Jag håller på att byta ut våra gamla lyktstolpar på gården, men kör fast i hur jag bäst/enklast får bort låskilen som pressar fast stolpen i betongfundamentet.

Idag har jag spenderat två timmar och försökt 'allt': huggmejsel, slagborrmaskin, tigersåg, multiverktyg, varmluftspistol, domkraft - absolut inget funkade!

Jag antar att det finns något enkelt knep?
 
Är det låskilar i metall?
 
Finns det tillräckligt med material för att få i några träskruv och kanske ta en kofot eller två? Foton underlättar alltid.

/Höghus
 
T Taxture skrev:
Är det låskilar i metall?
Nej, det är plast/nylon
 
Höghus Höghus skrev:
Finns det tillräckligt med material för att få i några träskruv och kanske ta en kofot eller två? Foton underlättar alltid.

/Höghus
Jo, det finns det material till. Jag har prövat den varianten också, men icke... rör sig inte en millimeter...
 
Elda bort den med blåslampa?
 
  • Gilla
John Vestberg
  • Laddar…
John Vestberg John Vestberg skrev:
Jo, det finns det material till. Jag har prövat den varianten också, men icke... rör sig inte en millimeter...
Har du provat att någon gungar stolpen samtidigt som du använder kobenen?
Spruta lite krypolja kanske?

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Finns det tillräckligt med material för att få i några träskruv och kanske ta en kofot eller två? Foton underlättar alltid.

/Höghus
Här kommer en bild. Tyvärr säger den inte så mycket då man knappt ser något av låskilen längre, men det finns tillräckligt med material fortfarande runt stolpen för att hålla den stum.

(Jag sågade av stolpen med vinkelslip för att kunna komma åt bättre...)
 
  • En avsågad stolpe i en betongfot, där låskilen inte syns på grund av stolpens position.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
John Vestberg John Vestberg skrev:
Här kommer en bild. Tyvärr säger den inte så mycket då man knappt ser något av låskilen längre, men det finns tillräckligt med material fortfarande runt stolpen för att hålla den stum.

(Jag sågade av stolpen med vinkelslip för att kunna komma åt bättre...)
Jag skulle just föreslå att du fäste något i stolpen så att du kunde lyfta den med en domkraft men det gick ju bort... :D

/Höghus
 
John Vestberg John Vestberg skrev:
Här kommer en bild. Tyvärr säger den inte så mycket då man knappt ser något av låskilen längre, men det finns tillräckligt med material fortfarande runt stolpen för att hålla den stum.

(Jag sågade av stolpen med vinkelslip för att kunna komma åt bättre...)
Har du kvar tillräckligt med gods i stolpen för att kunna få i några feta skruv? Då kanske du kan bända upp hela röret med spett/koben, gärna två samtidigt.

/Höghus
 
  • Gilla
Karrock
  • Laddar…
Karrock
Jag skulle testa att kroka i ett par spännband under stolpen, sedan upp i nån liten träregelkonstruktion som står på betongen. Pumpa upp röret så lär kilen följa med. Har du tillgång till spakblock, telfer eller liknande så är nog det smidigare.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Karrock
Höghus Höghus skrev:
Har du kvar tillräckligt med gods i stolpen för att kunna få i några feta skruv? Då kanske du kan bända upp hela röret med spett/koben, gärna två samtidigt.

/Höghus
Eller göra en slits med vinkelslipen och in med kofot/spett direkt i den.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Jag skulle just föreslå att du fäste något i stolpen så att du kunde lyfta den med en domkraft men det gick ju bort... :D

/Höghus
Ja, på den här är det kört, men jag har fyra till som ska bytas som jag inte kapat
 
Karrock Karrock skrev:
Eller göra en slits med vinkelslipen och in med kofot/spett direkt i den.
Provat... ;) funkar inte
 
G
Kilarna brukar vara lite räfflade. Du borde kunna böja till en gammal skruvmejsel eller annat och komma under den understa kanten för att på så sätt lyfta upp kilen. Troligen måste du flytta runt mejseln några gånger för att kilen inte ska sätta sig på tvären.
Räfflad kil i grönt material med en synlig undersida för insättning av verktyg.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.