Att behöva lämna huset men sitta kvar på lån är det värsta som kan hända. Då kanske det aldrig blir nått hus igen!
Ta det lungt och spara under tiden...
 
Jag och min sambo fick lånelöfte med bara en ordentlig inkomst.

Min sambo studerar och är nu hemma med vårat första barn. Det ger ingen kanon inkomst direkt. Min inkomst ligger på ca 500000-550000 i året.

/Johannes
 
komf skrev:
Jag och min sambo fick lånelöfte med bara en ordentlig inkomst.

Min sambo studerar och är nu hemma med vårat första barn. Det ger ingen kanon inkomst direkt. Min inkomst ligger på ca 500000-550000 i året.

/Johannes
Ja, men lyssna på dig själv.. en medelårslön i Sverige ligger på ca 250'000 kr och du får ut det dubbla. Är du förvånad över ditt lånelöfte?

Klart som tusan att man får ett lånelöfte om man tjänar en halv miljon om året. Att du får det betyder inte att dom får det. Om du läst igenom hela tråden så skulle du få läsa att hon tjänade 12200:-/månaden efter skatt. Dela det på två personer + hus så förstår du varför de inte fick ett lånelöfte, trots att du (=och jag) fick det.

/Christian
 
Oavsett vad man betalar för huset så skulle jag nog vilja påstå att alla andra kostnader är detsamma (drift och underhåll). Det är dyrt med hus. Särskilt om man inte har pengar till det som kostar. Går värmesystemet sönder kostar det en rejäl slant. Sådana saker kommer hända, liksom kyl o frys mm och det måste finnas en buffert att kunna ta hand om. 10 grader inomhus på vintern är inget kul ...
Har man inte råd att bo i hus är det inte roligt. Bara ett bekymmer. Sedan väljer var och en hur stor del av den disponibla inkomsten man kan tänka sig lägga på huset, inkl de marginaler som behövs för det oförutsägbara. Och då tänker jag på det mesta - saker som kan gå sönder, men också att förlora arbete/bli sjuk och inte kunna arbeta. Då kan man sova gott om nätterna!
 
  • Gilla
Erik Gustafson
  • Laddar…
E Etrompa skrev:
Oavsett vad man betalar för huset så skulle jag nog vilja påstå att alla andra kostnader är detsamma (drift och underhåll). Det är dyrt med hus. Särskilt om man inte har pengar till det som kostar. Går värmesystemet sönder kostar det en rejäl slant. Sådana saker kommer hända, liksom kyl o frys mm och det måste finnas en buffert att kunna ta hand om. 10 grader inomhus på vintern är inget kul ...
Har man inte råd att bo i hus är det inte roligt. Bara ett bekymmer. Sedan väljer var och en hur stor del av den disponibla inkomsten man kan tänka sig lägga på huset, inkl de marginaler som behövs för det oförutsägbara. Och då tänker jag på det mesta - saker som kan gå sönder, men också att förlora arbete/bli sjuk och inte kunna arbeta. Då kan man sova gott om nätterna!
Tror nog TS och övriga uppskattar svaret 11 år senare ;)
 
  • Haha
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.