Karrock Karrock skrev:
Jag skulle testa att kroka i ett par spännband under stolpen, sedan upp i nån liten träregelkonstruktion som står på betongen. Pumpa upp röret så lär kilen följa med. Har du tillgång till spakblock, telfer eller liknande så är nog det smidigare.
Omöjligt att komma under med spännband, men jag kan få låna ett block som hänger på ett 'tre-ben'. Om jag får fast kroken i stolpen så är det värt ett försök! Utmaningen är att betongfundamentet kommer att följa med upp om jag inte lyckas pressa emot det samtidigt. Är ju bara en smal betongkant som sticker upp.
 
richardtenggren
Kan du inte slitsa röret inifrån med tigersåg, sedan klämma ihop det med tving eller något så trycker släpper?
 
Karrock
John Vestberg John Vestberg skrev:
Omöjligt att komma under med spännband, men jag kan få låna ett block som hänger på ett 'tre-ben'. Om jag får fast kroken i stolpen så är det värt ett försök! Utmaningen är att betongfundamentet kommer att följa med upp om jag inte lyckas pressa emot det samtidigt. Är ju bara en smal betongkant som sticker upp.
Jag var ändå i garaget, så du får en bild på en mockup :)
Jag tänker alltså att "lyftkranen" (trä) står på betongen (svart) när du vinschar (stropp). Lite rostlösare och hammarknack när det är spänn på så kanske det lossnar.
 
  • Mockup av lyftanordning med träbitar och rep i ett verkstadsutrymme, simulerar lyftkran och betongelement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
John Vestberg
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Jag var ändå i garaget, så du får en bild på en mockup :)
Jag tänker alltså att "lyftkranen" (trä) står på betongen (svart) när du vinschar (stropp). Lite rostlösare och hammarknack när det är spänn på så kanske det lossnar.
Grymt! Ska försöka mig på något sådant i morgon... Utmaning att få det stabilt, men kanske kan göra en större träplatta med hål som ligger tätt mot betongen.

richardtenggren richardtenggren skrev:
Kan du inte slitsa röret inifrån med tigersåg, sedan klämma ihop det med tving eller något så trycker släpper?
 
T topmount skrev:
Elda bort den med blåslampa?
Blåslampa gjorde susen! 10-15 minuters brännande så smälte plasten till sist...
 
  • Gilla
topmount och 1 till
  • Laddar…
Patrik440
John Vestberg John Vestberg skrev:
Blåslampa gjorde susen! 10-15 minuters brännande så smälte plasten till sist...
Då får du allt lägga upp en bild på din blåslampa tycker jag.
 
För de andra kanske du kan borra hål i stolpen, köra ett spett genom och så en domkraft på vardera sida.
 
John Vestberg John Vestberg skrev:
Blåslampa gjorde susen! 10-15 minuters brännande så smälte plasten till sist...
Hur gick det med kablarna ?
 
Patrik440 Patrik440 skrev:
Då får du allt lägga upp en bild på din blåslampa tycker jag.
Givet...

Blågasbrännare med sliten utseende står på ett kakelgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Hur gick det med kablarna ?
Kablarna var skyddade av godset i röret, så de klarade sig fint
 
John Vestberg John Vestberg skrev:
Kablarna var skyddade av godset i röret, så de klarade sig fint
:cool::cool::cool::cool::cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.