D09
Pagno skrev:
Jag funderar på att ge er "låsuppnördar" en riktig utmaning, jag har ett lås som era dyrkar inte rår på.......
Någon som känner sig manad?

Ett krav bara, ni måste göra det på plats, spela in det och erkänna att det inte gick när ni försökt.... ingen tidsbegränsning...????
:cool:
Ha ha jag passar.

Såvida låset inte är från BR leksakshandel 😉
 
Köpte mig ett liknande set för ett tag sen, känns som att det kan vara en bra skill att ha någon gång när det kniper. Jag kan redan tänka på ett tillfälle när det skulle varit bra i min ungdom.

Det finns ett väldigt intressant avsnitt av 99% invisible som handlar just om lås. Lyssna gärna på övriga avsnitt också.
http://99percentinvisible.org/episode/perfect-security/
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Jag får nog gå ut och tänd i ässjan och smida ett dyrkfritt lås någon dag........ :p
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Jag får nog gå ut och tänd i ässjan och smida ett dyrkfritt lås någon dag........ :p
Det är ett sådant jag hade som utmaning, finns få som kan öppna det, öven om de har nyckel till hands, låsbommen samverkar med låsmekanismen, gammalt härbre, lokal smed som var ovanligt påhittig.
 
  • Gilla
hsd och 1 till
  • Laddar…
Jodå en annan pysslar lite med att dyrka upp lås emellanåt, dock har jag tillverkat egna dyrkar.:)
 
Närbild på ett lås på en varuautomat med texten "MEN'S" synlig ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nån som kan tipsa mig om hur jag får upp det här låset? Har inga grejer så kan man göra egna vore det bra.
Låset sitter på en varuautomat som jag köpt
 
Kul tråd! Har länge funderat på att köpa ett dyrkkit. Får nog göra slag i saken snart :).
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
nino skrev:
[bild]

Nån som kan tipsa mig om hur jag får upp det här låset? Har inga grejer så kan man göra egna vore det bra.
Låset sitter på en varuautomat som jag köpt
Saker att öppna med har troligtvis de flesta, det gäller bara att vara påhittig.
I ditt fall, om du inte behöver ha kvar låset, ta en skruvmejsel, lika stor som öppningen, banka in den tills det tar stopp, vicka den lite upp uch neråt, sedan vrider du runt den med handkraft samt en skiftnyckel, skiftnyckel passar inte om skruvmejsel´n är rund, en fyrkantig skall det vara.......
Fungerar alldeles utmärkt på de flesta lås om man inte vill ha dem intakta.....
Och nej, jag är ingen dyrkexpert, bara duktig på att ha sönder lås som inte får vinna över mig!
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Jag har hållt på lite grann, men jag har inte köpt dyrkar utan gjort mina själv.

Bra material är:
- Bågfilsblad av kolstål (skippa "bi-metal" helt, de suger), jag köpte "billigt skit" på Clas O, knäckte i 2 eller 3 bitar.
- Såna här pinnar från gatusopmaskiner (kan plockas i mängder på våren)
- Metallpinnarna från bilens slutkörda torkarblad
- Billiga insexnycklar kan användas som vridverktyg (man kan slipa ner dem så en nyckel får tre "bredder")


Man blir rätt förvånad över hur simpla de flesta vanliga lås är. Men det finns ju lås som är betydligt svårare. Det finns ju t.ex. stift som är svampformade eller har spår på sidorna, då är det mycket svårare att få dem att fastna i rätt läge. Men lås med helt raka stift är ju sjukt enkla att få upp. Jag har fått upp ett som hade ett svampformat stift också.


Det finns i princip inga helt dyrksäkra lås, men en del lås kan kräva specialverktyg och ta lång tid. Dessa marknadsförs ofta som dyrksäkra, men läser man på olik forum så finns det nästan alltid nån som har lyckats knäcka dem. Men om det tar 3-4 timmar att dyrka låset får man väl nästan anse det som dyrksäkert.


Men att dyrka lås är ju inget för den potentiella inbrottstjuven, bultsax och vinkelslip är effektivare. Eller strunta i låset och gå genom väggen. Dyrkning kan möjligen vara intressant om man vill ta sig in utan att det syns spår. Men oftast går det att se på låset att det har dyrkats (det blir lite repor och märken, men det syns bara om man letar efter dem).


Värt att tänka på att det finns lite restriktioner när det gäller dyrkar, det viktigaste att tänka på är att om man går omkring på stan med dyrkar så kan det räknas som förberedelse för brott. Sen är det en del regler kring försäljning, men de är ju inte intressanta om man bara ska köpa och använda dyrkarna. Jag är lite osäker på hur det är med import faktiskt.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Riktigt billiga lås kan man oftast låsa upp med det märkliga verktyget som sitter bredvid korkskruven på Victorinox-knivar. Tror det påstås att det är en syl att sy i läder med. Har låst upp enklare cykellås och kabellås med den när barnen slarvat bort sina nycklar. Upptäckte det första gången när brorsan skulle skoja med mig och låste fast min cykel med sitt lås för drygt 30 år sedan :-D
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Bör kanske inflikas att i stort sett alla dyrkningsmetoder bygger på att man utnyttjar svagheter i låsets konstruktion (svagheterna handlar oftast om att toleranserna på de olika delarna varierar). Man behöver alltså känna till konstruktionen.

Så den där utmaningen om härbre-låset som knappt går att öppna med nyckel blir väldigt svår om man inte först tillåts demontera låset för att se hur det fungerar. Om det krävs att grejer görs i en speciell ordning eller att man gör nån speciell manöver för att låsa upp det så innebär det ju i princip att det är en slags kombinationslås.
 
Nerre skrev:
Bör kanske inflikas att i stort sett alla dyrkningsmetoder bygger på att man utnyttjar svagheter i låsets konstruktion (svagheterna handlar oftast om att toleranserna på de olika delarna varierar). Man behöver alltså känna till konstruktionen.

Så den där utmaningen om härbre-låset som knappt går att öppna med nyckel blir väldigt svår om man inte först tillåts demontera låset för att se hur det fungerar. Om det krävs att grejer görs i en speciell ordning eller att man gör nån speciell manöver för att låsa upp det så innebär det ju i princip att det är en slags kombinationslås.
Helt rätt, kan man bara i vilken ordning man skall utföra momenten klarar de flesta av det.
Problemet är att det inte alltid går att demontera ett lås innan det skall öppnas, men jag förstår poängen...
Lycka till med alla låsöppnanden, ta inte fel lås bara, tussebatong blir inte så glad då....^^
 
Är det ett okänt lås så blir det ju jättesvårt att dyrka. Det är ju alltså typen av lås man behöver ha koll på hur det fungerar. Vill man lära sig dyrka en viss typ av lås får man köpa några såna lås, såga sönder och lista ut hur de fungerar och sen testa sig fram till hur man tar sig igenom det.

Vissa tillverkare av lås säljer inte lås utan "licens" på grund av det, det vill inte att skurkarna ska kunna köpa ett lås och lista ut hur det fungerar. Men säkerhetsexperter brukar få köpa låsen för att utvärdera dem (hur ska de annars kunna veta om låset är nåt att rekommendera). Man då får de alltså skriva på avtal att de inte får lämna information vidare och att låset ska returneras efter utvärderingen och liknande.
 
Borrade upp det, fattade inte alls hur jag skulle få till det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.