I mitt fall finns mitt vatten i Östersjön inte angivit i den digitala registerkartan. Vattenandelen framgår tydligt av avstyckningsdokumenten från 50-talet. Det finns ingen tvist. LM menar nu att det skulle behövas en fastighetsbestämmelse för att rätta till det och det skulle kosta minst 40 kkr. De är ju helt galna för de behöver ju bara överföra data från ett dokument till deras DRK. Gränsmarkeringar att titta på finns inte i vattnet.
Men det är inte utagerat.
 
Njaa, jag tror att det kan vara lite mer komplicerat än så. De kan behöva undersöka även äldre handlingar för den fastighet som din styckades av ifrån, och kanske ytterligare bakåt.
 
Redigerat:
Mikael_L
Lantbrukarparet skrev:
Vi ringde in till lantmäteriet och påpekade att en tomtpinne som hör till vår tomt inte finns inritad på kartan, detta efter att vi gått med rågrannen och sett över markbiten som ligger mellan vår tomt och vägen. Vår rågranne sa då att denna tomtpinne hör till er, och visade hur gränserna går.

Vid samtalet då med Lantmäteriet så var hon som vi pratade med då oförstående och sa - VI glömmer aldrig något! När jag påpekade att träden är planterade på vår tomt, samt att förra husägaren och rågrannen bekräftat detta så vart hon ännu argare och fräste ifrån med - Då har DE tagit annans mark i besittning! När jag då frågade hur vi ska kunna åtgärda detta så att vi får det korrekt inritat så sa hon då att det skulle gå på ungefär 28.000, pengar som vi då måste betala frågade ja då, ja sa hon! Avslutade samtalet med Lantmäteriet att ni kan ju glömma att vi som markägare ska betala för att åtgärda ett fel ni har begått.
Vilken karta rör det sig om då?
För det finns många olika kartor (hos/från LM) som ej har rättsverkan, det är (mig veterligen) endast om det är förrättningskartor som detta verkligen kan betyda att någon gräns lagenligen har ändrats.
 
hempularen skrev:
Njaa, jag tror att det kan vara lite mer komplicerat än så. De kan behöva undersöka även äldre handlingar för den fastighet som din styckades av ifrån, och kanske ytterligare bakåt.
Allt står klart och tydligt i förrättningsprotokollet som upprättades då min och alla andra fastigheter här avstyckades från en stamfastighet. Enklare kan det knappast vara.
 
Problemet med äldre eventuella felaktigheter som begåtts måste utredas som jag uppfattar det, man kan inte gå på vad vi som fastighetsägare påstår. Och risken är då stor att kostnaden läggs på fastighetsägaren.
 
Registerkartan har ingen rättsverkan, utan det är förrättningsakten som har det. Se ex:
https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Fastighetsinformation/Fastighetsregistret/Registerkartan/

Samma sak med produkten Fastighetskartan. Den upplyser om att det finns gränser, men inte exakt var de går (om man skall hårddra det lite.

Ni vinner alltså inget på att få kartan ändrad, och Lantmäteriet "vinner" bara att den ytterst lokalt blir rättad. En sådan rättning måste de i så fall ta betalt för - ungefär som ett uppdrag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.