Han har ju fått sin begränsning men ändå gnäller han, ibland får man bestämma sig helt enkelt.
 
Ser dock inte att Strömming gnäller på någonting egentligen, framförallt inte att han/hon gnäller på både före och efter vilket du tydligen uppfattar det som. Han/hon ställer en fråga och förklarar varför den uppkommit.
Först ställer du en rätt tyken motfråga om allemansrätten, en fråga som dessutom redan fått sitt svar. Sen ifrågasätter du ytterligare ett inlägg på ett rätt tyket sätt där du dessutom anklagar vem-det-nu-var för att hitta på att slitage uppstått, samtidigt som du själv hittar på att rampen är av betong... Allt detta följt av ett påhopp på TS som åtminstone jag reagerade på. Tyckte bara att din ton i flera inlägg var onödig. Det i kombination med att TS är ny på forumet - och borde välkomnas, inte bankas ner i skoskaften - fick mig att reagera och agera. Jag glömmer det här nu, hoppas du gör likadant....

edit; inser att ordningen blev fel ovan men skiter i att redigera det, det är inte viktigt....
 
Redigerat:
Andy78 skrev:
Vart står det?
Och hur kan den gå sönder är inte den av betong?
Det står inte, men jag vet en ramp i Norrtälje där man precis har satt upp en bom. Där hade man tidigare en låda med inbetalningskort á 100 kr där man fick in ett antal 100 kr varje år.

Bommen tillkom pga det slitage som var på rampen och de kostnader det medförde då pengarna man fick in inte var i närheten av kostnaderna för att hålla rampen i dugligt skick. Jag minns inte nu, men jag tror inte den är i betong.
 
Nyfniken skrev:
Det står inte, men jag vet en ramp i Norrtälje där man precis har satt upp en bom. Där hade man tidigare en låda med inbetalningskort á 100 kr där man fick in ett antal 100 kr varje år.

Bommen tillkom pga det slitage som var på rampen och de kostnader det medförde då pengarna man fick in inte var i närheten av kostnaderna för att hålla rampen i dugligt skick. Jag minns inte nu, men jag tror inte den är i betong.
Som sagt jag bara undrade eftersom det står ett frågetecken efter betong, inte hittar på som ovanstående tydligen fått för sig. Samt en massa annat som han sen rörde ihop men senare insåg.
Att ta en lättare avgift är ju en utmärkt ide.
 
är det separat båtklubb, eller alla 75. tillhör med samma rättigheter. är det typ. gammal hävd för tillgång till hamnen. måste väl finnas några dokument någonstans isåfall. själv med båtlklubb ca. 50 st. medlemmar, 10st har nyckel. har roterande tillgång. alltid måste någon vara tillgänglig för grind,, kran,klubblokal,mekarlokal.
mm. oavsett veckodag mellan 7.00-18.00. kanske ni kan införa något liknande.
 
Vill man inte öppna hamnen för andra så borde kodlås vara smidigast. Hamnkaptenen kan vara ansvarig för att byta koden innan vårsäsongen och höstsäsongen och maila ut den till alla medlemmar. Då borde koden inte hinna spridas till så många obehöriga innan den byts.
 
pelpet skrev:
Vill man inte öppna hamnen för andra så borde kodlås vara smidigast.
Fast välj inte ett lås av nedanstående modell. Det tar inte många minuter att knäcka dessa. Och nej, jag tänker inte tala om hur... :cool:

lock.jpeg
 
För det första gnäller jag inte om någon annan lånar båtrampen jag personligen tror ju inte att den går sönder om några andra än vi i båtklubben använder den det är hamnkaptenen som tycker att det är ett problem och han löste ju inte problemet direkt med sitt agerande.
För det andra så använder jag inte rampen bara 2ggr om året jag är en fiskare så ibland så flyttar jag båten till annat vatten, sen använder jag båten mera än normalanvändaren vilket innebär mera underhåll.
Kommer inte att få någon nyckel i nuläget men det kan ju ändra på sig
 
Läs frågan bättre innan du yttrar dig
 
strömming skrev:
Läs frågan bättre innan du yttrar dig
Citera gärna det det/den du syftar på så man förstår vem du "talar till".
 
Alfredo skrev:
Fast välj inte ett lås av nedanstående modell. Det tar inte många minuter att knäcka dessa. Och nej, jag tänker inte tala om hur... :cool:

[bild]
Batteridriven vinkelslip? Annars fanns det ju bra videos på dutuben som visar hur man gör.

Det man ska tänka på här är att säkerhetskraven är minimala eftersom syftet endast är att hindra obehöriga från att slita på rampen så det viktigaste är nog att det är enkelt och billigt att hantera systemet.Sätter man upp en skylt om att rampen endast är till för klubbens medlemmar så kommer man knappast att ha några obehöriga där som blockerar rampen under högsäsong.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
pelpet skrev:
Batteridriven vinkelslip? Annars fanns det ju bra videos på dutuben som visar hur man gör.
He, He. Ja vinkelslip, bultsax, slägga mm är ju beprövade huvudnycklar men jag var nog mer inne på att klura ut koden på ett ej förstörande sätt. Kanske är det detta som videorna handlar om.
 
Varför inte sätta upp en bom med ett rejält lås, och sen i och med att du betalar din första avgift för att nyttja småbåtshamnen så får du ett kuvert med en st nyckel och en st välkomstbrev med regler och sånt (årlig städning, hur man ska bete sig, vem som gör vad etc). Så fungerar det hos min bror som har båt i ett bostadsområde vid havet där de bl.a. har bekostat en ramp, ett redskap för att sätta fast en mast på segelbåtar och en flytbrygga samt lite belysning. Man betalar 3000 kr om året så får man nyttja denna anläggning. Då får man även en nyckel som öppnar bommarna samt ett litet förråd för flytvästar etc. Fungerar klockrent. Att bara dela ut 5 nycklar hade stavats "kaos". En person (pensionär) sköter administrationen kring detta och får ha båten där gratis.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Alfredo skrev:
He, He. Ja vinkelslip, bultsax, slägga mm är ju beprövade huvudnycklar men jag var nog mer inne på att klura ut koden på ett ej förstörande sätt. Kanske är det detta som videorna handlar om.
Ja det var pinsamt enkelt faktiskt. Det enda man behöver är god känsel i fingrarna och två händer. Jag trodde inte att det skulle vara så enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.