2 401 läst · 21 svar
2k läst
21 svar
Landström till båt - vilken kabel?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 086 inlägg
Ok. Batteriladdaren kan ev orsaka elektrolytisk korrosion pga läckströmmar. Jag har noterat att det räcker med strömmar i häraden fåtal mA för att orsaka skador. Jag är inte insatt i praktiken här. Men kanske skulle en gammal laddare med järnkärnetransformator läcka mindre än en modern med switchteknik?G gaidin skrev:
Då är det galvanisk korrosion du råkat ut för och inte elektrolytisk korrosion som det handlar om här. Kanske en kombination. Och läckage i båten bredvid kan ju också förstöra din båt. Det är tydligen ett läbbigt problem detta.G gaidin skrev:Jag fick själv ett märkligt problem som jag försöker reda ut.
Min ankarkätting blev plötsligt korroderad och gick av. Jag vet inte var i kättingen ännu då jag inte hittat ankaret och vet hur mycket kätting det är kvar men jag misstänker att det är den sista galvade länken via en rostfri länk, till ett galvat ankare. Misstänkt galvanisk korrosion.
Jag hade ingen kontakt med land vid tillfället annat än via ankarkätting/ankare, ankarspel och kablar från spelet till elsystemet. Ingen kabel till land. Bara ström från solpaneler. Kättingen verkade ha ätits upp av galvaniska spänningar.
Nej där hade jag tänkt köra med gummikabel. Tänkte i själva installationen mellan inkommande "elintag", elcentral och uttag.G gaidin skrev:Med kabel, menar du kabeln mellan landströmsuttaget och båten?
Vanlig sladd skulle jag säga.
Jagvkör med vanlig förlängnigssladd, 3-4 stycken beroende på avstånd till uttaget. Diverse adaptrar för att kunna ansluta.
Magin har jag i båten, en jfb, osäker på hur många mA den är på men sladden är ju densamma.
Eller missar jag något?
Västkusten, med utgångspunkt Göteborg. finns det något annat ställe att bosätta sig på? 😉J jonaserik skrev:
Vad är rotorsaken till det då?J jonaserik skrev:Att ha konstant anslutning till land. Det kan finnas krypspänningar genom vattnet och spänningen kan komma från var som helst. Nu låg min båt året om i sjön och hade en pump under båten på 3 meters djup så det blev isfritt runt. Även en skyddstrafo men mätte upp lite olika späningar mellan land 'jord och vattnet.
Min jet var av aluminum och på den satt det nog 3 kilo offeranoder på och då klarade sig. Men oj vad det käkade på dom. satte nya varje år. Föregående ägare hade ett par stycken och det var inte bra. det blev som kex i sprutan och fick svetsa om en hel del. Det gör man inte själv, utan specialare till det. Detta gäller allt vad drev eller utombordare som står i vatten. Värst är det på västkusten med den salthalt som finns där.
Ja du, då kan det bli problem, stor salthalt i dom trakterna. Det gäller då att ha många offeranoder på ett drev eller snurra. Har du då landström konstant utan skyddstrafo, så kan det vara osäkert för de delar som doppar. När du kommer dit nästa gång. Ta med dig instrumentet och mät mellan landjord och vattnet på flera ställen, Även runt din båt, det behöver inte vara just din båt eller landström hos dig som ger något. Kan lika gärna vara grannbåten eller några båtar bort som har kopplat mot land. Även annan el på bryggorna kan ge en spänning. Hos mig med 2 korta pontoner så var det från hamnbelysning det kom när dom tändes. Det är som med vatten, det går lättaste vägen och ingen vet hur den vägen ser ut. Nu klarade jag min spruta med anoder och trafo, men anoderna tog bra med stryk.J Jernhand skrev:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Intelligent styrning av energiuttag till villa/laddning av batteri
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Snygga till och förbättra lägenhetsdörr
Fönster & Dörrar -
I behov av förbättrat wifi till elbilsladdare och lastbalanserare
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
USB-ström till batterienheter
Teknik -
Passar Bosch 12v-batteri till Dremel 8260?
Verktyg, Maskiner & Fordon