OBS! Visar sig vara 7,5 mm klack. Fick hem den idag. Enl uppgift skulle det vara 10 mm. I vilket fall bättre en ASSA som är 4 mm. Med 7.5 mm klack behöver slutblecken flyttas ca 1 mm i höjdled uppåt
 
J Jan65 skrev:
Jättebra.
Mitt "låsbeslag" är alltså en spanjolett.
Spanjolett Primo 68 verkar kunna få plats i vindsluckan istället för den utslitna spanjoletten jag har nu. Den är 40 cm lång och jag skall kolla måtten för låsklackarna m.m.
Min gamla spanjoletts låsklackar är 10 mm tjocka.

Undrar om det fortfarande görs spanjoletter av exakt samma modell som den gamla jag har? Önskedrömmen är ju att bara skruva ur den gamla och i med den nya, Och inget krabb med nya fästen eller urtag i vindsluckan.

Och vad hände med firman som gjorde spanjoletten, Producta , N J Lundh, Karlstad ?


.
HUr gick det för dig med låset? Jag har samma bekymmer nu. Skulle bara vilja få tag på Den runda fyrkants hylsan som påverkar armarna ut åt sidan. Tips?
Jag har exakt samma lås som du. Men allt är intakt förutom den del som själva nyckeln stoppas in i
 
Funkade perfekt med låset från Midmade AB. 0910-214 850. Ev kan man få flytta slutblecken lite. 300 kr inkl frakt
 
  • Gilla
Mikael Westman
  • Laddar…
Beställde idag : )
 
  • Gilla
Refotsirk
  • Laddar…
Mikael Westman Mikael Westman skrev:
Beställde idag : )
Funkade perfekt. Hade dock beställt för kort. Men det var bara att borra in nya fästen för låsmekanismen. Tog 10 minuter
 
Samma problem här. Ska beställa nästa vecka när de är åter från semester.
 
  • Vinkelhake och en sprayburk på ett träbord, med fokus på vinkelhakens märkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr har de inte kvar dessa längre...
E-postsignatur för Jacob Larsson med logotypen för MidMade, kontaktuppgifter och hälsningsfras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska beställa denna
SPANJOLETT PRIMO 74 MED 2 SIDKOLVAR LÄNGD 400MM HANDTAGSHÖJD 200 MM
, får flytta nuvarande hål i ramen så de funkar med denna då denna har kolvplacering/CC85mm

Skärmdump av ett mejl från Skånebeslag där det nämns en spanjolett Primo 74 för fönster med specifikationerna 400mm längd och 200mm handtagshöjd.
 
J Jan65 skrev:
Till vinden har jag en nedfällbar taklucka med en nedsänkbar trästege.
Nu går det inte att låsa vindsluckan längre för fyrkantshålet ( där jag stoppar in låsstången och vrider om låset för att låsa) är uppslitet. Så låsstången jag skall stänga luckan med går bara runt och då går inte de två låsklackarna ut och låser inte luckan i uppsatt läge.
Huset är byggt på 1970-talet och lucklåset lika gammalt.
På luckan står det fabrikatet Producta , N J Lundh, Karlstad men jag hittar inte den firman på nätet.

Fråga 1. Vad heter ett sådant här lås (låsmekanism, låsbeslag eller vad det kallas)?
Fråga 2. Vem säljer ett sådant lås?
Fråga 3. Går det att laga det rundslitna fyrkantshålet?

[bild] [bild] [bild] [bild]
Såhär gjorde jag:
 
  • Monterad bakkantspärr från Habo på vitmålad dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
olle Håkansson
  • Laddar…
Valde ett fönsterbeslag
 
  • Mässingsfönsterbeslag monterat på en vitmålad träpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.