Ja, det är väl inte precis någon rocket-science-prognos ;)
Kärnkraften stängs och fossila bränslen ersätts med el. Vi drar kraftigt ner på produktionen av el och skruvar samtidigt kraftigt upp förbrukningen av densamma. El kommer att bli en stor bristvara framöver, och fortsätter det så här kommer det att bli energikris och ransonering framöver.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Krilleman
Beslutsfattarna jublar!

Sverige har en väldigt säker kärnkraft som ska skrotas. Kolla bara på samma säkerhet på kärnkraft i Ryssland.

Skrämmande!
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
harry73
Så Bixia förväntar att elpriset går från 21 öre kWh i 2016 till 34 öre/kWh i 2030 och då skriver man om kraftig höjda elpriser? Eller elpriser kommer att skjuta i höjden?

Bara för att få lite perspektiv kan det nämnas att under 2010 varierade spotpriset (månadsmedelvärde) mellan 38,29 öre (maj 2010) och 93,2 öre (februari 2010)
Även under 2008, 2009, 2011, 2012 och 2013 låg priserna betydlig över 30 öre/kWh

Man kanske borde skriva istället att elpriset sakta kommer att återgå till normala värden efter de extrem låga prisnivåer vi har haft sedan 2015.
Sen kommer en extrem kall vinter eller en lång period av torka påverka priserna betydlig mer än Bixias prognoser
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Elpriset kommer att skjuta i höjden samtidigt som nätkostnaderna flerdubblats bl a pga vindkraftsutbyggnaden. I det läget kommer många att undra vad f-n vi hållit på med.
Vi som hade världens mest tillförlitliga och miljövänliga elförsörjning. Och fasade ut fossilt redan på 70talet.
 
  • Gilla
Omega1 och 2 till
  • Laddar…
Solceller är på väg nedåt i pris. Min prognos är att elpriset stadigt fortsätter nedåt men att nätpriserna kommer att höjas något men sedan falla tillbaka när batterilagring blir billigare.
 
  • Gilla
Adam F och 2 till
  • Laddar…
M
Elen är billig, det är skatten som är dyr - och den lär inte gå ner!
 
  • Gilla
Dave13
  • Laddar…
A
Min spådom är att de fasta avgifterna kommer att öka i ungefär motsvarande grad som nätägarens rörliga intäkter minskar när folk skaffar egna solceller och minskar sin energiförbrukning med värmepumpar, ledbelysning och annat.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
bra-byggare skrev:
Min spådom är att de fasta avgifterna kommer att öka i ungefär motsvarande grad som nätägarens rörliga intäkter minskar när folk skaffar egna solceller och minskar sin energiförbrukning med värmepumpar, ledbelysning och annat.
Jag hoppas du ursäktar, men det du nämner är en piss i Nilen jämfört med frånfallande kärnkraft i kombination med att energiförbrukningen styrs över från fossilt till el i t.ex. fordonsbranschen. Elförbrukningen kommer inte att minska framöver, det är ett som är väldigt säkert. Tvärtom kommer den sannolikt att öka i mycket rask takt.

Vad gäller batteriteknik såväl som solcellsteknik så krävs det revolutionerande genombrott inom forskningen för att dessa skall kunna bli reella alternativ. Batterier tillverkade av litium, som väger flera hundra kilo, för att köra en bil samma sträcka som 50 liter bensin, behöver laddas hur länge då, med hur stor solcellsarea då, en dag i sportlovsfebruari när man ska på långresa? Nej, jag är ledsen, elbilar är skithäftiga, men batteritekniken är 1800-tal. Toyota har i alla fall insett detta och satsar nu på bränsleceller istället. Kan man då få till en effektiv laddning av bränslecellerna via solen, då börjar vi snacka.
 
harry73
Och vad är din poäng?
 
harry73 skrev:
Och vad är din poäng?
Att när kärnkraften stängs kommer priserna skjuta i taket igen, särskilt när kylan slår till.
Som sagt, inte precis rocket-science-prognostisering ;)
 
bra-byggare skrev:
Min spådom är att de fasta avgifterna kommer att öka i ungefär motsvarande grad som nätägarens rörliga intäkter minskar när folk skaffar egna solceller och minskar sin energiförbrukning med värmepumpar, ledbelysning och annat.
Solceller fungerar dåligt i vårt land då det största behovet av elektrisk ström (och energi i allmänhet) infaller då solinstrålningen är som lägst.

thomasx skrev:
Jag hoppas du ursäktar, men det du nämner är en piss i Nilen jämfört med frånfallande kärnkraft i kombination med att energiförbrukningen styrs över från fossilt till el i t.ex. fordonsbranschen. Elförbrukningen kommer inte att minska framöver, det är ett som är väldigt säkert. Tvärtom kommer den sannolikt att öka i mycket rask takt.
Riktigt.

Energiinnehållet i all bensin och diesel som såldes i Sverige förra året var ca. 86TWh vilket vid 40% verkningsgrad för diesel/bensin och 85% verkningsgrad för batteridrift motsvarar 40TWh elproduktion. Alltså så mycket mer el skulle behövas för att driva batteridrivna fordon i stället. Sveriges elproduktion var förra året ca. 150TWh och konsumtionen ca. 140TWh.

Trenden för försäljning av diesel & bensin är långsamt minskande.

thomasx skrev:
Vad gäller batteriteknik såväl som solcellsteknik så krävs det revolutionerande genombrott inom forskningen för att dessa skall kunna bli reella alternativ. Batterier tillverkade av litium, som väger flera hundra kilo, för att köra en bil samma sträcka som 50 liter bensin, behöver laddas hur länge då, med hur stor solcellsarea då, en dag i sportlovsfebruari när man ska på långresa? Nej, jag är ledsen, elbilar är skithäftiga, men batteritekniken är 1800-tal. Toyota har i alla fall insett detta och satsar nu på bränsleceller istället. Kan man då få till en effektiv laddning av bränslecellerna via solen, då börjar vi snacka.
För framdrift av personfordon duger dagens batterier utmärkt när det gäller vikt och laddhastighet. Definitivt tyngre än bensin eller diesel, men inte något stort problem. För lastbilar är det ffa. laddtiden som är störande och detta behöver någon annan lösning (tex. kontaktledningar, induktion, eller annan bränsletyp).

Den troliga lagringen av intermittent elproduktion (lite sol och ffa. vind) kommer (i Sverige och den nordiska elmarknaden) vara i vattenkraftsmagasin och som metangas som kan användas direkt i förbränningsmotorer och kallas "naturgas" om man pumpar upp den från marken.
 
redarn skrev:
Energiinnehållet i all bensin och diesel som såldes i Sverige förra året var ca. 86TWh vilket vid 40% verkningsgrad för diesel/bensin och 85% verkningsgrad för batteridrift motsvarar 40TWh elproduktion. Alltså så mycket mer el skulle behövas för att driva batteridrivna fordon i stället. Sveriges elproduktion var förra året ca. 150TWh och konsumtionen ca. 140TWh.
Dock ska man tänka på att även en del av den energin som enbart blir värme används för att värma kupén i bilen, i en batteribil krävs mer el för det.

redarn skrev:
För framdrift av personfordon duger dagens batterier utmärkt när det gäller vikt och laddhastighet.
Nej, verkligen inte. Laddtiderna är långt ifrån tillfredsställande, liksom ofta räckvidden till följd av begränsad kapacitet beroende på vikt/volym/kostnad på batterierna. Räckviddsångesten är reell för många elbilsägare och väntetiderna för laddning på långresor är inte direkt upplyftande.

redarn skrev:
Den troliga lagringen av intermittent elproduktion (lite sol och ffa. vind) kommer (i Sverige och den nordiska elmarknaden) vara i vattenkraftsmagasin och som metangas som kan användas direkt i förbränningsmotorer och kallas "naturgas" om man pumpar upp den från marken.
Att lagra el i form av lägesenergi med vatten är inte särskilt effektivt, dessvärre.
Inte heller el-metan är så där väldans effektivt, där ligger väl verkningsgraden i bästa fall runt 50%. Har man då genererat elen med en solcell på 14% verkningsgrad hamnar man på 7% verkningsgrad från solel till metan, sedan kan vi återgå till de där 40% verkningsgrad i en förbränningsmotor som nämndes ovan, så är vi nere på under 3% verkningsgrad från solel till utvunnen kraft ;) Ett nära på worst case, visst, men det är just det, snart kostar det mer att producera energin, än vad den ger tillbaka i slutändan. För att elen ska bli riktigt konkurrenskraftig krävs lite genombrott i effektiv lagring.
 
  • Gilla
Robert Kooijman
  • Laddar…
thomasx skrev:
Dock ska man tänka på att även en del av den energin som enbart blir värme används för att värma kupén i bilen, i en batteribil krävs mer el för det.
Ja, men det är en mycket liten mängd energi jämfört med framdriften om du inte kör mycket korta sträckor i mycket kallt väder.

thomasx skrev:
Nej, verkligen inte. Laddtiderna är långt ifrån tillfredsställande, liksom ofta räckvidden till följd av begränsad kapacitet beroende på vikt/volym/kostnad på batterierna. Räckviddsångesten är reell för många elbilsägare och väntetiderna för laddning på långresor är inte direkt upplyftande.
Inte enligt mina tre vänner med elbil. En av dom bilade nyligen från Stockholm till Köln och tillbaks. Han behövde sova mycket mer än han behövde ladda. Men dina referenser kanske inte kör tesla utan nån modell som laddar långsammare?

thomasx skrev:
Att lagra el i form av lägesenergi med vatten är inte särskilt effektivt, dessvärre.
Inte heller el-metan är så där väldans effektivt, där ligger väl verkningsgraden i bästa fall runt 50%. Har man då genererat elen med en solcell på 14% verkningsgrad hamnar man på 7% verkningsgrad från solel till metan, sedan kan vi återgå till de där 40% verkningsgrad i en förbränningsmotor som nämndes ovan, så är vi nere på under 3% verkningsgrad från solel till utvunnen kraft ;) Ett nära på worst case, visst, men det är just det, snart kostar det mer att producera energin, än vad den ger tillbaka i slutändan. För att elen ska bli riktigt konkurrenskraftig krävs lite genombrott i effektiv lagring.
Lägesenergi i vattenkraft har mycket hög verkningsgrad i nordiska elmarknaden eftersom vi inte behöver pumpa. Bara släppa ut mindre vatten dom dagar det finns mer intermittent kraft.

el - metan - el räknar jag mer 40% verkningsgrad. Och du ska definitivt inte räkna verkningsgraden av solcellerna i ekvationen om du inte räknar förlusterna i fotosyntesen i verkningsgraden för bensin/dieselfordon (vilket jag inte föreslår att du gör).

Fördelen med metan är inte den höga verkningsgraden utan den mycket billiga lagringen.

Men du kanske tror på någon annan teknik?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.