Jag uttryckte mej lite klantigt. HDMI interfacet klarar givetvis de olika formaten, men sedan skall ju displayen som är ansluten till HDMI-porten klara de olika bildformaten.

Färgkodningen spelar givetvis inte in, man skickar ju RGB.
 
..och spelaren skalar upp till lämpligt format för bildvisaren...
 
Bildsystemen skiljer sig åt mellan USA och Europa , det är NTSC i USA och PAL i Europa.
Upplösningen är en del i systemen (480 linjer för NTSC och 576 för PAL), men klarar inte skärmen NTSC så blir bilden med största sannolikhet svart-vit.
 
MoggeW skrev:
Bildsystemen skiljer sig åt mellan USA och Europa , det är NTSC i USA och PAL i Europa.
Upplösningen är en del i systemen (480 linjer för NTSC och 576 för PAL), men klarar inte skärmen NTSC så blir bilden med största sannolikhet svart-vit.
Det där gäller inte via HDMI där signalkodningen är xvYCC som är samma sak som sRGB men utnyttjar alla 256 nivåer, sRGB som är den vanliga RGB, eller YCbCr som motsvarar component.

PAL och NTSC är förpassad till historien eftersom det är analoga system. :D
 
Philips nyare gillar inte jag iaf. Förbannat skum bildbehandling i dem.

Annars skulle jag säga köp nåt billigt de duger hur bra som helst. Kör själv en 37" Andersson från NetOnNet och den fungerar helt perfekt för min del. Kanske inte superbäst på allt men de dyraste är heller inte så mycket bättre så varför betala flera tusen extra för 50 kr mervärde?
 
v-g skrev:
Philips nyare gillar inte jag iaf. Förbannat skum bildbehandling i dem.

Annars skulle jag säga köp nåt billigt de duger hur bra som helst. Kör själv en 37" Andersson från NetOnNet och den fungerar helt perfekt för min del. Kanske inte superbäst på allt men de dyraste är heller inte så mycket bättre så varför betala flera tusen extra för 50 kr mervärde?
Har 3 plattTV (och 2 tjockisar) i huset och skillnaden är väldigt stor och kvaliteten följer prislappen. (Tex vill INGEN se film på den billigaste)

Men det beror ofta på vad man vill se och inte vill se samt om man har någon referens.
 
Vill man se skillnad så gör man ju det. Har sett många "dyr"tv med bild som är kass jämfört med min egen.

Den bästa tvn kanske sitter framför bästa soffan?

Möjligheten att en dyrare är bättre än en billig finns ju alltid (även tvärtom). Däremot finns det INGEN möjlighet att en dyrare tv är billigare än en som är billigare. :D
 
v-g skrev:
Vill man se skillnad så gör man ju det. Har sett många "dyr"tv med bild som är kass jämfört med min egen.
Det var dock garanterat inte min SONY studiomonitor. ($600 på eBay) :cool:;) Det finns bra prylar..:)
 
Sen vänjer sig ögat otroligt snabbt. Fick den nya datorn för ett par veckor sedan och upptäckte när jag kopplade in skärmen till den gamla bärbara att det som var vitt på den skärmen var grått i jämförelse med den externa.
Likadant med svart nivå, det är först när man jämför med den svarta ramen runt apparaten som man inser att bilden är ganska grå. Men i kontrasten mellan ljust och mörkt ser det bra ut ändå (om man som dom flesta är, halvblind...;))
 
...även barkbröd smakar bra efter man vant sig och inte har något att jämföra med....
 
Menar inte att peka finger åt någons anläggning utan bara att låta sunt förnuft råda.

Var jag miljardär skulle jag köpa det bästa & dyraste jag hittade självklart :D

Barkbröd är dyrare än vanligt bröd på marknaden så var vill du komma? Och ja särskilt dåligt smakar det inte heller.
 
v-g skrev:
Menar inte att peka finger åt någons anläggning utan bara att låta sunt förnuft råda.
Sunt förnuft finns inte med i kravspecen. :D

Allvarligt talat så köper jag TV ca vart tjugonde år så därför känns det viktigt att få något som man inte blir besviken på efter ett tag. Förhoppningsvis hinner som sagt priset falla lite innan den gamla TVn dör.
 
Köp den du tycker du har råd med så tror jag du blir nöjd. Räcker det till ett känt märke så satsa på det, de har ju trots allt ett rykte att försvara.

Läs runt på tex prisjakt och du kan få bra humm om just de modellerna du "spanat in". Kan ju vara en fatal miss med tvn som man stör sig på i all evinnerlighet som man enkelt kan undvika genom att kolla först.

Räknar inte med att tvs håller 20 år längre. Min gamla tjockis höll 5 :(
 
v-g skrev:
Räknar inte med att tvs håller 20 år längre. Min gamla tjockis höll 5 :(
5 år, något tips hur jag kan FÖRKORTA livet på min som endast är 3 (4?) år...? Vill köpa en ny men är snål då den "gamla" CRT:n fortfarande fungerar ypperligt och miljösamvetet säger ifrån.
Men jag vill minnas att vi blev pålurade en försäkring på burken så det kanske är dags att sätta en varsin hammare i händerna på vår 2.5 årige son och hans jämnårige kusin...?
 
Låt dem spilla välling i den. Det tog i alla fall livet av min superfina SVHS-maskin. :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.