Anna1984 skrev:
Har funderingar på att sätta två såna här på bilen:
[länk]

Räcker det med två för att få en fullgod ljusbild?
Med fjärr, ja, utan tvekan. Pencilljuskäglorna är däremot för smala.
 
fiskbuggaren skrev:
Med fjärr, ja, utan tvekan. Pencilljuskäglorna är däremot för smala.
Pencilljuskäglorna? Vad syftar du på då?
 
F
Blända av tidigt får man göra oavsett belysning eftersom många bländar av direkt när dom ser en mötande bil även om det är 2km kvar till mötet.

Har prövat det mesta i extraljusväg med både halogenoch xenon, både bil och långtradare. Bäst ljus är nbb225 med xenon, men kanske inte prisvärdast. SIM är billiga men serum som skitefter ett par år, får vad man betalar för...

Nu åker jag med 3 big knick (2pencil, 1flood) med 55w xenon efter ett bilbyte och att jag hade dom liggandes i garaget.

NBB225 brukar jag köra med 3 pencilbeam för att dom ger en såpass bred bild ändå.
 
Redigerat:
"Problemet" är väl att 225 med pencil lyser för långt om man inte bor norr om Luleå. Breda ljusbilden med traditionellt referenstal lyser cirka 700 meter och det räcker oftast. Nu finns ju dessa lampor med några olika alt på referenstal så kanske kan man hitta något mellanting mellan traditionell pencil och bred ljusbild.
 
fiskbuggaren skrev:
Med fjärr, ja, utan tvekan. Pencilljuskäglorna är däremot för smala.
Finns NBB225 med xenon och med fjärr istället för pencilljuskägla?

Jag kommer främst att skaffa extraljus för att jag kommer att köra mycket på landsväg utan gatubelysning. Känns som att en bred ljusbild är bättre än en renodlad lång ljusbild.
 
MathiasS skrev:
Javisst.

Här tex: [länk]

Men det är ju billigare att konvertera själv än att köpa färdigkonverterat. Även NBBs original xenon finns i båda varianterna men det är bättre att konvertera halogenvarianten. Mycket billigare och mycket mer ljus.
Tack för länken. Är det svårt att installera dessa?

Kan man tänka sig att ett bra alternativ är 3 st lampor, 2st fjärr längst ut och en pencill i mitten? Eller är det bättre att köra samma på alla tre?
 
Två fjärr och en pencil är nog rätt vanligt, men med dessa ljus + 75W xenon så är min bestämda uppfattning att det inte behövs. Det lyser ändå 700m. Jag ser det mer som en nackdel att det lyser längre.

Att göra själva konverteringen är inte svårt. Installationen i bilen kan ju vara lite bökig beroende på bilmodell, men det är ju samma för alla extraljus.
 
MathiasS skrev:
Två fjärr och en pencil är nog rätt vanligt, men med dessa ljus + 75W xenon så är min bestämda uppfattning att det inte behövs. Det lyser ändå 700m. Jag ser det mer som en nackdel att det lyser längre.
Ja, 2+1 är väldigt vanligt och jag har också funderat på vad tanken är. Det är ju främst på sidorna man eventuellt skulle vilja ha en mer kontrollerad ljuspunkt ute i diket så 1+2 känns rimligare men också lite konstigt.

Min nuvarande teori är att de två sidoljusen är till för belysning och att pencillampan i mitten bara är för bragging rights.
 
Jag tror det inte är konstigare än att om du har de traditionella 55W eller 100W halogenisarna så behöver du den extra längden som en pencil ger. Med xenon har man längden ändå, utan pencil.
 
Angående nbb225 med xenon så är det ingen vits att köra pencil eftersom det enda man kommer få göra är att blända av!

Jag kör enbart med flood det lyser nog långt men jäkligt brett, men vill man blända av tidligt så ska man satsa på pencil.

Intressant kuriosa är när jag åkte med 3 hella 3003 pencil med xenon så är min rekord notering på blinkande möte 3,2km


Sen angående konvertering av nbb lysena, jag har H3 satser i mina och det enda jag fick lov att göra var att ta en rundfil och fila lite i brickan som lampan sitter i. Det saknades någon millimeter för lampan.
 
Lutte skrev:
Angående nbb225 med xenon

Sen angående konvertering av nbb lysena, jag har H3 satser i mina och det enda jag fick lov att göra var att ta en rundfil och fila lite i brickan som lampan sitter i. Det saknades någon millimeter för lampan.
Det ska väl vara h1i 225orna och h3 i175mm nbb.
Edit. Alt d2 i 225 om man nu vill det.
 
H1 i 225 och där behöver man inte fila något.
 
Eller d2 :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.