H
Måste fylla.
Jag skulle gjort 2 rader vinklat och 1 rad mot dom andra som ett v.
Sen tömt i och vänta lite och se vad som händer
 
KOlla om du inte ha någon firma i nårheten som "spränger" med krut.
Tror att det ska räcka med ett par hål och en eller ett par laddningar så spricker resten också.
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
Tack. Behöver vi tillstånd och besiktning av egna och grannahus ?
Berget är typ 3 meter från huset och det finns närmaste en granne typ 80 meter bort, Andra 100 meter och den tredje 150 meter.
 
H
Skjuter dom med simplex så går det bra.

jag hade en till mig som sprängde med dynamit intill huset utan problem.
De ska bara veta vad dom gör.
 
A Ahm.s skrev:
Tänkte tillägga att jag har lagt presenningen över i 4 dygn men det händer inget så nu jag har flyttat en del pressenning tanke med massan i hålena får mera luft och blir hårt. Hållenas avstånd är cirka 30-40 cm mellan.
Ta en bättre bild på stenen så man förstår hur du försöker spräcka den :)
Tog nog tre dagar för mig innan det började se ut som något med deras "vanliga".
 
Miessi Miessi skrev:
Ta en bättre bild på stenen så man förstår hur du försöker spräcka den :)
Tog nog tre dagar för mig innan det började se ut som något med deras "vanliga".
Skippa det inlägget :crysmile:
 
Jag sprängde en del med snigeldynamit i höstas. Mellan +5 till -5 i Göteborg, tog upp till 7-8 dagar innan något hände så jag skulle ta det lugnt. På vissa ställen eldade jag på bergen för att få ner värme/energi, vet inte om det påverkade, men sprack gjorde det.
 
K Kalleknx skrev:
Jag sprängde en del med snigeldynamit i höstas. Mellan +5 till -5 i Göteborg, tog upp till 7-8 dagar innan något hände så jag skulle ta det lugnt. På vissa ställen eldade jag på bergen för att få ner värme/energi, vet inte om det påverkade, men sprack gjorde det.
Tack, hur stor berg ni hade ? Så ni såg inte en enda spricka i 7-8 dagar ? mvh..
 
som flera sagt, är det som det ser ut, hål rakt ner i en berghäll kommer det knappast att spricka.
 
T tompa_62 skrev:
som flera sagt, är det som det ser ut, hål rakt ner i en berghäll kommer det knappast att spricka.
Om jag gör några extra håll nu snett, ska det hjälpa ? mvh
 
A Ahm.s skrev:
Tack, hur stor berg ni hade ? Så ni såg inte en enda spricka i 7-8 dagar ? mvh..
Jo, efter 7-8 dagar så började sprickbildningen och den fortsatte. Men som andra skriver måste berget ha någonstans att ta vägen. jag hade också en häll och borrade snett in i hällen från ytterkanterna så att sprängkraften i dessa hål gick uppåt. Lutning kanske 20-30 grader. Sprängde ca en halv kubik totalt
 
B
A Ahm.s skrev:
Om jag gör några extra håll nu snett, ska det hjälpa ? mvh
Berget kommer expandera vinkelrätt mot hålets vinkel. Om berget likt bilden sträcker sig långt, så kommer övrigt berg hålla emot kraften från snigeldynamiten.

En serie borrhål i 45 vinkel, 2 rader formade som ett V, gör att kraften skjuter upp berget. Där finns inget som hållet emot, vilket gör att det kan börja spricka. När du väl fått en initial spräckning, kan man köra med raka hål resten.

Jag skulle göra nya borrhål och låta de gamla vara. Jag har haft 2 fabrikat av snigeldynamit, båda fungerade likadant. Har det inte hänt ngt nu, så lär inget hända förrän du göra nya hål, eller tar dit en simplexsprängare.

Vad är det för diameter på hålen du borrat? Jag vill minnas att man i hårt berg ska hålla en diameter på hålet som är runt 5-10 ggr avståndet mellan hålen, och eftersom ni har 30-40 cm mellan hålen d.v.s. bör borra med 40-60 mm borr enligt den tumregeln. I praktiken så håller jag mig istället till 30-40mm borr och istället borrare med avstånd mellan hålen. Känns som ni borrat med fel vinkel, och gissningsvis för glest mellan hålen. Och då händer ingenting...
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.