När jag kollar efter rotationslaser och linjelaser för montering av t ex kakel inomhus, och laser för t ex plattsättning utomhus, så är det alltid två olika kategorier.
Om jag är beredd att lägga runt 5–10k på en laser, finns det någon vettig som fungerar både för utom- och inomhusbruk? Eller är det en utopi?

Förtydligande: Jag behöver såväl krysslaser för lodräta och vågräta linjer inomhus (håller på att regla en vägg), som vågräta markeringar (för två separata murar) utomhus.
 
Redigerat:

Bästa svaret

Tror du blir nöjd med dessa.
Bosch linjelaser GLL 3-80 CG med grönt laserljus, tillbehör som laddare, mottagare, stativfäste, transportväska och appfunktion, pris 7 189,89 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bosch Professional Lasermottagare LR 7 med röd och grön stråle, väska, batterier och fäste, pris 1 206,45 kr, gratis leverans tisdag 2 juli.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utomhusjobb "kräver" mottagare, visst i skymning kanske ett streck syns men det är inte kul att hålla på så. Mottagare ger lasern större användningsområde och kostar inte så mycket.

Har en liknande äldre med röd stråle och mottagare som använts till div. projekt med goda resultat.

Har du redan batteri och laddare kan du spara en peng och välja kitet utan batteri och laddare.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Toppen! Tror t o m att det var den jag kollade på men var osäker på hur det var med utomhus-funktionen.
Då förstår jag också vad mottagaren är till för, tack för förklaringen!

Blir en tusenlapp till med stativ och mätpinne också, men det verkar vara bra grejer!

👍
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Bowser
Jag har denna... fast den äldre med röd laser. Med mottagare så fungerar den ypperligt utomhus.
 
  • Gilla
andreascarlsson och 1 till
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Vad vinner man på att köpa rotationslasern?
Kan man välja denna istället, t ex: [länk]

Det är ju "en viss" prisskillnad.
Du kan väl inte ha mottagare till denna, alltså mindre användbar utomhus utöver att den inte ritar 360° linjer.
Den jag rekommenderade är ingen rotationslaser men en 360°.
 
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
Aha, trodde allt som gjorde 360° var en rotationslaser. De gör samma sak, men inget roterar helt enkelt? (Mycket att lära när man inte kan nåt 😂)

Okej, men denna då: https://www.bosch-professional.com/se/sv/products/gcl-2-50-cg-0601066H00
Den verkar göra samma sak, förutom just 360°. Eller?

…och om det är så, kommer jag ångra mig resten av livet för att jag snålar med 4k…? 🤔

Alla dessa beslut… 🤪
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Aha, trodde allt som gjorde 360° var en rotationslaser. De gör samma sak, men inget roterar helt enkelt? (Mycket att lära när man inte kan nåt 😂)

Okej, men denna då: [länk]
Den verkar göra samma sak, förutom just 360°. Eller?

…och om det är så, kommer jag ångra mig resten av livet för att jag snålar med 4k…? 🤔

Alla dessa beslut… 🤪
Den kommer du långt med. 👍
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Ser nu att det bara diffar 2k, då är det nog 3-80 CG som gäller.

Tack @FredrikR för svaren!
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
Som amatör kan jag känna att min gll 3-80 med röd laser är ett av de bästa verktygsköpen jag gjort. Den kommer till användning i stort sett i varje projekt.

Om du vill spara pengar kanske du kan testa utan mottagaren till att börja med och försöka sätta ut höjderna när det är tillräckligt mörkt. Stativ, batterier och laddare går nog hitta billigare på andra ställen också.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Ser nu att det bara diffar 2k, då är det nog 3-80 CG som gäller.

Tack @FredrikR för svaren!
Du kommer förmodligen inte ångra dig. 👌😎
 
Jag har 3-80 CG. köpte den för att jag ville ha en så kraftig laser som det var möjligt efter att jag tröttnat på min äldre grön bosch rödlaser.

Jag tycker att den funkar bra, använder den ofta ute med mottagaren för att hitta höjder etc. Jag tycker dock att det är jälvligt svårt om man ska ha en nogrannhet som är <10mm med mottagaren. Står du långt bort och vinklar din stav lite etc så åker markeringen :)

Tycker överlag att funktionerna och styrkan är bra. Men plattsättning utomhus blir nog svårt om det är dagsljus. Det blir inte så jävla tydligt som man önskar. Tror det finns glasögon man kan köpa som förstärker synens förmåga att se lasern. kanske kan vara något.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
K
Har en gammal Bosch gll 2 80 med röd laser, och ska något utomhus vägas in noggrant i höjdled är det kvällen som gäller. Mottagaren funkar ok på grovjustering men värdelös om man ska vara mer noggrann är någon cm. Krysslasern är riktigt välanvänd till de flesta projekt, men som sagt, all uppmätning, markering osv måste göras kvällstid om det ska ske utomhus. Dagtid med mottagare blir långt ifrån lika bra tyvärr.
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Har en gammal Bosch gll 2 80 med röd laser, och ska något utomhus vägas in noggrant i höjdled är det kvällen som gäller. Mottagaren funkar ok på grovjustering men värdelös om man ska vara mer noggrann är någon cm. Krysslasern är riktigt välanvänd till de flesta projekt, men som sagt, all uppmätning, markering osv måste göras kvällstid om det ska ske utomhus. Dagtid med mottagare blir långt ifrån lika bra tyvärr.
Skönt att höra att jag inte är ensam :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.