Jag köper alltid det billigaste limmet, det har varit på Finska motonet, 4.90 för en 750ml flaska med Timpuri D2 lim, eller 6.90 för D3 lim, D3 har jag kört med på en utestol jag gjorde i våras, det verkar hålla än så länge, även gjort en skärbräda med det, och igår påbörjades en till.

Jag har funderat på Titebond III Ultimate också. Det föredras av mtmwood som tillverkar skärbrädor som yrke, för det är väldigt vattenresistent och han menar även att det är skonsammast på hyvlar och sånt då det är härdat.

Blev ett ganska dåligt svar åt trådstartaren här inser jag dock. I hans fall skulle jag även gått på den här extended varianten av titebond.
 
Redigerat:
DarrenB skrev:
Jag tänkte snart sätta ihop en bänk enligt följande: [länk]

Det kommer att vara en hel del pill med att få fogen rak och tät så jag behöver ett starkt lim som härdar långsammare än vanligt trälim (använder för närvarande Titebond III som härdar snabbt) så att jag kan justera allt eftersom jag monterar tvingarna i rätt läge.
Fisklim bör vara ypperligt för dig.
 
  • Gilla
pär h
  • Laddar…
DarrenB skrev:
Jag körde med Titebond III till slut...
Fegis!;)
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Lite sen in i matchen men ett tips är Titebond Liquid Hide Glue. jag använder det till i princip allt som inte behöver vara vattenfast eller ska användas utomhus. Lång öppettid, lätt att torka bort överflödigt lim och spill med lite varmt vatten och det påverkar inte ytbehandling. Nackdelen är att helst bör sitta i press längre. Jag brukar lämna det över natten.
/B
 
Bra tips där också bengt. Det finns ett annat flytande hudlim som många tycks föredra framför Titebond, Old Brown Glue. Det är främst ett renare lim (endast urea tillsatt) titebond tillsätter tydligen någon läskig kemikalie också. Det är säkert en smaksak men många tycks ha gått över till OBG från titebond. Tänkte bara jag skulle inflika..
 
Bänken har sidor som sitter gerade mot toppen med domino fogplattor. Drar man det med tving och knekt är det väldigt lätt att dra den snett.
Så här sätter jag ihop den sortens konstruktioner.
Jag sågar till ett par reglar som passar mellan gavlarna. Jag spikar fast dessa på lämplig skräpskiva som är något längre än hela bänken.
Jag tar fram ett antal plywoodhörn som jag gjort i ordning för att limma ihop gerade ramar med spännband.
Nu stryker jag lim på alla ytor och slår ihop bänken och ställer den på skräpskivan med reglarna mellan gavlarna. Lägger plyfahörn på de gerade fogarna (tre på varje) och drar ihop allt med tre ändlösa spännband. http://www.overlander.se/spannband-abt-hobby-500-kg-andlost
Visar det sig att trycket inte räcker går det att komplettera med knekt och tving, men det är troligen in te nödvändigt.

mvh Findus
 
Redigerat:
Var i verkstan i dag. Tog en bild på plywoodvinklar
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

mvh Findus
 
MaTu skrev:
Bra tips där också bengt. Det finns ett annat flytande hudlim som många tycks föredra framför Titebond, Old Brown Glue. Det är främst ett renare lim (endast urea tillsatt) titebond tillsätter tydligen någon läskig kemikalie också. Det är säkert en smaksak men många tycks ha gått över till OBG från titebond. Tänkte bara jag skulle inflika..
Det stämmer men jag har inte hittat det utanför USA. Det går också bra att koka ihop eget med lämplig tillsats av salt.
/B
 
Jag har nu köpt titebond II (liten flaska + stor 3.7l flaska) för cirka en månad sen och jag är helt "blown away" med flaskdesignen, äntligen en design som bara funkar och inte resulterar i borttappade korkar eller korkar som bryts av eller är ivägen när man ska limma. Så underbart. tror jag håller mig till TB i framtiden för vanligt lim. Detta kanske är en faktor man inte tänker på så mkt, men TBs flaskdesign är ett säljargument i sig själv tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.