Nu är köpet klart, och huset är beställt. Finns det några här som är på G med sitt Classic 159 eller 147? Det skulle vara kul att byta lite tankar och få insperation mm.
 
Nu är ingår jag inte i den målgrupp du vänder dig till, eftersom jag inte är på G att bygga överhuvud taget, men jag blev nyfiken och tittade på planlösning etc på LB-hus' hemsida.

Jag tycker att det ser trevligt ut och har en hel del möjligheter, särskilt om man inte behöver alla de fem sovrummen! V-rummet med ryggåstak och det originellt formade köket tycker jag är särskilt roliga.

En sak som jag skulle fundera extra på om jag var du är förvaring. Standardplanlösningen är som nästan alla kataloghus rejält underdimensionerad när det gäller garderober och förråd.
Speciellt knepigt är det vid entrén. Där ser det ut som att det finns plats för en hatthylla (med kläder hängande under och skohylla vid golvet, förstås) och inte just något mer. Om man tänker att varje person i hushållet har minst två-tre ytterplagg och tre-fyra par skor och stövlar i användning per säsong, så blir det snabbt väldigt belamrat om man har eller tänker skaffa ett par barn också. Det brukar vara bra att ha åtminstone någon garderob i närheten för att hänga undan sånt som man använder ofta men inte dagligen, typ regnkläder. Men jag tycker inte att jag ser någon plats för en sån..?
 
Jag håller med, det är lite dålig plats för förvaring i hallen i 159:an. Vi har kolalt ganska mycket på det huset. Men det är också som sagt ett härligt hus med många möjligheter!
 
Om jag ska vara ärlig så tycker jag planlösningen i 159 är lite märklig. Jag vill kunna titta ut i trädgården från hallen, i 159 möts man av en trappa. Sneda väggar gillar jag inte, tar massa onödig plats. 7.5 m2 badrum verkar alldeles för stort, onödigt utnyttjande av yta tycker jag med den jättestora sneda väggen i badrummet. Kök med sned vägg, nej tack! Har varit inne i ett Eksjöhus med liknande planlösning och jag gillade det inte alls. Kändes inte som att kvadratmetrarna utnyttjades på ett effektivt sätt.

MEN: Det är ju inte jag som ska bo i era hus! Om ni verkligen gillar planlösningen och har sett den i verkligheten så tycker jag absolut att ni ska gå på magkänslan och bygga 159! Sen beror det ju på vad man har för tomt och hur familjen ser ut.

Lycka till!
 
Köket i 159:an är jättetrevligt med snedväggen, tycker jag :) . Jag har sett ett sådant i verkligheten.
 
Vi bor sedan 1 år i en Ugglan 159 och är väldigt nöjda.
Det där med planlösning är ju så olika. Smaken är som baken....
Vi trivs mycket bra med både hus och planlösning. Vissa vill ha stora öppna planlösningar men vi som är 6 st vill ha många rum.
Vi flyttade en vägg på ovanvåningen så det blev 4 sovrum däruppe istället för 3 (totalt 6 st).
Köket är verkligen trevligt!!!
 
Kul att ni trivs. Vi har förlängt vardagsrummet, och inreder övervåningen själva, så då har man ju lite betänketid vad det gäller planlösningen där.
Nu längar vi tills vi får flytta in.
 
Är det möjligtvis någon som har några priser på 147:an med oinredd övervåning? Vi fick priset 1,8milj utav en säljare som inte tillhör vår region. Men det vore intressant att se om det är några större skillnader mellan regionerna.
 
1 615 100:- NF i standardutförande med oinredd övervåning enligt prislistan vi har fått(se bifogad fil).
 
Prisgrupp 32 = västerbotten? Säkert dyrare söderut!
 
Vad jag glömde nämna var att i de 1,8milj (göteborg) så var övervåningen förberedd, dvs trappa, fönster, isolerad samt förberedd för installation av badrum nr2.

Kungkokos kan du utveckla? Vi tänker bygga i östergötland och borde väl rendera i en lägre transportkostnad? (Fabriken ligger i Bromölla)
 
Redigerat:
Priserna brukar anpassas ganska bra till kostnadsläge och bostadspriser i de olika regionerna. I områden där det är ännu mer lönsamt att bygga nya hus än att köpa gamla hus (storstäder t.ex.) är det lättare att ta mer betalt för husen. Sen är det billigare med entreprenad i norrland än i t.ex. Linköping. Byssatsen kostar troligtvis detsamma, men arbetskostnaden varierar rätt mycket runt om i landet. I östergötland får man räkna med att betala mer än i västerbotten för en hantverkare.

Skillanden bör dock inte vara så jättestor på ett så pass "billigt" hus utan några procents skillnad på entreprenaddelen som brukar vara ca 900 000-1 000 000 på denna typ av hus.
 
Jag tror nog att det är billigare ju närmre Bromölla man bor. Vi ska bygga i Kalmar län och har fått pris på 50k lägre än i den bifogade filen på 135:an
 
Kan anlednigen vara att LB-hus har egna anställda entreprenörer som reser runt? Annars upphandlas ju alltid entreprenaden lokalt och då får man ju en naturlig prisvariation.
Men LB-hus brukar ju skryta med att de är de enda som har "riktig" totalentreprenad eftersom även entreprenörerna hör till husfirman.
 
Vi är inne på att bygga ett Classic 159. Först var vi sugna på ett 147 men då skillnaden "bara" var 10k så ändrade vi oss. Såg att det var någon här som förlängt vardagsrummet. Är det värt det? 57k för 1,2 m var det alternativet vi fick.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.