Nyfniken skrev:
För att inte tala om sista raden på fakturan.
Jag kan inte se hur sista raden på fakturan gör varken från eller till på funktionen av larmet.
 
Det är väl som med allt man köper. Ta en ny bil till exempel. Köper du inte till drag så går det inte att koppla på en släpvagn. Alla paket som man köper har påbyggnads-paket som kostar extra men kan göra rätt mycket för funktionen.
/
M
 
Patrik_N skrev:
Jag kan inte se hur sista raden på fakturan gör varken från eller till på funktionen av larmet.
Bättre larm -> Dyrare abbonemang.

Jag har svårt att tänka mig att det är ekonomiskt försvarbart för en villaägare med ett larm som kontinuerligt pingas av larmfirman. Men jag kan ha fel.
 
Kattvovven skrev:
Det larmet jag har hemma har anti gsm-larmstörning. Först kör man den i minst två veckor i ett speciellt läge där den lär sig trafiken runt omkring, efter det slås det på live.
Förlåt, men hur sjutton menar du att det skulle fungera?

"Vanligt larm":
1) Tjuven slår på sin GSM-störare.
2) Tjuven bryter sig in.
3) Sirenen börjar tjuta (men telefonlarmet når inte fram).

Ditt "anti-störningslarm":
1) Tjuven slår på sin GSM-störare.
2) Sirenen börjar tjuta (men telefonlarmet når inte fram).
3) Tjuven bryter sig in.

På vilket sätt är ditt larm bättre?
 
Nyfniken skrev:
Bättre larm -> Dyrare abbonemang.

Jag har svårt att tänka mig att det är ekonomiskt försvarbart för en villaägare med ett larm som kontinuerligt pingas av larmfirman. Men jag kan ha fel.
i teorin borde inte ett sådant larm vara mycket dyrare än ett gsm-larm. En programmerbar gprs-modul kostar inte många hundra.
 
Precis som någon skrev innan så är Multicom eller Safetel exempel på övervakad larmöverföring. Ett vanligt larm övervakas inte... Den känner av att det är fel på ledningen och piper då i centralapparaten för att varna för det samt att den, när linjen kommer tillbaka, skickar iväg ett fellarm. Även fast ledningen fungerar igen. Larmöverföring med t.ex. Multicom kostar runt 5000 per år. Det är alltså en kostnad utöver vanliga larmabonnemanget och vill man vara säker är det sådant man måste ha för att inte råka ut för störsändare och klippa sladd.
 
emde skrev:
Precis som någon skrev innan så är Multicom eller Safetel exempel på övervakad larmöverföring. Ett vanligt larm övervakas inte... Den känner av att det är fel på ledningen och piper då i centralapparaten för att varna för det samt att den, när linjen kommer tillbaka, skickar iväg ett fellarm. Även fast ledningen fungerar igen. Larmöverföring med t.ex. Multicom kostar runt 5000 per år. Det är alltså en kostnad utöver vanliga larmabonnemanget och vill man vara säker är det sådant man måste ha för att inte råka ut för störsändare och klippa sladd.
Jo, men inte heller det hjälper ju. Om den larmar först när anslutningen kommer tillbaka så är det ju redan försent. 5000 kr per år är ju dessutom mer än 100% av vad man normalt redan betalar för larmet...
 
bobas skrev:
i teorin borde inte ett sådant larm vara mycket dyrare än ett gsm-larm. En programmerbar gprs-modul kostar inte många hundra.
I teorin borde inte en GPS i bilen kosta mer än 500 kr, för det är vad de kostar i butik. Trots det så kan biltillverkarna ta både 3.000, 5.000 och 20.000 kr för "samma sak".
 
Nyfniken skrev:
Jo, men inte heller det hjälper ju. Om den larmar först när anslutningen kommer tillbaka så är det ju redan försent. 5000 kr per år är ju dessutom mer än 100% av vad man normalt redan betalar för larmet...
Ett vanligt larm beter sig så, alltså larmar när anslutningen kommer tillbaka. Ett larm med övervakad larmöverföring, typ Multicom, larmar direkt när överföringen bryts.
Med tanke på kostnaden så är det i princip ingen privatperson som använder sig av Multicom, långt ifrån alla företag gör det heller. Bara en del som anser att det är värt pengarna för den extra tryggheten.
 
Nyfniken skrev:
För att inte tala om sista raden på fakturan.
Nja, har sett den typen av säkerhet på företagslarm. Skickar samtal till central vid intervall, och kommer de inte fram larmar det på centralen.

Någon hundring per kvartal.
 
RilleRock
Du har fått vad du betalar för varken mer eller mindre.

Vill du ha övervakad lina till ett överkomligt pris som privatkund hade jag satt in en Siemens IP Central 4320 som har default pollningsintervall på var 10 sek till larmmotagaren.
Kopplat till Svensk Bevakningstjänst kostar det utöver en engångsavgift på 495:- 95kr i månaden för upp till 25 sektioner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.