Mikael_L
jeppeknaster skrev:
Antar att det är betydligt snabbare än betong.
Varför det?
Vilken fukthalt har LECA-kulor vid leverans?
Vad blir det för krympning med denna metod? När är den tillräckligt klar?

Ja, jag har ingen susning själv, men tänkte att jag kunde bidra med fler frågor. ;)
 
Då det handlar om att bara få Leca-kulorna lite fuktiga för att fästa i varandra (inlägg nr 7) så känns det som att det handlar om en betydligt snabbare uttorkningsprocess än 10 cm homogen betong. Har ingen aning om fukthalten i Leca-kulorna.

Vill ha ett billigt och snabbtorkande sätt att fylla ut ett 15 cm fall på 70m2 garagegolv.
 
Mikael_L
Får du inga svar här så kan du ringa Maxit's kundsupport.

Jag hade en fundering kring deras ALBA-balk. Ringde och blev väldigt bra och trevligt bemött, mycket kundorienterade.
Mina frågor var av sådan teknisk art att jag fick mina svar först av den tredje personen, en av deras konstruktörer. Därför fick jag också ge mig till tåls en dag extra, för att dessa som normalt inte håller i support inte alltid är direkt tillgängliga.

Men jag blev iaf glad, och faktiskt delvis förvånad, över att dom så tydligt ansträngde sig för att ge mig de svar jag ville ha.
Ja det här blev ett långt inlägg, nästan som reklam. Men det är kul att få ge credits till de som förtjänar det, så jag tog chansen nu. :)
 
Ok, låter bra. Kanske skulle ta och ringa dom. Tack för tipset. Var det inte du Mikael som var från Boden? :)
 
Mikael_L
Stämmer.
Jag är en så kallad 'klimatflykting'. Men det har ju inte hjälpt så mycket de senaste 3-4 veckorna... :D
 
Haha, nä man skulle nästan kunna säga att ditt förflutna förföljer dig :)
 
Jag är inte expert på detta men har hört mig för litegrann och undrar: Varför gjuta lecakulorna när det skall vara cellplast och betong ovanpå? Det blir bara mer fukt under samt rimligen sämre isoleringsegenskaper. Skall man inte ha cellplast utan gjuta på lecan kan man tydligen använda en fiberduk så rinner inte betongen ned i lecan.
 
Tyresö
Hempularn skrev:
Jag är inte expert på detta men har hört mig för litegrann och undrar: Varför gjuta lecakulorna när det skall vara cellplast och betong ovanpå? Det blir bara mer fukt under samt rimligen sämre isoleringsegenskaper. Skall man inte ha cellplast utan gjuta på lecan kan man tydligen använda en fiberduk så rinner inte betongen ned i lecan.
Precis vad jag också funderar på, varför blanda cellplast och leca? Använd det ena eller det andra, om det ändå ska gjutas en betongplatta ovanpå.
 
Tyresö
Läste frågeställningen lite slarvigt....glöm mitt tidigare svar.....till det jobbet blir det lika bra med en Leca-gjutning eller en EPS-gjutning. Båda typera av gjutning klarar du av själv, om du inte har 8 tummar i varje hand. Själv skulle jag gjort en EPS-gjutning.
 
Tyresö skrev:
Precis vad jag också funderar på, varför blanda cellplast och leca? Använd det ena eller det andra, om det ändå ska gjutas en betongplatta ovanpå.

Min poäng var att man kan använda lös torr leca utan att gjuta för att jämna till, sedan kan man lägga cellplast och betong ovanpå.
 
Tyresö
Hempularn skrev:
Min poäng var att man kan använda lös torr leca utan att gjuta för att jämna till, sedan kan man lägga cellplast och betong ovanpå.
Ja, det är så man gör om det är ett djupare hål som ska fyllas, men i det här fallet så är det inte mer än 7 cm, och då är det helt rätt med en Leca-gjutning/EPS-gjutning som man klär med flytspackel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.