Hej,

Funderar på att skaffa larm och jag vill inte knyta fast mig till Securitas eller dylikt vad det gäller hårdvaran. Jag vill köpa hårdvaran och sen ev. koppla mig emot securitas.
Det skall helst klara både tråd och trådlösa larmgivare.

Har bl.a. tittat på Freewave som säljs av http://www.alarmbutiken.com/ och http://www.larmtorget.se/ vill ha en smidig manöverpanel och centralenheten undangömd. Har en liten "råtta" (= hund 10-15 kg).

Nu till frågorna:
1. Det står att det går att ha 8 sektioner, men vad menas med en sektion? Är det en larmgivare eller är det en geografisk sektion? Skulle kunna tänka mig att en trådlös IR-detektor kan vara en sektion men kan mängd seriekopplade magnetkontakter vara en sektion?

2. Har ni erfarenheter om Freewave?

 
Med 8 sektioner kan du dela upp dina detektorer i 8 grupper och välja att bara ha några larmade på natten när du är hemma i huset. Har man sovrum på 2a vån vill man kanske ha garage, föråd, lekstuga, källare och entrevåning larmade.
 
Du kan ha "nästan" hur många magnetbrytare som helst på en sektion.
Men får du larm eller fel på någon brytare så blir det svårare att felsöka.
Det optimala är en IR eller magnatbrytare per sektion, nackdelen är då att man behöver många sektioner på larmet. Men några per sektion är OK.

Det här med antal sektion och vad som skall sitta på resp. sektion hänger sedan också på hur du vill att larmet skall fungera.
 
Det blir sällan någon ekonomi med att ta ett separat bevakningsavtal med Securitas
eftersom abbonemangsavg är rätt så hög samt att du betalar per utryckning. (egen erfarenhet)
Och det brukar oftast bli ett par om året...familjen brukar dessutom orsaka nåt själv oftast.
Ponera följande uppskattning...
2st utryckningar á 1200:- per år = 2400:- samt ett abbonemang till larmcentral på 1200-1800.
Totalt 3600-4200:- per år eller 300-350:-/mån.

Och då har du varken fri service eller livstidsgaranti på larmet...dessutom inga fria utryckningar...
För samma månadskostnad får du ju allt inkl larm med deras paketerbjudande... ::)
http://www.securitasdirect.se/privat_pris_frameset.html
 
Vad kostar utryckning med Securitas direct?
 

Det går endast att ha en detektor/mk per sektion på Freewave...

Varje pryl tar en sektionsplats.

Det är bättre att välja Teletec Visdom isåfall,dom har 32 sektioner att utnyttja.
 
Securitas Directs utryckningar ingår = kostnadsfria :)
 
Hej
Titta annars på Sector Alarm då får du en väktartjänst för 275 till 345 kr/mån beroende på hur många tillbehör du har.
 
Snackade med Securitas om att ansluta mitt larm (samma fabrikat och modell som de själva använder). Fick svaret att det gick bra att ansluta men de ville byta ut centralen samt de två manöverpanelerna jag har... hmm... troligt när man lagt ner x antal 1000 sek på denna anläggning.
Sen ville de ha betalt per sektion och eftersom jag har mk i alla öppningsbara fönsterdörrar + glaskross, 3 brandvarnare etc. så kommer jag upp i över 20 = dyrt!

Detta var med Securitas Direkt. Kan ni rekomendera ngn annan firma där man kan koppla larmet utan att bli ruinerad eller att de vill byta ut de nya prylarna...? :)
 
Tjena. Jag jobbar på Sector Alarm och vi har som alla andra en månadsavgift dock så kan den aldrig hamna högre än 345:- även om man har 10000000 extra produkter och betalar dessa direkt. :D
i det priset så ingår det självklar en del saker . vi kan vid kampanj även erbjuda ett grundpaket helt gratis. vill du eller någon annan veta mer om detta så kan ni skriva till mig så ska jag lotsa er fram i våran del utav denna gigantiska djungel.

MVH Nichlas
 
DanielG skrev:
Snackade med Securitas om att ansluta mitt larm (samma fabrikat och modell som de själva använder). Fick svaret att det gick bra att ansluta men de ville byta ut centralen samt de två manöverpanelerna jag har... hmm... troligt när man lagt ner x antal 1000 sek på denna anläggning.
Sen ville de ha betalt per sektion och eftersom jag har mk i alla öppningsbara fönsterdörrar + glaskross, 3 brandvarnare etc. så kommer jag upp i över 20 = dyrt!

Detta var med Securitas Direkt. Kan ni rekomendera ngn annan firma där man kan koppla larmet utan att bli ruinerad eller att de vill byta ut de nya prylarna...? :)
Du kan ansluta Dig till Lövestads Larmcentral. kostar cirka 1000/år och dom gör enligt Dina instruktioner när larmet går.
 
Kan man ansluta till Lövsta Larmcentral privat?
Har mitt larm kopplat dit idag men jag får fakturan från min larminstallatör årligen (Betalar 2100 kr/år) :-/.
Kan jag säga upp detta och ta kontakt med Lövsta själv? :)
 
Ingen aning. Jag betalar cirka 1 tkr/år och fick det via larminstallatören. Resten är nog larmkillens marginal och han får väl kickback misstänker jag per år Du är ansluten.
 
Harre skrev:
Kan jag säga upp detta och ta kontakt med Lövsta själv?  :)
Ring Lövsta och fråga.
 
jag har avtal direkt med Lövesta ca 1000kr/år. Väldigt trevliga med bra personlig service..ringer direkt upp om någontng inte stämmer...

sedan har jag ett avtal med ett lokalt vaktboag som har vår nyckel ifall de skulle behöva rycka ut. kostar 300-400kr per år för nyckelförvaring och upprätthållande av kontrakt och 600kr för ev utryckning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.