Du kan inte fylla själv, det måste vara en viss mängd och det behövs instrument för det. Att bara fylla på, kan bli för mycket eller för litet. Det ska stå på en skylt i VP vilken vikt det ska vara i den. Du kan inte veta vad som finns i den. För att få i exakt den mängd som det ska vara, måste allt vacumsugas så det blir tomt och sedan fylls det med rätt vikt. Inget för en lekman att pyssla med, det blir med 100 % säkert fel.
 
A
joakim_j joakim_j skrev:
Jo, provtrycka kan jag ju göra, även om jag inte har någon anledning att misstänka något läckage.

Men själva förvaringen sedan då? Är det bästa att bara lämna allt tomt? Finns det något sätt att kolla att köldmediet inte har läkt ut?
läcker värmeväxlaren så tappar du gasen på några minuter och då är det så att säga redan försent
 
A
J jonaserik skrev:
Du kan inte fylla själv, det måste vara en viss mängd och det behövs instrument för det. Att bara fylla på, kan bli för mycket eller för litet. Det ska stå på en skylt i VP vilken vikt det ska vara i den. Du kan inte veta vad som finns i den. För att få i exakt den mängd som det ska vara, måste allt vacumsugas så det blir tomt och sedan fylls det med rätt vikt. Inget för en lekman att pyssla med, det blir med 100 % säkert fel.
nästan fel är också lite rätt
 
  • Haha
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
A
joakim_j joakim_j skrev:
Vad kostar en sådan insats av en kylnisse ungefär? Att hitta läckan lär ju vara rätt enkelt, se bilden ovan.

Kan jag torka av röret för att se om det oljiga kommer tillbaka, eller tom läcksöka själv med lite såpvatten?

Om man åsidosätter frågan om vad som är juridiskt och moraliskt försvarbart, är det möjligt att fylla på köldmediegas själv?
Hitta läckan är det svåraste och kan ta många timmar leta efter minst två läckor. oljan gan komma ifrån förskruvningen som är otät till siktglaset. men hur gammal är denna en mekanisk pressostat har jag inte sett i några nya produkter på 10-talet år.
är det dessutom R407C som köldmedel så blir det dyrt 3.000.- per kilo är riktpris det går väl i 4 kg normalt i en vvp
 
Redigerat av moderator:
J jonaserik skrev:
Du kan inte fylla själv, det måste vara en viss mängd och det behövs instrument för det. Att bara fylla på, kan bli för mycket eller för litet. Det ska stå på en skylt i VP vilken vikt det ska vara i den. Du kan inte veta vad som finns i den. För att få i exakt den mängd som det ska vara, måste allt vacumsugas så det blir tomt och sedan fylls det med rätt vikt. Inget för en lekman att pyssla med, det blir med 100 % säkert fel.
Nja, det är inte raketforskning. Om pumpen går att köra, så går det att bedöma om det saknas gas. 407 har samma tryck som propan, som råkar vara huvudparten i gasol. Men det stora problemet är väl om det saknas gas så finns det en läcka, och beroende på var läckan är så kan det bli svårare att åtgärda än bara påfyllning. Synglaset som syns på bild är till för att hjälpa till med rätt mängd (även om det är svårt med 407) värmepumpsforum kan ge tips.
 
P Plutus skrev:
Nja, det är inte raketforskning. Om pumpen går att köra, så går det att bedöma om det saknas gas. 407 har samma tryck som propan, som råkar vara huvudparten i gasol. Men det stora problemet är väl om det saknas gas så finns det en läcka, och beroende på var läckan är så kan det bli svårare att åtgärda än bara påfyllning. Synglaset som syns på bild är till för att hjälpa till med rätt mängd (även om det är svårt med 407) värmepumpsforum kan ge tips.
Tyvärr går det inte att köra pumpen eftersom den inte är installerad. Finns det något sätt att kontrollera köldmedienivån? Har sett att det finns en massa information på nätet om hur man fyller gas i luftvärmepumpar, men då bygger de alltid på att de kör i kylläge. Hur fyller man egentligen gas i en bergvärmepump? Har inte lyckats hitta ett enda exempel på det.

Jag får väl hyra med någon kyltekniker hur mycket det kan tänkas kosta.
 
OM en kylgubbe ska kolla upp den så måste den vara kopplad för att alla värden ska kunna ses och det kan bara göras med ett manometerställ. Klart det går att felsöka en läcka, dom brukar suga ur och sen se om vacum sjunker. Sen i med kvävgas och läcksöka.
 
Nja - det är tittglas och förr så fyllde man (med vätska - ej gasform med R407C, dvs köldmedieflaskan har dykrör eller tömmes upp och ned då R407C har ganska stor glide) tills vätskeflöde är precis bubbelfri efter en stunds körning och samtidigt har koll på angivna fyllnadsvikten för systemet stämmer hyffsat, dock bör man ha de förväntade drifttemperaturerna i systemet - dvs. brine och systemvatten inkopplat och att de är inom tänkta driftsstemperaturer för att kunna köras en längre tid och tills man har stabila driftsstemperaturer.

MEN

Eftersom det har varit en läcka och R407C är en blandgas med en glide på ca 7 grader C (runt 4.5 grader efter expansionsventilen när den varmare flytande köldmediet har kylt sig själv till evaporatortemperaturen) och är en gasblandning med olika komponenter med olika tryck och kokpunkter (R32, R125, R134a) som R407C så är kvarvarande gasen i fel proportioner (ungefär som sista slatten n-butan kvar i campingasoltuben med dålig tryck när det mesta av campingasolen med propan, iso-butan och en del av n-butanet är iväggasat och förbrukad) så i princip är det att tömma systemet med köldmediepump till en återvinningstub, vakumpumpa systemet och sedan en full laddning med fräsch R407C. - och som redan sagt sopporna börja bli riktigt dyra...

Att (topp)fylla på tittglas kräver i princip att systemet har enkomponent-köldmedel (som R22) eller köldmedel med mycket liten glide (som R404A eller R410A) alternativt att systemet är tom och vakumsugen - inte att efterfylla på en halvtom R407C-maskin


Detta är kylnissejobb och eftersom det är läcksökning och kanske omflänsing av de läckande rörskarvarna (med nya rör då de gamla kopparrören kommer vara stenhårda och sköra av vätehärdning från olja och från luften efter > 10 år och därmed riskera spricka i flänsen vid omkoningsförsök av gammal rör), vakumsugning, läckkontroll så kommer det att ta åtskilliga timmar att utföra det


Detta går alltså inte att 'torrköra' i förväg för att se att den fungerar om man inte bygger en hel testbänk som simulerar brineflöde och dess temperaturområde och motsvarande på systemvattensidan.



Rent akademiskt så går det troligen att fylla med R290 eller R1270 istället för R407C med lite justeringar av expansionsventilen (för bl.a mindre överhettning än det som är med R407C) men eftersom den har mekaniska pressostater med öppna kontakter, förmodligen öppna kontaktorer för start/stop av kompressorn etc. måste allt sådan städas upp till EX-klassade lådor eller flyttas högt upp och eller till annan utrymme där ev. läckande gasen inte når, alternativt helelektroniska pressostater utan brytare och en industriinverter som styr kompressorn helt utan öppna reläer - att det i praktiken inte är lönt arbetet. - detta gäller också när man använder drop-in gas istället för R407C med GWP lägre än 750 - alltså att de också är brandfarliga och till skillnad från propan också ger dödliga bränngaser med höga halter flourvätesyra och fluor-fosgen i rökgaserna från branden (hur köldmedieföretagen kommer undan med detta i sina produkter i samband med brandincident är en gåta - eller kanske väldigt mycket lobbying bakom detta, det är samma sak med brinnande HFO1234yf för bil-AC som ger så mycket fluorväte att rutorna blir vita vid en under motorhuv-brand - och det är den lilla mängden i jämförelse med mängden bildad fluor-fosgen... en instängd passagerare i fordonet efter en krock och det börja brinna från AC:n har inte en chans om den börja andas in gaserna från den brinnande HFO1234yf)...

Dessutom löser sig R290 lätt i kompressoroljan och kan behövas ökas i viskositet, kanske en kompressorvärmare innan start efter längre stillestånd för att koka ur R290 ur oljan innan kompressorn startas etc. och är kompressorn inte designad för R290 finns risk att den går sönder i förtid pga. otillräcklig smörjning (dvs kompressoroljan blir för tunn av till en del löst R290)

- nu skall sägas att i begynnelsen så användes denna typ av kompressor avsedd för R22/R404A/R407C även för R290-drift bland pionjärerna med miljömässiga köldmedel som propan (R290) för att det helt enkelt inte fanns några kompressorer för just R290/R1270 på marknaden och man fick chansa - eventuellt med en byte till tjockare olja i kompressorn och värmeförband på kompressorn som körs en tid innan kompressorn startas efter en längre stillestånd (med frekvensinverter kan värmningen innan start göras med likström genom motorlindningarna i kontrollerad form).
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
P
Om man ens tänker tanken att köpa en beg bergvärmepump vilka märken modeller ålder skulle kunna vara värda att köpa ?

Det byts ju trots allt en hel del pumpar vid utbyggnad och liknande för att dom blivit för små och inte för att dom gått sönder

Det låter som vi har några i tråden som har kunskap om dessa

Har själv utbildning för rep av ac anläggningar i bilar även tillgång till sån utrustning så klar fördel om det är R134 gas istället eller snarlikt. vet inte om R134 användes i bergvärmepumpar?
 
P polaris78 skrev:
Om man ens tänker tanken att köpa en beg bergvärmepump vilka märken modeller ålder skulle kunna vara värda att köpa ?

Det byts ju trots allt en hel del pumpar vid utbyggnad och liknande för att dom blivit för små och inte för att dom gått sönder

Det låter som vi har några i tråden som har kunskap om dessa

Har själv utbildning för rep av ac anläggningar i bilar även tillgång till sån utrustning så klar fördel om det är R134 gas istället eller snarlikt. vet inte om R134 användes i bergvärmepumpar?
Maskiner med R404A kommer att hamna i skarp onåd redan inom några år - i alla fall om man vill ha den återfylld.

De med R407C klarar sig nog längre men köldmedia kommer att bli skitdyr, egentligen samma sak med R134a liksom 410A.

Så svaret är egentligen 'inga maskiner' såvida de inte är R290-fylld... maskiner under 11 kW kapacitet kommer förmodligen ganska snart ha krav (typ år 2030) på att de får inte använda köldmedel mer än 150 GWP - det kommer nog explodera med maskiner med R290-fyllning då alternativen med syntetiska köldmedel är inte så stort och väldigt krystat med olika blandningar där man använder HFO1234yf och HFO1234ez för att spä ut 'hög GWP' köldmedier så att de precis hamnar under GWP 150, rätt optimerad propanmaskin kommer att utklassa dom alla syntetiska alternativen ren COP-mässigt men köldmedelsbolagen kommer nog att sprattla ett tag till i försök att hålla sig kvar i propa-trycksområdes syntetiska köldmedel.


Om de finns i berg och jordpumpar med R134a så är det i fåtalet gentemot de med köldmedel i 'propantryck' (R22, R404A, R407C)

Somliga LVVP har R134a som köldmedel med något bättre COP än Propantrycksområdets köldmedia och kan värmepumpa mot lite högre temperatur då den kritiska temperaturen är en bit högre upp (man tappar COP fort när man närmar sig den kritiska temperaturen - därför används sällan R410A/R32 i samband med att värmebereda vatten för att det jobbar för nära den kritiska punkten och COP dyker när man kör tex. legionella-temperaturer ) - propan med suggasvärmeväxlare med kondensat kan komma väldigt nära R134a i COP och i propanmaskiner vill man gärna värma suggasen en bit av kondensatet värme för att få mera överhettning så att det inte kondenserar propan i samband med kompressionen och späder ut oljehinnan och kompressorn slits fortare.

Propan har ganska hög termisk kapacitet både som vätska och gas, vilket gör att hetgasen inte blir så het även om man har ganska duktig överhettning på suggassidan, och ske överhettningen av suggasen med att kyla kondensatet innan expansionsventilen så ökar COP.


En termodynamisk lika bra ersättare för R134a, ja faktiskt något bättre är Dimetyleter och är i samma tryckområde som R134a och R152a.

det som fortfarande är bäst av allihopa COP-mässigt är och förblir R600a (isobutan) - men dess sugdensitet vid våra önskade temperaturer är så låg att det är svårt att bygga maskiner med hög effekt om man inte kör med turbopumpar som kompressor, och därför är de kvar i kapacitetsområden som typiska vitvaror (kyl/frys) i hushållen, medans i restaurangers frys/kyl med högre kapacitetskrav så används propan (R290) vilket idag ersätter den tidigare använda R404A.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
P
ja hela tanken med det hela är ju om det går att köpa nån lämplig pump helst beg för att kunna köra den länge och laga istället för att köpa ny bergvärmepump för 100 000 - 130 000 . det känns som pumparna blivit för dyra och ingen lagar utan det ska bara bytas till nytt rakt av.. skulle fan vara dags för lagstadgad livslängd för att få slut på slit och släng mentaliteten även på så dyra grejer
 
A
X xxargs skrev:
Nja - det är tittglas och förr så fyllde man (med vätska - ej gasform med R407C, dvs köldmedieflaskan har dykrör eller tömmes upp och ned då R407C har ganska stor glide) tills vätskeflöde är precis bubbelfri efter en stunds körning och samtidigt har koll på angivna fyllnadsvikten för systemet stämmer hyffsat, dock bör man ha de förväntade drifttemperaturerna i systemet - dvs. brine och systemvatten inkopplat och att de är inom tänkta driftsstemperaturer för att kunna köras en längre tid och tills man har stabila driftsstemperaturer.

MEN

Eftersom det har varit en läcka och R407C är en blandgas med en glide på ca 7 grader C (runt 4.5 grader efter expansionsventilen när den varmare flytande köldmediet har kylt sig själv till evaporatortemperaturen) och är en gasblandning med olika komponenter med olika tryck och kokpunkter (R32, R125, R134a) som R407C så är kvarvarande gasen i fel proportioner (ungefär som sista slatten n-butan kvar i campingasoltuben med dålig tryck när det mesta av campingasolen med propan, iso-butan och en del av n-butanet är iväggasat och förbrukad) så i princip är det att tömma systemet med köldmediepump till en återvinningstub, vakumpumpa systemet och sedan en full laddning med fräsch R407C. - och som redan sagt sopporna börja bli riktigt dyra...

Att (topp)fylla på tittglas kräver i princip att systemet har enkomponent-köldmedel (som R22) eller köldmedel med mycket liten glide (som R404A eller R410A) alternativt att systemet är tom och vakumsugen - inte att efterfylla på en halvtom R407C-maskin


Detta är kylnissejobb och eftersom det är läcksökning och kanske omflänsing av de läckande rörskarvarna (med nya rör då de gamla kopparrören kommer vara stenhårda och sköra av vätehärdning från olja och från luften efter > 10 år och därmed riskera spricka i flänsen vid omkoningsförsök av gammal rör), vakumsugning, läckkontroll så kommer det att ta åtskilliga timmar att utföra det


Detta går alltså inte att 'torrköra' i förväg för att se att den fungerar om man inte bygger en hel testbänk som simulerar brineflöde och dess temperaturområde och motsvarande på systemvattensidan.



Rent akademiskt så går det troligen att fylla med R290 eller R1270 istället för R407C med lite justeringar av expansionsventilen (för bl.a mindre överhettning än det som är med R407C) men eftersom den har mekaniska pressostater med öppna kontakter, förmodligen öppna kontaktorer för start/stop av kompressorn etc. måste allt sådan städas upp till EX-klassade lådor eller flyttas högt upp och eller till annan utrymme där ev. läckande gasen inte når, alternativt helelektroniska pressostater utan brytare och en industriinverter som styr kompressorn helt utan öppna reläer - att det i praktiken inte är lönt arbetet. - detta gäller också när man använder drop-in gas istället för R407C med GWP lägre än 750 - alltså att de också är brandfarliga och till skillnad från propan också ger dödliga bränngaser med höga halter flourvätesyra och fluor-fosgen i rökgaserna från branden (hur köldmedieföretagen kommer undan med detta i sina produkter i samband med brandincident är en gåta - eller kanske väldigt mycket lobbying bakom detta, det är samma sak med brinnande HFO1234yf för bil-AC som ger så mycket fluorväte att rutorna blir vita vid en under motorhuv-brand - och det är den lilla mängden i jämförelse med mängden bildad fluor-fosgen... en instängd passagerare i fordonet efter en krock och det börja brinna från AC:n har inte en chans om den börja andas in gaserna från den brinnande HFO1234yf)...

Dessutom löser sig R290 lätt i kompressoroljan och kan behövas ökas i viskositet, kanske en kompressorvärmare innan start efter längre stillestånd för att koka ur R290 ur oljan innan kompressorn startas etc. och är kompressorn inte designad för R290 finns risk att den går sönder i förtid pga. otillräcklig smörjning (dvs kompressoroljan blir för tunn av till en del löst R290)

- nu skall sägas att i begynnelsen så användes denna typ av kompressor avsedd för R22/R404A/R407C även för R290-drift bland pionjärerna med miljömässiga köldmedel som propan (R290) för att det helt enkelt inte fanns några kompressorer för just R290/R1270 på marknaden och man fick chansa - eventuellt med en byte till tjockare olja i kompressorn och värmeförband på kompressorn som körs en tid innan kompressorn startas efter en längre stillestånd (med frekvensinverter kan värmningen innan start göras med likström genom motorlindningarna i kontrollerad form).
Så är det!
 
A
X xxargs skrev:
Maskiner med R404A kommer att hamna i skarp onåd redan inom några år - i alla fall om man vill ha den återfylld.

De med R407C klarar sig nog längre men köldmedia kommer att bli skitdyr, egentligen samma sak med R134a liksom 410A.

Så svaret är egentligen 'inga maskiner' såvida de inte är R290-fylld... maskiner under 11 kW kapacitet kommer förmodligen ganska snart ha krav (typ år 2030) på att de får inte använda köldmedel mer än 150 GWP - det kommer nog explodera med maskiner med R290-fyllning då alternativen med syntetiska köldmedel är inte så stort och väldigt krystat med olika blandningar där man använder HFO1234yf och HFO1234ez för att spä ut 'hög GWP' köldmedier så att de precis hamnar under GWP 150, rätt optimerad propanmaskin kommer att utklassa dom alla syntetiska alternativen ren COP-mässigt men köldmedelsbolagen kommer nog att sprattla ett tag till i försök att hålla sig kvar i propa-trycksområdes syntetiska köldmedel.


Om de finns i berg och jordpumpar med R134a så är det i fåtalet gentemot de med köldmedel i 'propantryck' (R22, R404A, R407C)

Somliga LVVP har R134a som köldmedel med något bättre COP än Propantrycksområdets köldmedia och kan värmepumpa mot lite högre temperatur då den kritiska temperaturen är en bit högre upp (man tappar COP fort när man närmar sig den kritiska temperaturen - därför används sällan R410A/R32 i samband med att värmebereda vatten för att det jobbar för nära den kritiska punkten och COP dyker när man kör tex. legionella-temperaturer ) - propan med suggasvärmeväxlare med kondensat kan komma väldigt nära R134a i COP och i propanmaskiner vill man gärna värma suggasen en bit av kondensatet värme för att få mera överhettning så att det inte kondenserar propan i samband med kompressionen och späder ut oljehinnan och kompressorn slits fortare.

Propan har ganska hög termisk kapacitet både som vätska och gas, vilket gör att hetgasen inte blir så het även om man har ganska duktig överhettning på suggassidan, och ske överhettningen av suggasen med att kyla kondensatet innan expansionsventilen så ökar COP.


En termodynamisk lika bra ersättare för R134a, ja faktiskt något bättre är Dimetyleter och är i samma tryckområde som R134a och R152a.

det som fortfarande är bäst av allihopa COP-mässigt är och förblir R600a (isobutan) - men dess sugdensitet vid våra önskade temperaturer är så låg att det är svårt att bygga maskiner med hög effekt om man inte kör med turbopumpar som kompressor, och därför är de kvar i kapacitetsområden som typiska vitvaror (kyl/frys) i hushållen, medans i restaurangers frys/kyl med högre kapacitetskrav så används propan (R290) vilket idag ersätter den tidigare använda R404A.
Bra sammanfattat!
 
A
P polaris78 skrev:
ja hela tanken med det hela är ju om det går att köpa nån lämplig pump helst beg för att kunna köra den länge och laga istället för att köpa ny bergvärmepump för 100 000 - 130 000 . det känns som pumparna blivit för dyra och ingen lagar utan det ska bara bytas till nytt rakt av.. skulle fan vara dags för lagstadgad livslängd för att få slut på slit och släng mentaliteten även på så dyra grejer
Mammon styr!
tillverkarna har redan gått runt RUTavdraget som kom till för att minska sopberget med att chockhöja reservdelspriserna eller att de utgår efter 3-5 år.
Man skall veta att aktieägarna inte tjänar ett skit på att du reparerar dina grejer de vill bara att det säljs nytt.
IOM att alla gör lika så spelar det ingen roll om en tillverkare hängs ut
 
X xxargs skrev:
Nja - det är tittglas och förr så fyllde man (med vätska - ej gasform med R407C, dvs köldmedieflaskan har dykrör eller tömmes upp och ned då R407C har ganska stor glide) tills vätskeflöde är precis bubbelfri efter en stunds körning och samtidigt har koll på angivna fyllnadsvikten för systemet stämmer hyffsat, dock bör man ha de förväntade drifttemperaturerna i systemet - dvs. brine och systemvatten inkopplat och att de är inom tänkta driftsstemperaturer för att kunna köras en längre tid och tills man har stabila driftsstemperaturer.

MEN

Eftersom det har varit en läcka och R407C är en blandgas med en glide på ca 7 grader C (runt 4.5 grader efter expansionsventilen när den varmare flytande köldmediet har kylt sig själv till evaporatortemperaturen) och är en gasblandning med olika komponenter med olika tryck och kokpunkter (R32, R125, R134a) som R407C så är kvarvarande gasen i fel proportioner (ungefär som sista slatten n-butan kvar i campingasoltuben med dålig tryck när det mesta av campingasolen med propan, iso-butan och en del av n-butanet är iväggasat och förbrukad) så i princip är det att tömma systemet med köldmediepump till en återvinningstub, vakumpumpa systemet och sedan en full laddning med fräsch R407C. - och som redan sagt sopporna börja bli riktigt dyra...

Att (topp)fylla på tittglas kräver i princip att systemet har enkomponent-köldmedel (som R22) eller köldmedel med mycket liten glide (som R404A eller R410A) alternativt att systemet är tom och vakumsugen - inte att efterfylla på en halvtom R407C-maskin


Detta är kylnissejobb och eftersom det är läcksökning och kanske omflänsing av de läckande rörskarvarna (med nya rör då de gamla kopparrören kommer vara stenhårda och sköra av vätehärdning från olja och från luften efter > 10 år och därmed riskera spricka i flänsen vid omkoningsförsök av gammal rör), vakumsugning, läckkontroll så kommer det att ta åtskilliga timmar att utföra det


Detta går alltså inte att 'torrköra' i förväg för att se att den fungerar om man inte bygger en hel testbänk som simulerar brineflöde och dess temperaturområde och motsvarande på systemvattensidan.



Rent akademiskt så går det troligen att fylla med R290 eller R1270 istället för R407C med lite justeringar av expansionsventilen (för bl.a mindre överhettning än det som är med R407C) men eftersom den har mekaniska pressostater med öppna kontakter, förmodligen öppna kontaktorer för start/stop av kompressorn etc. måste allt sådan städas upp till EX-klassade lådor eller flyttas högt upp och eller till annan utrymme där ev. läckande gasen inte når, alternativt helelektroniska pressostater utan brytare och en industriinverter som styr kompressorn helt utan öppna reläer - att det i praktiken inte är lönt arbetet. - detta gäller också när man använder drop-in gas istället för R407C med GWP lägre än 750 - alltså att de också är brandfarliga och till skillnad från propan också ger dödliga bränngaser med höga halter flourvätesyra och fluor-fosgen i rökgaserna från branden (hur köldmedieföretagen kommer undan med detta i sina produkter i samband med brandincident är en gåta - eller kanske väldigt mycket lobbying bakom detta, det är samma sak med brinnande HFO1234yf för bil-AC som ger så mycket fluorväte att rutorna blir vita vid en under motorhuv-brand - och det är den lilla mängden i jämförelse med mängden bildad fluor-fosgen... en instängd passagerare i fordonet efter en krock och det börja brinna från AC:n har inte en chans om den börja andas in gaserna från den brinnande HFO1234yf)...

Dessutom löser sig R290 lätt i kompressoroljan och kan behövas ökas i viskositet, kanske en kompressorvärmare innan start efter längre stillestånd för att koka ur R290 ur oljan innan kompressorn startas etc. och är kompressorn inte designad för R290 finns risk att den går sönder i förtid pga. otillräcklig smörjning (dvs kompressoroljan blir för tunn av till en del löst R290)

- nu skall sägas att i begynnelsen så användes denna typ av kompressor avsedd för R22/R404A/R407C även för R290-drift bland pionjärerna med miljömässiga köldmedel som propan (R290) för att det helt enkelt inte fanns några kompressorer för just R290/R1270 på marknaden och man fick chansa - eventuellt med en byte till tjockare olja i kompressorn och värmeförband på kompressorn som körs en tid innan kompressorn startas efter en längre stillestånd (med frekvensinverter kan värmningen innan start göras med likström genom motorlindningarna i kontrollerad form).
Ok, det låter ju som att det är lika bra att skrota pumpen då i prinicip.

Jag misstänker att det är skarven mellan siktglaset och kopparröret nedåt som är dålig: röret ser ut att sitta ganska snett in mot muttern. Men när de fyller pumpen i fabriken, då vakuumsuger man väl bara och fyller på rätt massa gas? Inte testkör man den i någon bänk för att kolla temperaturer?

Så om man _teoretiskt_ sett skulle tänka sig att man tömmer gasen i en tub, lossar kopparröret och tillverkar ett nytt, monterar det, vakuumsuger och kontrollerar att vakuumet verkar hålla en tid (något dygn?). Sedan fyller man på med rätt mängd gas. Det skulle väl _teoretiskt_ sett kunna funka tillräckligt bra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.