G gaidin skrev:
Det är ganska vanligt att man har en koppling i vattnet även utan drev eller jordplåt. En batteriladdare i ett system med minus kopplat till motorn ger ofta en jord i vattnet via propelleraxel eller propeller, inte bara via drev.
Ok. Batteriladdaren kan ev orsaka elektrolytisk korrosion pga läckströmmar. Jag har noterat att det räcker med strömmar i häraden fåtal mA för att orsaka skador. Jag är inte insatt i praktiken här. Men kanske skulle en gammal laddare med järnkärnetransformator läcka mindre än en modern med switchteknik?
G gaidin skrev:
Jag fick själv ett märkligt problem som jag försöker reda ut.
Min ankarkätting blev plötsligt korroderad och gick av. Jag vet inte var i kättingen ännu då jag inte hittat ankaret och vet hur mycket kätting det är kvar men jag misstänker att det är den sista galvade länken via en rostfri länk, till ett galvat ankare. Misstänkt galvanisk korrosion.
Jag hade ingen kontakt med land vid tillfället annat än via ankarkätting/ankare, ankarspel och kablar från spelet till elsystemet. Ingen kabel till land. Bara ström från solpaneler. Kättingen verkade ha ätits upp av galvaniska spänningar.
Då är det galvanisk korrosion du råkat ut för och inte elektrolytisk korrosion som det handlar om här. Kanske en kombination. Och läckage i båten bredvid kan ju också förstöra din båt. Det är tydligen ett läbbigt problem detta.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Med kabel, menar du kabeln mellan landströmsuttaget och båten?

Vanlig sladd skulle jag säga.

Jagvkör med vanlig förlängnigssladd, 3-4 stycken beroende på avstånd till uttaget. Diverse adaptrar för att kunna ansluta.

Magin har jag i båten, en jfb, osäker på hur många mA den är på men sladden är ju densamma.

Eller missar jag något?
Nej där hade jag tänkt köra med gummikabel. Tänkte i själva installationen mellan inkommande "elintag", elcentral och uttag.
 
J Jernhand skrev:
Nej där hade jag tänkt köra med gummikabel. Tänkte i själva installationen mellan inkommande "elintag", elcentral och uttag.
Jag har något som ser ut som vanlig EKK i min båt.
 
G gaidin skrev:
Jag har något som ser ut som vanlig EKK i min båt.
Går bra om det är en snipa eller liknande samt segelbåt, dom slår och skakar inte i sjön.
 
Men det är mer eller mindre rörelser i skrovet förutom vibrationer när man går med motor. Tycker inte EKK/EXQ kan sägas vara en lämplig kabel.
 
J jonaserik skrev:
Och i vilken del av vatten ligger båten i, Landet har många kuster.
Västkusten, med utgångspunkt Göteborg. finns det något annat ställe att bosätta sig på? 😉

J jonaserik skrev:
Att ha konstant anslutning till land. Det kan finnas krypspänningar genom vattnet och spänningen kan komma från var som helst. Nu låg min båt året om i sjön och hade en pump under båten på 3 meters djup så det blev isfritt runt. Även en skyddstrafo men mätte upp lite olika späningar mellan land 'jord och vattnet.
Min jet var av aluminum och på den satt det nog 3 kilo offeranoder på och då klarade sig. Men oj vad det käkade på dom. satte nya varje år. Föregående ägare hade ett par stycken och det var inte bra. det blev som kex i sprutan och fick svetsa om en hel del. Det gör man inte själv, utan specialare till det. Detta gäller allt vad drev eller utombordare som står i vatten. Värst är det på västkusten med den salthalt som finns där.
Vad är rotorsaken till det då?
 
J Jernhand skrev:
Västkusten, med utgångspunkt Göteborg. finns det något annat ställe att bosätta sig på? 😉


Vad är rotorsaken till det då?
Ja du, då kan det bli problem, stor salthalt i dom trakterna. Det gäller då att ha många offeranoder på ett drev eller snurra. Har du då landström konstant utan skyddstrafo, så kan det vara osäkert för de delar som doppar. När du kommer dit nästa gång. Ta med dig instrumentet och mät mellan landjord och vattnet på flera ställen, Även runt din båt, det behöver inte vara just din båt eller landström hos dig som ger något. Kan lika gärna vara grannbåten eller några båtar bort som har kopplat mot land. Även annan el på bryggorna kan ge en spänning. Hos mig med 2 korta pontoner så var det från hamnbelysning det kom när dom tändes. Det är som med vatten, det går lättaste vägen och ingen vet hur den vägen ser ut. Nu klarade jag min spruta med anoder och trafo, men anoderna tog bra med stryk.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.