären använde killen samma sladd som jag och fick lampan att lysa. Kan det finnas skillnader i spänning/ström hos mig? Alla andra elapparater fungerar.
 
Nej, kan inte tänka mig det.
 
Var hos grannen och testade. Lampan fungerade inte där heller.

Kan det ha att göra med "tranformation" som omvandlar 220 V AC till 60V DC? Fast det funkade ju hos affären?
Det borde inte ha att göra med jordningen eftersom som killen i affären använde inte jordad kabel.
 
Redigerat:
V av? V dv?
 
Glappkontakt? Kan du ta lite bilder på hur inkopplingen är gjord i lampa och kontakt?
 
Paul Belfrage skrev:
Jag testade i flera vanliga vägguttag genom att koppa in en elsladd. I affären använde killen samma sladd som jag och fick lampan att lysa. Kan det finnas skillnader i spänning/ström hos mig? Alla andra elapparater fungerar.

.....Kan det ha att göra med "tranformation" som omvandlar 220 V AV till 60V DV? Fast det funkade ju hos affären?
Förstår inte riktigt: Vad är det för "sladd", LED och transformator ? Du har alltså inte en 230V LED-lampa som du skruvar i en armatur utan det är ett "kit" med lampa, transformator och sladd emellan dessa samt en mellan trafo och vägguttag ?
Tog du med dig ALLT (inklusive den sladd med stickpropp du trycker i vägguttaget hemma), eller var det bara själva LED-lampan med dess tillhörande sladd du tog med och pluggade i en transformator de hade i butiken?

Edit:
Såg länken nu. Det verkar ju vara seriöst, ser bl.a. under informationen "urverk: nätdrift". Har du urverk på den :wow: ?
Då kvarstår några frågor:
1. Vad tog du med som de provkörde i butiken, hade du t ex med transformatorn ?
2. Hur ser din sladd ut, är det en vanlig stickpropp för vägguttag i änden ? Eller är det en lampkontakt (liten rund sak) ?
3. Hade du allt inkl. sladden (din sladd) som sätts i väggen/uttaget till affären ?
 
Redigerat:
Tack. Gick lite för snabbt på tangenbordet
 
Hej

Jag satte vanlig elkabel med stickkontakt. Lampan var en fast installation. Killen i affären gjorde på samma sätt först med sin sladd sedan med min.

Exakt samma delar som fick lampan att fungera i affären funkar inte hos mig. Glappkontakt kunde det ju vara men jag petade på alla sladdar. Dessutom så fungerade det i affären direkt.

Finns det ingen möjlighet att spänning/ström eller något annat kan vara annorlunda hos affären?

/Paul
 
svartöra skrev:
Glappkontakt? Kan du ta lite bilder på hur inkopplingen är gjord i lampa och kontakt?
iom att samma koppling fungerade i affären tror jag inte detta kan vara problemet.
 
Ingper skrev:
Förstår inte riktigt: Vad är det för "sladd", LED och transformator ? Du har alltså inte en 230V LED-lampa som du skruvar i en armatur utan det är ett "kit" med lampa, transformator och sladd emellan dessa samt en mellan trafo och vägguttag ?
Tog du med dig ALLT (inklusive den sladd med stickpropp du trycker i vägguttaget hemma), eller var det bara själva LED-lampan med dess tillhörande sladd du tog med och pluggade i en transformator de hade i butiken?

Edit:
Såg länken nu. Det verkar ju vara seriöst, ser bl.a. under informationen "urverk: nätdrift". Har du urverk på den :wow: ?
Då kvarstår några frågor:
1. Vad tog du med som de provkörde i butiken, hade du t ex med transformatorn ?
2. Hur ser din sladd ut, är det en vanlig stickpropp för vägguttag i änden ? Eller är det en lampkontakt (liten rund sak) ?
3. Hade du allt inkl. sladden (din sladd) som sätts i väggen/uttaget till affären ?
Det är fast installation där "tranformatorn" finns i lampan. Det enda jag tog med mig var en ojordad elsladd som killen i affären använde som jag sedan prövade hemma.
3) Ja, jag hade med den just ifall det skulle funka i affären. Tänkte att det gällde att minska på antalet variabler.
 
Och andra lampor fungerar i samma uttag hemma?
 
Märkligt fel!

Jag lyckades inte tända en av mina nyköpta E14 2,2W ledlampor som Jula säljer för 39 kr/st.
Tillbaka till affären, och där funkade den i Julas lamphållare.

Hem igen, och när jag filat ned lödpärlan, som utgör mittelektrod, 1/2 mm så blev det kontakt.

Lamhållarna var från Clas O. Olika standarder :(
 
Säkert kan det skilja några volt hit eller dit. Spänningen kan variera ganska rejält på ett elnät.

Men,
detta är något armaturen skall kunna hantera så det är med största sannolikhet inte felet. Är CE-märkningen seriös så är den ett kvitto på det, eftersom tester av detta ingår för att få sätta CE på den. Dock tycker jag en del annat i länken du skickade (med undantag för priset) tyder på att det kan vara lite si och så med olika saker. Tänk på att "CE" också kan stå för "China Export" :(, av någon outgrundlig anledning med nästan identisk logga....

Det är alltså en fast installerad kabel som du satte stickpropp på, och sedan satte killen i affären armatursladden (med din påmonterade stickpropp) först i en förlängningssladd som han hade, och sedan i en som du hade med dig ? Och i affären lyser det även med din förlängningssladd men hemma inte ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.