Hejsan,

Har gjort 30 stycken håll med 38 cm borr och djupet är 30-80 cm som på bilden och enligt HME tools support. Köpt 30 kg hme snigeldynamit (vintervariant -5 till +11) i förra veckan och gjorde massa som flytande filmjölk och lage in i de i Onsdags eftermiddag. Det har varit blandat -3 till 12 grader i dagarna. Lagt en presenning över hela tiden. Men ingenting händer. Petade i hålet och de ser ut hårda. Bor i Zon 2 Eskilstuna

Vad ska jag göra ? Vad är eran erfarenhet ? Blir tacksam för tips. mvh ..

Jordhål med insats av hme snigeldynamit och täckning av presenning, markerad djupvariation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tänkte tillägga att jag har lagt presenningen över i 4 dygn men det händer inget så nu jag har flyttat en del pressenning tanke med massan i hålena får mera luft och blir hårt. Hållenas avstånd är cirka 30-40 cm mellan.
 
H
Det kan ta tid när det är kallt ute.
Hade du någon vinkel på hålen så snigeldynamiten har någonstans att trycka ut berget?
Rakt ned på den där knallen så tror jag att det blir svårt att trycka ut berget.
Sen är det stor skillnad på snigeldynamit med.
 
H Hallerudsbo skrev:
Det kan ta tid när det är kallt ute.
Hade du någon vinkel på hålen så snigeldynamiten har någonstans att trycka ut berget?
Rakt ned på den där knallen så tror jag att det blir svårt att trycka ut berget.
Sen är det stor skillnad på snigeldynamit med.
Nej det fanns inte mycket vinkel som jag såg när snickaren gjorde borren. Vi såg olika metod där borrar man rakt oxå som bifogat. Men borrningen gick snabbt så vi trodde berget är inte så hårt. Vilken snigedynamit rekommenderar ni som kör hårt. Vi gjorde hålena typ 30-45 cm avstånd och antar detta är väl OK ?


Illustration av olika metoder för spräckning i sten med riktlinjer för borrningsmönster och hålavstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När vi spräckte berg så behövde man som sagt först en ”startkant” så berget kan falla ut någonstans. Har man inte det måste man eventuellt såga upp ett jack en med en stensåg först. Sen tog det jättelång tid att spräcka (vi spräckte i januari förra året), tror berget började spricka efter några dagar och sen höll det på i säkert 2-3 veckor. Men massan stelnade omgående så om din inte stelnade direkt kanske det är något fel på massan?
 
B Bällstabygget skrev:
När vi spräckte berg så behövde man som sagt först en ”startkant” så berget kan falla ut någonstans. Har man inte det måste man eventuellt såga upp ett jack en med en stensåg först. Sen tog det jättelång tid att spräcka (vi spräckte i januari förra året), tror berget började spricka efter några dagar och sen höll det på i säkert 2-3 veckor. Men massan stelnade omgående så om din inte stelnade direkt kanske det är något fel på massan?
Förstår inte riktig vad ni menar med "Har man inte det måste man eventuellt såga upp ett jack en med en stensåg först" - Kan ni förklara ? Det var regn dagen efter och det var lite vatten i hålet även vi lade presenning. Jag tog en pinne o petade och det kändes hårt inuti.
Jag ser inte alls någon spricka i det efter fyra dygn. Vad är massan ni använde ? Har ni några bilder ? Avstånd ni hade och massa konsistensen ? Mvh
 
H
Du måste få till en kant för utfall.
Sen är det väldigt noga att blanda helt rätt.
Tror det ska vara ca 1,3-1,4 liter vatten på 5 kg.
Brukar stelna på 3-4 minuter.

Jag har köpt snigeldynamit i Norge när jag varit där, jag borrar 28 eller 30 mm hål.
Om det är 10 grader ute så såg jag resultat efter 12 timmar.

Men jag har köpte snigel som har tagit veckor på sig med.

men det är viktigt att blanda rätt.
 
Jag gjorde som ni säger, och de stelnade direkt de massan kom ut så jag tror inte jag gjorde så stor fel. Det har gått 4 dagar så jag har fortfarande chans för ni säger att det tog 2-3 veckor för er.. hoppas.
 
H
Detta är efter ett dygn.
 
  • Stor sten med rödfärgade märken för spräckning efter ett dygns arbete i byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor sten som har spruckit och delvis krossats efter borrning och spräckning under ett dygn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Detta är efter ett dygn.
Inte en enda spricka för min del efter 4 dygn och det är jag mest orolig för. Vet inte vad ska jag göra. Ska jag blåsa ur hållena och försök nytt ? Såg att dynacem från Polen är hårdare än andra. har ni erfarenhet ?
 
  • Gilla
jobo1
  • Laddar…
H
Jag har köpt mycket från dynacem.
Fungerar bra.

Blåsa ur hålen kommer du inte klara då det är som cement.
Skulle jag göra det på nytt så hade jag borrat nya hål och tömt i.
Sen få vinkel för utslag av berget och inte borta rakt ned.

men innan gränsen stängde köpte jag i Norge då jag jobbar där.
Priset är billigare där med.

Vet jag inte vad för typ av berg ni har men jag har skiffer och det spricker i flak.
Lätt att borra i.
Så jag har använt 28 eller 30 borr.
Känner det onödigt med större då det fungerar bra här.
 
Vad ska pressen vara bra för?
Blanda i så lite vatten det går men så att det ändå är flytande.
Jag beställde från Polen, det borde dock inte göra skillnad.
 
men om det slutar verkan då det skulle inte
D Daniel 109 skrev:
Vad ska pressen vara bra för?
Blanda i så lite vatten det går men så att det ändå är flytande.
Jag beställde från Polen, det borde dock inte göra skillnad.
Jag lagt pressen att regnet kommer inte in, och för säkerhet till barn. Det rekommenderade HME support. Ska vi ta bort den för nu ser inga regn.
Jag gjorde som flytande filmjölk för hålena är så djup som 80 cm så de går in Bra.
 
På din bild ser det ut som att berget är helt slätt, det finns ingen fri kant. Det kommer nog aldrig spricka någonting oavsett hur du gör om du inte får till kanten först. Det står även i anvisningen som du la upp, att det måste finnas fria ytor för att det ska börja spricka. Fixa kanten och gör som du gjort innan så bör det gå.
 
  • Gilla
Berndtan och 2 till
  • Laddar…
B Bällstabygget skrev:
På din bild ser det ut som att berget är helt slätt, det finns ingen fri kant. Det kommer nog aldrig spricka någonting oavsett hur du gör om du inte får till kanten först. Det står även i anvisningen som du la upp, att det måste finnas fria ytor för att det ska börja spricka. Fixa kanten och gör som du gjort innan så bör det gå.
Berget har ett runda form. Så ni säger att hålena jag har gjort enligt HME kundtjänst är fel ? Översta raden ska skapa en kant eller ? Har du en bild så jag förstår vad du menar med kanten ? mvh ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.