Vi har en likadan brännare, som dock är från 2003.
Där är felindikering en lång + två korta = Misslyckad start....
Vår brännare har överhuvudtaget inte de felindikeringar du skriver.
Det är en Viking Bio från Värmebaronen du har?
Jag kan inte alls förstå de felkoder du beskriver, i relation till att du har bytt tändelementet och fotomotståndet. "Stort" drag låter konstigt. Högt resp. lågt drag kan man ha i skorstenen. Men det är ju inget som skall påverkas av dina byten. Om man har stor area på rökkanalen har ingen som helst betydelse för brännaren, såvida den har drag..
Har du testat en reset?
Blir tändelementet varmt? (Känn FÖRSIKTIGT på undersidan)
Kan du se någon låga (i ex. synglas)?
Där är felindikering en lång + två korta = Misslyckad start....
Vår brännare har överhuvudtaget inte de felindikeringar du skriver.
Det är en Viking Bio från Värmebaronen du har?
Jag kan inte alls förstå de felkoder du beskriver, i relation till att du har bytt tändelementet och fotomotståndet. "Stort" drag låter konstigt. Högt resp. lågt drag kan man ha i skorstenen. Men det är ju inget som skall påverkas av dina byten. Om man har stor area på rökkanalen har ingen som helst betydelse för brännaren, såvida den har drag..
Har du testat en reset?
Blir tändelementet varmt? (Känn FÖRSIKTIGT på undersidan)
Kan du se någon låga (i ex. synglas)?
På vår brännare (som alltså är någon årsmodell äldre) finns det ett hål framtill i kåpan, där man genom att föra in en penna kan göra en reset = nollställning. Samma sak som du får när strömanslutningskabeln tas bort från brännaren.
Har du problem med högt drag? Det finns en särskild inställning för detta, som ger en förbättrad tändfas. Se mer i brännarens manual hur du ställer in detta. (Då detta skiljer sig mellan årsmodeller vet jag).
Så brännaren gör en körning normalt, men vägrar starta upp nästa gång (misslyckad start)?
Har du problem med högt drag? Det finns en särskild inställning för detta, som ger en förbättrad tändfas. Se mer i brännarens manual hur du ställer in detta. (Då detta skiljer sig mellan årsmodeller vet jag).
Så brännaren gör en körning normalt, men vägrar starta upp nästa gång (misslyckad start)?
Har du bytt delarna själv?
Det är ju väldigt viktigt att man får tändelementet att sitta på rätt plats, och får den lilla skruven som går genom hålen i brännarröret, på rätt ställe. Medföljde det en sprängskiss från Värmebaronen som visar detta?
Det är ju väldigt viktigt att man får tändelementet att sitta på rätt plats, och får den lilla skruven som går genom hålen i brännarröret, på rätt ställe. Medföljde det en sprängskiss från Värmebaronen som visar detta?
Ja, rostret måste vara rakt, och ligga på sin riktiga plats. Annars finns risk att luften tar fel väg och ger problem (med ex. misslyckade starter). Det är också viktigt att tändelementet sitter rätt, annars kan det också göra att rostret får fel placering. Kollade du skruven under tändelementet, genom brännarröret. Sitter det en mutter?
Det kanske är idé att ringa till en installatör (som kan brännaren) som kan titta över den, och ge dig lite mer tips. Risken finns ju annars att det går åt mer reservdelar kanske..
Det kanske är idé att ringa till en installatör (som kan brännaren) som kan titta över den, och ge dig lite mer tips. Risken finns ju annars att det går åt mer reservdelar kanske..
Reset gör man med att slå av all ström till brännaren i ca 10 sekunder och sedan slå på igen. Vi har en från 2005 och det står i manualen. Finns det ingen strömbrytare kan man dra ut Molex kontakten (den rektangulära svarta) på brännaren.
Har för mig att det sitter ett litet glas framför fotomotståndet kolla om det är sotigt (inte säker på att det sitter ett där) vet dock att VB har ett känsligt fotomotstånd.
Efter reset kolla under startfas att...
- Fläkten går några sek. på fullfart
- Matarskruven startar och att pellets ramlar ner
- Därefter ska tändelementet börja värma
En dragregulator kan väl sitta på en lucka i skorstenen också och har den kärvat ihop och inte öppnar som den ska så kan draget bli för högt, men det är väl mindre troligt...
Har för mig att det sitter ett litet glas framför fotomotståndet kolla om det är sotigt (inte säker på att det sitter ett där) vet dock att VB har ett känsligt fotomotstånd.
Efter reset kolla under startfas att...
- Fläkten går några sek. på fullfart
- Matarskruven startar och att pellets ramlar ner
- Därefter ska tändelementet börja värma
En dragregulator kan väl sitta på en lucka i skorstenen också och har den kärvat ihop och inte öppnar som den ska så kan draget bli för högt, men det är väl mindre troligt...