7 888 läst · 68 svar
8k läst
68 svar
Långtidsprognos visar kraftigt höjda elpriser efter 2020
På konsumentens sida
· 3 060 inlägg
Elbolaget Bixia tror att elpriserna kommer att skjuta i höjden då vi passerar 2020.
Du kan läsa artikeln här: Långtidsprognos visar kraftigt höjda elpriser efter 2020
Du kan läsa artikeln här: Långtidsprognos visar kraftigt höjda elpriser efter 2020
Ja, det är väl inte precis någon rocket-science-prognos
Kärnkraften stängs och fossila bränslen ersätts med el. Vi drar kraftigt ner på produktionen av el och skruvar samtidigt kraftigt upp förbrukningen av densamma. El kommer att bli en stor bristvara framöver, och fortsätter det så här kommer det att bli energikris och ransonering framöver.
Kärnkraften stängs och fossila bränslen ersätts med el. Vi drar kraftigt ner på produktionen av el och skruvar samtidigt kraftigt upp förbrukningen av densamma. El kommer att bli en stor bristvara framöver, och fortsätter det så här kommer det att bli energikris och ransonering framöver.
Så Bixia förväntar att elpriset går från 21 öre kWh i 2016 till 34 öre/kWh i 2030 och då skriver man om kraftig höjda elpriser? Eller elpriser kommer att skjuta i höjden?
Bara för att få lite perspektiv kan det nämnas att under 2010 varierade spotpriset (månadsmedelvärde) mellan 38,29 öre (maj 2010) och 93,2 öre (februari 2010)
Även under 2008, 2009, 2011, 2012 och 2013 låg priserna betydlig över 30 öre/kWh
Man kanske borde skriva istället att elpriset sakta kommer att återgå till normala värden efter de extrem låga prisnivåer vi har haft sedan 2015.
Sen kommer en extrem kall vinter eller en lång period av torka påverka priserna betydlig mer än Bixias prognoser
Bara för att få lite perspektiv kan det nämnas att under 2010 varierade spotpriset (månadsmedelvärde) mellan 38,29 öre (maj 2010) och 93,2 öre (februari 2010)
Även under 2008, 2009, 2011, 2012 och 2013 låg priserna betydlig över 30 öre/kWh
Man kanske borde skriva istället att elpriset sakta kommer att återgå till normala värden efter de extrem låga prisnivåer vi har haft sedan 2015.
Sen kommer en extrem kall vinter eller en lång period av torka påverka priserna betydlig mer än Bixias prognoser
Elpriset kommer att skjuta i höjden samtidigt som nätkostnaderna flerdubblats bl a pga vindkraftsutbyggnaden. I det läget kommer många att undra vad f-n vi hållit på med.
Vi som hade världens mest tillförlitliga och miljövänliga elförsörjning. Och fasade ut fossilt redan på 70talet.
Vi som hade världens mest tillförlitliga och miljövänliga elförsörjning. Och fasade ut fossilt redan på 70talet.
Jag hoppas du ursäktar, men det du nämner är en piss i Nilen jämfört med frånfallande kärnkraft i kombination med att energiförbrukningen styrs över från fossilt till el i t.ex. fordonsbranschen. Elförbrukningen kommer inte att minska framöver, det är ett som är väldigt säkert. Tvärtom kommer den sannolikt att öka i mycket rask takt.bra-byggare skrev:
Vad gäller batteriteknik såväl som solcellsteknik så krävs det revolutionerande genombrott inom forskningen för att dessa skall kunna bli reella alternativ. Batterier tillverkade av litium, som väger flera hundra kilo, för att köra en bil samma sträcka som 50 liter bensin, behöver laddas hur länge då, med hur stor solcellsarea då, en dag i sportlovsfebruari när man ska på långresa? Nej, jag är ledsen, elbilar är skithäftiga, men batteritekniken är 1800-tal. Toyota har i alla fall insett detta och satsar nu på bränsleceller istället. Kan man då få till en effektiv laddning av bränslecellerna via solen, då börjar vi snacka.
Angående kommentarer om priset under vintern 2009-2010. Smällkallt och kärnkraft på halvfart, ungefär som när de gamla reaktorerna stoppas alltså.
http://www.svk.se/siteassets/om-oss/rapporter/100813_effektbalansen_rapport.pdf
http://www.svk.se/siteassets/om-oss/rapporter/100813_effektbalansen_rapport.pdf
Solceller fungerar dåligt i vårt land då det största behovet av elektrisk ström (och energi i allmänhet) infaller då solinstrålningen är som lägst.bra-byggare skrev:
Riktigt.thomasx skrev:Jag hoppas du ursäktar, men det du nämner är en piss i Nilen jämfört med frånfallande kärnkraft i kombination med att energiförbrukningen styrs över från fossilt till el i t.ex. fordonsbranschen. Elförbrukningen kommer inte att minska framöver, det är ett som är väldigt säkert. Tvärtom kommer den sannolikt att öka i mycket rask takt.
Energiinnehållet i all bensin och diesel som såldes i Sverige förra året var ca. 86TWh vilket vid 40% verkningsgrad för diesel/bensin och 85% verkningsgrad för batteridrift motsvarar 40TWh elproduktion. Alltså så mycket mer el skulle behövas för att driva batteridrivna fordon i stället. Sveriges elproduktion var förra året ca. 150TWh och konsumtionen ca. 140TWh.
Trenden för försäljning av diesel & bensin är långsamt minskande.
För framdrift av personfordon duger dagens batterier utmärkt när det gäller vikt och laddhastighet. Definitivt tyngre än bensin eller diesel, men inte något stort problem. För lastbilar är det ffa. laddtiden som är störande och detta behöver någon annan lösning (tex. kontaktledningar, induktion, eller annan bränsletyp).thomasx skrev:Vad gäller batteriteknik såväl som solcellsteknik så krävs det revolutionerande genombrott inom forskningen för att dessa skall kunna bli reella alternativ. Batterier tillverkade av litium, som väger flera hundra kilo, för att köra en bil samma sträcka som 50 liter bensin, behöver laddas hur länge då, med hur stor solcellsarea då, en dag i sportlovsfebruari när man ska på långresa? Nej, jag är ledsen, elbilar är skithäftiga, men batteritekniken är 1800-tal. Toyota har i alla fall insett detta och satsar nu på bränsleceller istället. Kan man då få till en effektiv laddning av bränslecellerna via solen, då börjar vi snacka.
Den troliga lagringen av intermittent elproduktion (lite sol och ffa. vind) kommer (i Sverige och den nordiska elmarknaden) vara i vattenkraftsmagasin och som metangas som kan användas direkt i förbränningsmotorer och kallas "naturgas" om man pumpar upp den från marken.
Dock ska man tänka på att även en del av den energin som enbart blir värme används för att värma kupén i bilen, i en batteribil krävs mer el för det.redarn skrev:Energiinnehållet i all bensin och diesel som såldes i Sverige förra året var ca. 86TWh vilket vid 40% verkningsgrad för diesel/bensin och 85% verkningsgrad för batteridrift motsvarar 40TWh elproduktion. Alltså så mycket mer el skulle behövas för att driva batteridrivna fordon i stället. Sveriges elproduktion var förra året ca. 150TWh och konsumtionen ca. 140TWh.
Nej, verkligen inte. Laddtiderna är långt ifrån tillfredsställande, liksom ofta räckvidden till följd av begränsad kapacitet beroende på vikt/volym/kostnad på batterierna. Räckviddsångesten är reell för många elbilsägare och väntetiderna för laddning på långresor är inte direkt upplyftande.redarn skrev:
Att lagra el i form av lägesenergi med vatten är inte särskilt effektivt, dessvärre.redarn skrev:
Inte heller el-metan är så där väldans effektivt, där ligger väl verkningsgraden i bästa fall runt 50%. Har man då genererat elen med en solcell på 14% verkningsgrad hamnar man på 7% verkningsgrad från solel till metan, sedan kan vi återgå till de där 40% verkningsgrad i en förbränningsmotor som nämndes ovan, så är vi nere på under 3% verkningsgrad från solel till utvunnen kraft Ett nära på worst case, visst, men det är just det, snart kostar det mer att producera energin, än vad den ger tillbaka i slutändan. För att elen ska bli riktigt konkurrenskraftig krävs lite genombrott i effektiv lagring.
Ja, men det är en mycket liten mängd energi jämfört med framdriften om du inte kör mycket korta sträckor i mycket kallt väder.thomasx skrev:
Inte enligt mina tre vänner med elbil. En av dom bilade nyligen från Stockholm till Köln och tillbaks. Han behövde sova mycket mer än han behövde ladda. Men dina referenser kanske inte kör tesla utan nån modell som laddar långsammare?thomasx skrev:
Lägesenergi i vattenkraft har mycket hög verkningsgrad i nordiska elmarknaden eftersom vi inte behöver pumpa. Bara släppa ut mindre vatten dom dagar det finns mer intermittent kraft.thomasx skrev:Att lagra el i form av lägesenergi med vatten är inte särskilt effektivt, dessvärre.
Inte heller el-metan är så där väldans effektivt, där ligger väl verkningsgraden i bästa fall runt 50%. Har man då genererat elen med en solcell på 14% verkningsgrad hamnar man på 7% verkningsgrad från solel till metan, sedan kan vi återgå till de där 40% verkningsgrad i en förbränningsmotor som nämndes ovan, så är vi nere på under 3% verkningsgrad från solel till utvunnen kraft Ett nära på worst case, visst, men det är just det, snart kostar det mer att producera energin, än vad den ger tillbaka i slutändan. För att elen ska bli riktigt konkurrenskraftig krävs lite genombrott i effektiv lagring.
el - metan - el räknar jag mer 40% verkningsgrad. Och du ska definitivt inte räkna verkningsgraden av solcellerna i ekvationen om du inte räknar förlusterna i fotosyntesen i verkningsgraden för bensin/dieselfordon (vilket jag inte föreslår att du gör).
Fördelen med metan är inte den höga verkningsgraden utan den mycket billiga lagringen.
Men du kanske tror på någon annan teknik?