Hej allihop!
Jag är ny här och har inte riktigt lärt mig hitta allt än.
Jag och min sambo letar lite efter hus och det är en miljon saker som snurrar i huvudet nu...
Vi ska boka möten på bank och ansöka om lånelöfte, men vi hör bara massa negativt hela tiden.
Jag har fast butiksjobb, alltså ingen superhög inkomst. Vi har inte så mycket sparat så att det räcker till kontantinsats, så vi kommer att behöva låna allt.

Vi har en så länge, för tillfället, bara min inkomst, ca 200-220 tusen/år.
Är det lönt för oss att överhuvudtaget försöka hos någon bank? Någon som har några tips annars på vad vi bör tänka på?

Hjälp...!
 
Vill absolut inte förstöra din dröm, men förmodligen är det inte ens värt att ansöka om lån. Möjligtvis till billig bostadsrätt men köpa villa kan bli tuft.
 
Alla svar är välkomna, behöver all hjälp man kan få!

Detta är ungefär vad vi hört. Men så har jag läst och googlat på människor som fått lån trots inga besparingar och låga inkomster...
Så här i början är vi mest ute och undersöker våra möjligheter.
 
Hur mycket tror ni huset skall kosta. Kalmar län har många olika kostnader på husen .
 
Bara banken som kan svara på den frågan.
Om ni får nej kan banken också svara på vad som fattas. Sparpengar, en inkomst till eller båda.
Senast jag kollade var det dessutom gratis att fråga hos banken.

Att det inte skulle vara lönt är kvalificerat skitsnack. Särskilt som ni inte ens skriver vad husen ni tittar på kostar.
 
Nu är det några år sedan men när vi köpte vårt förra hus (2004) så studerade jag min sista termin och hade ingen inkomst, jag skulle dock börja jobba ett par månader senare. Min sambo var fast anställd. Vårt hus var billigt, 225 000:- så det var ju ingen enorm utgift om man jämför med vad hus kan kosta.

När vi var på banken första gången fick vi veta att min sambo kunde få låna till huset själv men bara om jag inte skulle bo där. De räknade nämligen med att han skulle kunna klara lånen själv och ha pengar över till allt annat men kalkylen gick inte ihop om han också skulle försörja mig. Rätt irriterande även om jag förstår deras resonemang. Nästa gång vi kom dit hade jag ett halvt löfte om jobb och då var det inga problem att få lånet... sen fick jag inte det jobbet iofs utan ett annat! :D

Med andra ord skulle vi kunnat få lånet redan första gången om vi sagt att jag skulle bo nån annanstans och huset stått enbart på min sambo.
 
Har Du en fast inkomst så får Du troligen låna pengar av en bank, hur mycket beror på din inkomst bla. Så börja i den änden, fråga banken och köp sen ett hus som Du har råd med.
En sambo utan egen inkomst kanske inte är den mest önskvärda kompanjonen i en husaffär ;) skriv huset på dig själv i så fall. Sambon kan köpa in sej i framtiden om han/hon börjar tjäna egna pengar. :D
 
Har köpt hus med min sambo, som är den enda av oss som har inkomst. Vårt hus köpte vi för två år sedan och banken räknade då på att det skulle gå ändå! Lånade 450 000. I Kalmar kan man hitta många billiga fina hus så det ska ju gå bra. Dock är det jobbigt att inte ha så stora marginaler så jag vet inte om jag skulle råda er till att göra en så stor affär! Det kommer ju alltid utgifter som man inte räknat med:( Men det är ju magkänsla på det där...man kan ju försöka spara ett bra tag med ju så man slipper topplån. Hur som helst. Banken godkände oss:)
 
Trodde ni skulle köpa ett 2 miljoners hus, därav att mitt svar att det inte ens var värt att besöka banken. Läste nu att det var i Kalmar och ett ganska mycket billigare hus.

Nu vet jag inte alls vilken budget ni har, men du kan utan svårighet låna 350000 som privatlån utan säkerhet och det borde gå att låna mer som bolån.

Självklart ska du besöka banken, och de kan hjälpa dig.
 
Tack för alla svar =)

Vi kollar både på bostadsrätthus och friliggande villa, och helst faktiskt på öland, som jag missade att skriva. Men som sagt. är ny på detta och behöver all hjälp vi kan få!
Prisklass på husen som vi kollat på hittills ligger från 500000- 1,5 milj.
 
Personligen tror jag att det blir svårt att låna mer än 1 miljon med en inkomst som din, men jag är ingen bankman. Kanske kan du köpa en billigare bostadsrätt och finansiera den via Bluestep tex.

Men boka in ett möte med banken och diskutera dina möjligheter.
 
Börja spara på direkten! Det ger ett mycket bättre intryck hos banken att de ser att ni kan avsätta en viss summa. Även om ni kört detta bara ett par månader bevisar er vilja. Sedan får man räkna med att banken redan nu tar hänsyn till framtida räntehöjningar. Men ge inte upp!
 
jag va ensam tjej med en inkomst som köpte hus själv! :) och då när jag sprang till banken, så hade jag inte ens en fast anställning,,, skulle få det någon månad efter som jag kunde visa upp. däremot hade jag lite sparat, men valde att belåna till allt o ha en buffert för oförutsedda utgifter. kanske det gjorde ett gott intryck på banken? tycker ni ska pröva med lite olika banker om ni får avslag lite här o där...
 
Det beror helt på banken. Jag ville flytta vårt lån (ca 900 000) till en annan bank för att jag blev irriterad på vår egen och ansökte då om lån hos en annan bank istället. Då fick jag svaret att det inte gick p.g.a. att jag var föräldraledig och min sambos inkomst inte räknades alls då han är egenföretagare och har haft sitt företag i mindre än 3 år.

Att vi hade besparingar på några hundra tusen + att min sambo tog ut pengar motsvarande en lön på 30 000 i månaden hade ingen som helst betydelse. Däremot så kunde jag gärna komma tillbaka när föräldraledigheten var slut under förutsättning att min sambo skrev över sin del av bostadsrätten på mig.

Nu har jag varit i kontakt med min nuvarande bank en hel del för att vi ska flytta och då kan vi få låna ca 3,5 miljoner utan krav på att vi ska sälja innan vi köper. Så nu är jag glad att min irritation var kortvarig och inte gällde hela banken utan bara den bankman vi tidigare haft kontakt med.

Så olika banker gör väldigt olika bedömningar, ge inte upp om den första säger nej.
 
Du kan prova ansöka om lånelöfte på sbab.se man får ett preliminärt svar på direkten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.