Jonaasa skrev:
Lagen säger att det ska lastsäkras så det klarar en kraft framåt minst lika mycket som lastens totala vikt. Hälften av vikten bakåt och mot sidorna. Jag kör långtradare så man ser väldigt många sjuka lastningar från tex bygghandlare.
Ja, att man ser alldeles för många heltokiga lastningar på väg ut från byggmarknaderna, det är ett som är säkert ;)
 
En lite mer intressant fråga är väl vad som verkligen gäller när man kör jord, grus, singel med mera produkter av den arten. Där "lastsäkrar" ju inte ens de största lastbilarna.

Jag såg en gång en lastbil med "flatbed", alltså utan lämmar, som körde som en riktig galning på småvägar utanför Kungälv. Det var knappt jag hängde med med min rätt sportiga bil. Rätt som det var for det iväg någon form av plåt i storleksordning lite större än en pall. Rätt ut åt sidan, det gick säkert i runt 80km/h. Den hade uppenbarligen legat helt löst på flaket. Jäkla vilken tur att det inte kom något möte eller var någon vid sidan av vägen eller ute på åkern där den landade. De hade blivit halshuggna.

Lastsäkring är viktigt.

Å det är inte så många år sedan som det var en dam som avled i Tingstadstunneln, efter att ha fått bakomvarande bils taklast rätt i bakhuvudet, via bakrutan. Det var stopp i tunneln och bakomvarande bil med taklast uppmärksammade inte detta, tvärbromsade sent och lasten fortsatte rakt fram.
 
Oavsett last är man ansvarig för ev skador som avfallande gods orsakar. Det gäller mig veterligen även om det är ett sandkorn.
 
Vid gruskörnining är det vissa krav på lämhöjd i förhållande till lasset.
 
När jag gjorde lumpen såg vi en film om lastsäkring, i filmen flyger en osurrad gipsskiva rätt in i en personbil och dekaputerar ett par inte helt säker på om det var en verklig händelse med, men har för mig det.
 
Det händer alltid med jämna mellanrum att det kommer in kunder och vill laga stenskott eller byta hela vindrutan eftersom dom kört efter en grusbil som det kommit sand/gruskorn ifrån och som åkaren då får betala. Här i Finland har man ansvar för allt som kommer från det man lastat.

Kan inte någon av er som har lite nyare släp mejla och fråga tillverkaren vad dom anser om man lastar på lämmarna?
 
Niq skrev:
Kan inte någon av er som har lite nyare släp mejla och fråga tillverkaren vad dom anser om man lastar på lämmarna?
Det kan du också göra ;)
 
Ja jag såg den illustrationen också, men där lastar man ju också utan kultryck så den kanske inte är att lita på....:)
 
Men svårt att tro att det är direkt olagligt iaf.

Lite omdöme krävs väl också, när man hämtar hela paket med virke så är det klart att lämmarna ska bort.
 
Inget problem med att lasta måttligt på lemmarna. Men man ska ha öglor inne i släpet så att inte spännbanden går runtom ochpressar lemmarna inåt - utan lasten neråt.
Om lasten är virke och man kan få det som ett stabilt paket så slår man lämpligen två av banden (inte mer) runt lasten ett varv.

Största faran är nog annars överlast av jord.
Blev omkörd :eek: av en ett släp fullt med sand & jord häromveckan på motorvägen.
Släpet svajade hit och dit och däcken gick nästan ihop till fälgarna.
 
C
MagHam skrev:
Om lasten är virke och man kan få det som ett stabilt paket så slår man lämpligen två av banden (inte mer) runt lasten ett varv.
(y)
Känns som en av de vanligaste idiotfelen att trava upp en hög trave med t.ex. virke i mitten av flaket och sedan bara överfallssurra utan att säkra virkeshögen från att ramla isär.
 
cpalm skrev:
En sak är säker och det är att en av de absolut sämsta sätten är att studera hur folk gör utanför byggmarknaden och göra likadant som dem. Fy f-n vilka idiotgrejor man sett.
Ja jo så klart, men när man står den ensam med lämmarna nere och alla andra lastar ovanpå början jag undra om det är jag som gör fel :)
 
  • Gilla
Micke J68
  • Laddar…
Men då är vi i alla fall två som alltid fäller lämmen. :)
 
  • Gilla
Öfremora
  • Laddar…
Snailman
Tror att jag fäller lämmarna ungefär var tredje år eller så, nu har jag en lågbyggd kärra, hade jag en högbyggd kärra skulle jag nog tänka annorlunda, problemet har jag haft en gång då jag glömt att spänna fast ena sidan på lämmen, det blev ganska spännande då jag lastat ett antal reglar uppepå som jag höll på att sortera på byggmarknaden, när det tjongade till och lämmen började vrida sig.,
Jag brukar mestadels spänna banden fram och bak på kärran när jag kör brädor ett varv med bandet runt brädorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.