peternicklas skrev:
Men det var mycket bättre och enklare förr. Skottar i bagaget och sedan funkade allt på släpet.
Jepp, och man kunde själv byta en hel/halvljuslampa utan att behöva ha småbarnshänder, specialverktyg eller montera ner halva bilen.
 
peternicklas skrev:
Du har nog för gammal bil.
"Om man ful-monterar utan TRM(Trailer Stability Assistans) och mjukvaruuppgradering får man inte TSA (Trailer
Stability Assistans) som fångar upp en vobblande vagn." Kallas för VIDA e, programmering.
"Om man använder orginalsatsen till extra lampor så krävs det oxå en VIDA
programering." Hämtat från [länk]
Skiljer lite på modellerna också. V50 ställer andra krav än V70 tex.
I Ts fall tippar jag på att ett par motstånd tar hand om problemet
 
Testar att "bygga" vidare på den här tråden.

Jag har en Passat -12 som det fungerar utmärkt att koppla mitt släp med vanliga lampor på.
Dock så har pappa ett släp som har blandat led och vanliga lampor.
Detta släp har fungerat utan problem att koppla till min bil, allt har fungerat som det ska.
Men nu sedan jag förmodligen kopplade på släpet medans dimbakljuset var tänt så lyser bara ca 1/3 av lamporna.
Lamporna är inte trasiga då de fungerar med vår andra bil.

Någon som har några förslag på vad det kan bero på?
(Det vanliga släpet fungerar fortfarande som det ska på bilen)

//Niklas
 
Hej Mikael,
Jag har själv gått i de tankarna angående motstånd till släpvagnskontakten.
Vet du om de funkar?
 
Mikael_L
d96tohj skrev:
Hej Mikael,
Jag har själv gått i de tankarna angående motstånd till släpvagnskontakten.
Vet du om de funkar?
Nej det vet jag inte.

Det är precis som jag skriver, att jag undrar om det räcker för att lura bilen.
Jag har aldrig testat själv, har inte haft behovet eller ens möjligheten att testa.

Men någon får gärna testa som pilotprojekt. :)

Jag tror kjell.com också har en del olika motstånd som dom säljer, om elfa-beställning känns jobbigt. Men håll koll på både ohm-tal och tillåten effekt. ohmtalet är det ju inte så supernoga med, som du säkert förstått, det blir ju bara lite skillnad över vilken belastning bilen "ser".
 
Grymt gammal tråd.
Men är det någon som spunnit vidare på detta?

Hittade denna på Conrad.http://www.conrad.se/LED-sl%e4pvagn...nrad-swe&pi=841174&ci=SHOP_AREA_17289_0312042

Tolkar det som att det är en kopplingsdosa färdig med effektmotstånd, rätt dyr, men smidig helt klart.
I och för sig kostar ju effektmotstånden någon krona också.
Den såg ju ganska seriös ut i alla fall.
Vore kul att höra om nån testat. :)
 
Lite liknande problem med mitt släp.
All belysning på släpet fungerar på andra bilar så släpet är ok.
På min och frugans Volkswagen fungerar inte släpbelysning men en belysningsramp till båten funkar så elen på bilarna är ok.
Har provat alla varianter av inställningar på lyset och inte ett liv.
Släpet har ej led-lampor. 7-polig kontakt med adapter till 13-polig på bilen.
 
ullet
Jag har bytt alla lampor på min släp till LED, förutom två (positionsljus bak är fortfarande glödljus). Då finns det fortfarande tillräckligt hög belastning för att alla bilar jag har testat på ska uppfatta att det hänger en vagn där.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Uråldrig tråd men gör ett försök, då jag har liknande problem som TS.
Har en Ford Kuga -17 och ett Boj-släp. I släpet har jag bytt innerbelysningen till en LED och då släcker bilen positionsljus och innerbelysning - TROTS Canbus-adapter liknande de som anges i tråden... Den gör det inte hela tiden, väldigt inkonsekvent. Ibland fungerar allt UA och ibland pulserar lamporna i två omgångar för att sedan slockna. Jag har automatiskt halvljus så givetvis har jag provat att vrida på lamporna ...

Någon som har en tanke om hur jag ska lösa mitt problem?! Var god se filmsnutt!
 
G Grottan skrev:
Att lägga belysningen mot konstant ström löser inte t.ex problem med bromsljus och blinkers, lösningen är nog att lägga ett lagomt stort effektmotstånd parallellt med LED lampan så bilens styrenhet uppfattar att det sitter en belastning på utgången (bilen torde även kunna varna för trasiga lampor etc på vagnen utan en belastning inom "normalområdet")

Blir ju tyvärr en komponent som kommer ärga, glappa och bli allmänt jobbig med tiden.
 
F FruLantbruk skrev:
Uråldrig tråd men gör ett försök, då jag har liknande problem som TS.
Har en Ford Kuga -17 och ett Boj-släp. I släpet har jag bytt innerbelysningen till en LED och då släcker bilen positionsljus och innerbelysning - TROTS Canbus-adapter liknande de som anges i tråden... Den gör det inte hela tiden, väldigt inkonsekvent. Ibland fungerar allt UA och ibland pulserar lamporna i två omgångar för att sedan slockna. Jag har automatiskt halvljus så givetvis har jag provat att vrida på lamporna ...

Någon som har en tanke om hur jag ska lösa mitt problem?! Var god se filmsnutt!
Åk till originalhandeln och fråga hur det ser ut med elsatser anpassade för led belysning. Många tillverkare har både och och det är ju inte otroligt att även Ford kan erbjuda detta. Då är ju allt anpassat från start.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.