konstigt jag hittar ingen sådan !! kan det finnas någonstans på pannan istället kanske nån spak eller så att trycka in eller ut
 
Det måste ju inte nödvändigtvis finnas en. Du kanske inte har problem med högt drag.

Har du löst brännarens driftsproblem?
 
vad ska dragregulatorn stå på ?? ska det inte finnas ett synglas på pannan
den är från -73 , rökrörstempen ligger på 200 grader ska det vara så tro
 
Vår dragregulator, eller rättare sagt dragbegränsare är i princip helt stängd när det är vindstilla ute. Ju mer det blåser - desto mer öppnar den. Viking Bio är känslig för att draget varierar allt för kraftigt, varför Värmebaronen rekommenderar en dragbegränsare.

De allra flesta pannor brukar ha synglas. Normalt i dörren där brännaren sitter.

Rökgastemperaturen skall vara så låg som möjligt (inte elda för kråkorna) utan att ge upphov till kondens längst upp i skorstenen. Även här påverkar en dragbegränsare positivt, då den ju låter uppvärmd luft i pannrummet gå upp genom skorstenen även när brännaren står stilla. 200 grader efter pannan låter bra, men det kan vara för lite beronde på skorstenen.
 
detta är väl en dragregulator (den understa) hur ska den stå nån som vet??? den översta vet jag inte heller (spjällreglaget)
 
http://www.transtemper.se/newlook/index.php?page=group&group=1
Kolla på denna länk så hittar du flera olika dragbegränsare.
Det är korrekt att det på bilden är en dragregulator men dej justerar bara primärluften på pannan iaf vid ved eldning gör dom det.
Dragbegränsaren skall du ha mellan pannan och skorstenen för att hålla ett konstant drag igenom pannan.
Draget i skorstenen ändras beroende på rökgastemp och om det blåser mm så för att hålla det konstant behöver du en dragbegränsare.
 
Redigerat:
ja det är ju konstigt att det inte finns på min panna får väl ringa efter en service gubbe:(
 
Dragbegränsare brukar inte följa med pannorna.
Dessa måste man installera själv eller anlita någon som gör.
Du kan ju skicka ett pm till olle45 här på forumet så får du hjälp med vilken dragbegränsare du kan använda.
 
Redigerat:
ja det är säkert rätt men de som har bott här innan har kört i 3 år utan dragbegränsare hur det har gått skulle man visst får höra me olle45
 
Jo det är klart du kan ju fortsätta utan dragbegränsare också.
Men oftast så betyder det högre förbrukning och mer bekymmer.
För alla pannor och pellets brännare är byggda för att fungera optimalt vid ett visst drag.
Om det draget ökar så får du bla problem vid tändning och en högre förbrukning av pellets iom att pannan inte hinner ta upp energin i röken pga att den "vandrar" så fort genom pannan och då ökar även rökgastemperaturen = större förluster.
Nu har inte jag pellets eldning utan ved och då är det ett måste för att kunna styra eldnings förloppet och hålla rökgas temperaturen på en vettig nivå.
 
H
mats401 skrev:
detta är väl en dragregulator (den understa) hur ska den stå nån som vet??? den översta vet jag inte heller (spjällreglaget)
Översta är spjället i rökröret. Det ska alltid vara öppet.
Den understa ären grej som reglerar luftspjället i askluckan vid vedeldning. Den ska inte vara kopplad till askluckan på något vis.
Se också till att luftspjället nere i askluckan är ordentligt stängt så det inte läcker in luft.
Att köra utan dragregulator innebär både ojämn förbränning, risk för driftstopp och dålig ekonomi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.