Handtagen på mina fönster och altandörrar har lås. Man låser genom att trycka ner en cylinder och vrida om nyckeln så att den fastnar i intryckt läge. Man låser upp dem på motsatt sätt och då åker cylindern ut. Idag när jag skulle öppna ett fönster för vädring, gick det inte att låsa upp det. Cylindern sitter fast i låsläge (som på bilderna). Nyckeln går att vrida om men låset går inte upp. Jag har 2 nycklar som jag har testat, men ingen går att öppna med. Låsspray hjälper inte. Faktum är att inget av mina fönsterhandtag går att låsa upp. Lyckades dessutom trycka in det som är på balkongdörren - det fastnade utan nyckel. Vad kan ha hänt? Handtagen är rejäla och bra när de går att öppna. Går det att byta ut låsen bara - själv?
 
  • Närbild på dörrhandtag med låscylinder, metall, skruvar, inomhus, säkerhetsdetalj, vit dörr, delvis synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Säkerhetskedja på vit dörr, framifrån, inomhus, säkerhetsåtgärd, närbild, delvis stängd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Var noggrann med att nyckeln verkligen är i botten, vrid nyckeln lite fram och tillbaka samtidigt som man trycker in nyckeln lite lätt för att säkerställa att den verkligen är i botten (det man gör är att vrida skivorna rätt i låset ifall någon skiva ligger fel och hindrar nyckeln från att gå in fullt).
Är du sker på att det är rätt nyckel? Sannolikheten att det skulle uppstå fel på flera fönsterlås samtidigt är låg och troligare är att du använder fel nyckel.
Du kan fråga din låssmed om de har ava nycklar till fönsterlås att låna ut om du inte hittar rätt nyckel.

För att byta låscylinder eller handtag måste envägsskruvarna lossas.
 
  • Gilla
marijons och 1 till
  • Laddar…
En dum fråga men Är det rätt nyckel?
Tycker att det ser ut som det ska vara en nyckel av fabrikat/modell "ava" när jag tittar på låset.
 
  • Gilla
marijons
  • Laddar…
TS skriver ju att det går att vrida nyckeln, men att cylindern inte poppar upp. Då är det väl knappast fel nyckel?
 
M marijons skrev:
Handtagen på mina fönster och altandörrar har lås. Man låser genom att trycka ner en cylinder och vrida om nyckeln så att den fastnar i intryckt läge. Man låser upp dem på motsatt sätt och då åker cylindern ut. Idag när jag skulle öppna ett fönster för vädring, gick det inte att låsa upp det. Cylindern sitter fast i låsläge (som på bilderna). Nyckeln går att vrida om men låset går inte upp. Jag har 2 nycklar som jag har testat, men ingen går att öppna med. Låsspray hjälper inte. Faktum är att inget av mina fönsterhandtag går att låsa upp. Lyckades dessutom trycka in det som är på balkongdörren - det fastnade utan nyckel. Vad kan ha hänt? Handtagen är rejäla och bra när de går att öppna. Går det att byta ut låsen bara - själv?
Välkommen till forumet.

Cylindern kan bytas från baksidan av handtaget. Men det kräver att du kan skruva loss handtaget, och det ser ut att vara fastsatt med envägsskruv. Kan du trots det lossa skruvarna, så bör du kunna byta cylindrar.

Jag skulle provat med smörj. Inte inte där nyckeln går in, utan mellan cylindern och handtaget.
 
  • Gilla
marijons och 1 till
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Välkommen till forumet.

Cylindern kan bytas från baksidan av handtaget. Men det kräver att du kan skruva loss handtaget, och det ser ut att vara fastsatt med envägsskruv. Kan du trots det lossa skruvarna, så bör du kunna byta cylindrar.

Jag skulle provat med smörj. Inte inte där nyckeln går in, utan mellan cylindern och handtaget.
Jo jag provade att spraya runt kolven, men det ser inte ut att bli bättre. Nycklarna borde vara rätt eftersom jag faktiskt lyckades vrida upp ett lås med en av nyklarna (men jag lyckades förstås också direkt låsa det igen.) Normalt åker cylindrarna upp jättelätt. Jag tror lite på det abc härovanför skriver, att vicka försiktigt tills nyckeln kommer ner rätt.

Finns det någon möjlighet att de kan ha blivit köldskadade (kanske inte alla samma vinter väl?) eller att de börjar bli gamla? Gissar att de har suttit där sedan 2007 när huset byggdes.

Tack för svaren.
 
Har du provat att vicka lite på handtaget samtidigt som du låser upp? Kan ju vara nån låsning i handtaget.
 
Låter konstigt att flera slutat fungera samtidigt…

knacka på cylindern med en liten hammare el. liknande samtidigt som du vrider nyckeln fram och tillbaka.
 
Larsa Larsa skrev:
Låter konstigt att flera slutat fungera samtidigt…

knacka på cylindern med en liten hammare el. liknande samtidigt som du vrider nyckeln fram och tillbaka.
Ska prova det
 
Kan det vara någon som smörjde låsen för ett tag sedan ? Har sett husmorstips om att använda matolja o dylikt. Skulle även kunna vara något rengöringsmedel som runnit ini låsen som klibbar fast dem.
 
H HSP skrev:
En dum fråga men Är det rätt nyckel?
Tycker att det ser ut som det ska vara en nyckel av fabrikat/modell "ava" när jag tittar på låset.
Ok problemet är löst - det var fel nyckel. så här ser rätt nykel ut. Tydligen fungerar även de gamla nycklarna till hurtsarna på jobbet, omän bara ytterst sällan. Tur det iofs. Tack för hjälpen!

M marijons skrev:
Ska prova det
 
  • Nyckel med logotyp, nyckelring, på blommönstrad yta. Otydlig bild, låg skärpa, potentiellt inomhus och mörkt ljusförhållande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Stefan Bengtsson och 2 till
  • Laddar…
Har du på dig skämsmössan nu?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
M marijons skrev:
Finns det någon möjlighet att de kan ha blivit köldskadade (kanske inte alla samma vinter väl?) eller att de börjar bli gamla? Gissar att de har suttit där sedan 2007 när huset byggdes.

Tack för svaren.
Låscylindern klarar av kyla och är inte speciellt känsliga för vare sig fukt eller smuts då de har skivor istället för stift.
Ålder bör inte heller vara något problem.
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
TS skriver ju att det går att vrida nyckeln, men att cylindern inte poppar upp. Då är det väl knappast fel nyckel?
Då det är skivor i låscylindern så kan man vrida en bit innan det tat stopp med fel nyckel.
Matti_75 Matti_75 skrev:
Har du provat att vicka lite på handtaget samtidigt som du låser upp? Kan ju vara nån låsning i handtaget.
Det är korrekt som du skriver att om det spänner på handtaget så orkar inte fjädern trycka upp låscylindern vid upplåsning.
Tryckcylinder 4484 har en sprint som går in i ett hål i handtagets fyrkantspinne vid låsning och en fjäder som trycker upp låscylindern och om hålet spänner mot sprinten så fjädrar inte låscylindern upp.
M marijons skrev:
Ok problemet är löst - det var fel nyckel. så här ser rätt nykel ut. Tydligen fungerar även de gamla nycklarna till hurtsarna på jobbet, omän bara ytterst sällan. Tur det iofs. Tack för hjälpen!
Som jag antydde i första inlägget så är det fel nyckel.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Den första nyckeln ser ut att vara en sån som går till plupparna på tvätt-tidbokningstavlor.
 
  • Gilla
marijons och 2 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Har du på dig skämsmössan nu?
Varför det?
Det är lätt att ta fel nyckel framförallt till något man sällan använder nyckel till.
Det är inte ovanligt ute hos kunder.
 
  • Gilla
marijons
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.