Har ni en aning om vad ni ger er in i?
Om ni har det och kan lägga 500 000 till om det behövs så tycker jag absolut ni ska göra det.....
 
I o m att jag startade tråden kan jag uppdatera er med att vi lade ut en offertförfrågan angående tak- och fasadbyte. Målning av fasad. 12 st nya fönster inkl montering. Total badrums och toalettrenovering osv.

Vi hade kontakt med flera olika byggföretag och några valdes ut så att de kunde titta på huset på plats.
Vi blev helt nedstämda då vi inte fick förtroende för någon av dom...
Framstod de inte som okunniga så var intrycket helt oseriöst (någon föreslog tex att vi skulle kolla upp om det fanns extralångt virke till fasaden för att man kanske skulle slippa att göra en ny midja osv.
Alla sa samma sak, att man vet ju inte hur det ser ut under så något pris kunde inte lämnas.
Inte ens mellan tummen och pekfingret.
Men så kom det sista företaget.
Direkt in bakom fasad för att kolla skicket och ev isolering!
Upp på tak och upp på vind, kikade på takstolar osv osv.
Lade mycket tid på fönster och badrum och hela tiden frågade han hur vi hade tänkt det. Förklarade konstruktionen, gav förslag på förbättringar och motiverade varför han tänkte som han tänkte. (tex att man borde tilläggsisolera vid fasadbyte men att inneventilationen måste ändras när "självdraget" stryps. Kanske vore det en bra id'e att öppna upp den öppna spisen igen. Att man bör ordna fler förvaringsmöjligheter inne i huset för att inte belamra vind och källare -som den nuvarande ägaren har gjort- för att minska risken för framtida mb-tillväxt osv osv)
Därefter satte vi oss ner, pratade igenom allt (tegel eller betong på taket, helkaklad toalett lr vill vi ha spontad vägg, trä eller aliminiumfönster etc etc.) och han lovade komma tillbaka med en ungefärlig offert.
Redan samma kväll låg den utförliga offerten i inboxen!

Snacka om seriöst företag och vilken skillnad mot de andra!
Med offerten underströks det att han nu hade räknat lätt och i överkant på det.
Om vi köper huset kommer han ut en gång till och ger oss ett fast pris att jämföra med.

Vilken lättnad att få kontakt med ett seriöst företag i denna byggdjungel!!
Nackdelen är att de är fullbokade hela våren så köper vi huset kan renoveringen börja till hösten först.

Så nu har vi lagt ett bud vi kan motivera på huset och avvaktar säljarens svar...
 
Har läst tråden och väntar på mer... Hur har det gått?!
 
Verklligen spännande, själv tänker jag dock på hur mycket en utbyggnad kan kosta också, och tycker ju som flera andra att även ert föreslagna skambud låg väl högt om en utbyggnad ska räknas in på sikt.
 
Vad var offerten på då? (nyfiken)
Själv tittade vi på ett hus som ingen annan lagt bud på. Det behövdes ca 1,1 milj. att få ordning på och det utan lyx. Utifrån det la vi ett bud och snopna blev vi när säljarna tokvägrade och drog tillbaka försäljningen.
 
Nanny Fine
fn76 skrev:
Vad var offerten på då? (nyfiken)
Själv tittade vi på ett hus som ingen annan lagt bud på. Det behövdes ca 1,1 milj. att få ordning på och det utan lyx. Utifrån det la vi ett bud och snopna blev vi när säljarna tokvägrade och drog tillbaka försäljningen.
Fast lade ni bud på 1,1 under begärda priset då?
 
Nanny Fine skrev:
Fast lade ni bud på 1,1 under begärda priset då?
Nej, faktiskt inte. 400 000 kr under. Vi utgick ifrån vad liknande hus i bra skick i samma område kostade och drog ifrån 1,1 milj.
 
Nanny Fine
OK. Misstänkte det, men jag har förstått att en del prutar på hela kostnaden och förstår inte varför säljaren blir sur.....:/ Men men. Köparens marknad så att säga, men säljaren kan ju alltid välja att ha huset kvar förstås.... Lycka till i det fortsatta husletandet!
 
Redigerat:
Fråga dig hur det kommer kännas att snåla med pengarna för 88m2 om några år (och takläggningen blir ofta dyrare, badrum likaså, å tänk på allt man hade kunnat inreda och renovera som synsför de pengarna).

Jag vet att det är olika områden i Sverige, men vill bara säga att själv har jag följt ett hus på hemnet där familjen haft sådan grym otur. De skiljer sig, måste sälja, lägger ut sitt tvåvåningshus med inred vind och inredd källare, tipp,topp renoverat med spa-badrum och stort modernt lantligt kök, för 2,2 miljoner. Ingen köper. 1,9 miljoner, det säljs, men den ena i det nya paret får jobb någon annanstans så köpet hävs. Huset ut för 1,6, lång väntan innan huset såldes igen, men även denna gång hävs köpet pga familjesituation. Huset ut för 1,295, visning under adventsstormen och ingen el. Till slut ett bud, låt oss hoppas att detta grymt fina hus, i en medelstor stad, har sålts, å jag är övertygad om att familjen som köper det står med lån lååångt över 1,2 vilket mäklaren som berättade om dessa turer siade att det skulle gå för...

Fundera många gånger!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.