E
Skrivet av: Jim

Re:
Ber att få citera Spiken "Dom försökte verkligen så långt det gick gå mig till mötes, föreslå bättre / billigare / smartare alternativ och huset hade under 10 småfel vid slutbesiktningen"
I det stora blev du mycket nöjd. Jag är glad att du kände så och jag vill en gång också hitta pålitliga och duktiga hanterkare när jag väl ska bygga hus, och hoppas såklart att få tips om sådana från forum som dessa.

Men om jag får dela båda åsikter och så ett frö..
Om vi omvandlar detta till en nyköpt bil. Hade man som konsument varit en lika nöjd kund om man köpt en ny bil hos en bilhandlare, som de presenterar den med att den har mindre än 10 fel när man rullar ut den på gatorna?

Själv had jag inte accepterat ett enda fel på en nyköpt bil eller ett nybyggt hus då jag oavsett pris, billigt eller dyrt, betalar för att få en korrekt vara.

En billig högtalare låter måne inte så korrekt som en dyr.
En billig bil har kanske inte har den flådiga klädseln eller den starkare motorn som den dyrare varianten.
Den billiga tv´n har kanske inte alla funktioner eller utgångar som en dyrare.

Det billiga huset är så klart inte så stort som det dyra, eller har lika fint badrum och kök.

Men i slutändan så betalar jag för en vara som ska vara hel och utan fel.
Det är min rätt som konsument.
Vad som menas med att "man får vad man betalar för" är att kvaliteten höjs, inte att det ska finnas fel på en ny produkt även om den var billig. En vara med fel = en trasig vara

Hoppas jag inte bringar någon osämja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.