Hej,

Sitter till och från och filar lite på att installera landström till båten. Många säger att det räcker med en personskyddsautomat medan andra säger att man alltid ska ha en separat jordfelsbrytare 10mA, och den dubbel automatsäkring med både fas och neutralledare eftersom man inte vet vilken i de fall anslutningen på bryggan inte har en CEE-kontakt och man använder vanlig schuko.

Jag hade tänkt välja bort galvanisk isolator eftersom jag läst att den inte gör något i Sverige samt att det egentligen bara är en dubbelisolerad laddare som kommer vara kopplad, förutom kanske en vattenkokare och mobilen.

Eftersom man i fordon måste ha en riktrådig ledare och inte EK eller FK så vet jag inte vilka alternativ det finns. Jag har bara hittat RDOE-kabel 2,5 mm2, men man ska väl egentligen inte använda gummikabel mellan centralen och eluttagen? Vad finns det för alternativ?

Jorden går givetvis in i elcentralen, som jag tänkt ska vara en med plats för 4 st säkringar. Och via kopplingsplint/wago gå vidare till eluttaget.
 
  • Schematisk illustration av elinstallation med CEE-inmatning, jordfelsbrytare och automatsäkringar som leder till ett uttag.
Finns ju RKK-kabel som passar i fordon. Är kabeln särskilt mekaniskt utsatt ska den dras i rör/slang.
 
Var har du last att galvanisk isolation inte behövs i Sverige? Länk?
Eftersom jag tror att Sverige är ganska ensamma om TN-system är är det speciellt i Sverige som galvanisk isolation behövs!

Det går att uppnå isolation med en manuell bygel, om båten har ett jordtag (kopparplåt i vattnet). Man får då inte glömma att sluta denna bygel när båten dras upp i torrdocka.

Schema över elektrisk installation med säkerhetsanordningar för land och fritidsbåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I bilden finns även en förklaring till varför en JFB med I∆n = 10 mA är bättre.

Ang kabel så tror jag gummi anses lämplig i båtar. Det är inte mitt område. Men RQQ borde går också. Och du kan själv bedöma hur mycket det vibrerar vilket kanske skulle tillåta EQQ.
 
Allt det som är med galvaniska strömmar är. Innombordare , med aquadrev eller aluminumskrov. Utombordare är fri från nätet, samt vilket vatten den ligger i, Östersjön, Sötvatten eller Västkusten.
Landkabel går bra med 2,5 mm2 , kan även vara lämpligt att när båten ligger för veckorna, ha en blått intag i båten med och lika mot land- Samt en adapter för vanligt uttag på land med i båten. Det sitter på landströmslådan med säkerhet jordfelsbrytare som är liksom norm för landström.
Har du tänk dig ett 230 V system i båten med, som monteras på en platta. Så går det bra med vanlig kabel, ska du dra vidare ut i båten, så är det mycket bra att ha mångledare. Är mycket vibbrationer i en båt och anslutningarna om dom inte är absolut tajta och uppspända, vibbrerar av.
 
J jonaserik skrev:
Allt det som är med galvaniska strömmar är. Innombordare , med aquadrev eller aluminumskrov. Utombordare är fri från nätet, samt vilket vatten den ligger i, Östersjön, Sötvatten eller Västkusten.
Landkabel går bra med 2,5 mm2 , kan även vara lämpligt att när båten ligger för veckorna, ha en blått intag i båten med och lika mot land- Samt en adapter för vanligt uttag på land med i båten. Det sitter på landströmslådan med säkerhet jordfelsbrytare som är liksom norm för landström.
Har du tänk dig ett 230 V system i båten med, som monteras på en platta. Så går det bra med vanlig kabel, ska du dra vidare ut i båten, så är det mycket bra att ha mångledare. Är mycket vibbrationer i en båt och anslutningarna om dom inte är absolut tajta och uppspända, vibbrerar av.
Inombordare.

Idag kör jag en kabelvinda, vilket faktiskt fungerar bra och kommer väl fortsätta med det ett bra tag till.

Tänkte egentligen bara ha ett eller två uttag i anslutning till landströmscentralen så jag kan koppla batteriladdaren och mobiltelefonen.
 
Och i vilken del av vatten ligger båten i, Landet har många kuster.
 
J Jernhand skrev:
Idag kör jag en kabelvinda, vilket faktiskt fungerar bra och kommer väl fortsätta med det ett bra tag till.
Det fungerar bra så länge som inga delar som är skyddsjordade via nätet också har kontakt med vattnet.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
B
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Var har du last att galvanisk isolation inte behövs i Sverige? Länk?
Eftersom jag tror att Sverige är ganska ensamma om TN-system är är det speciellt i Sverige som galvanisk isolation behövs!

Det går att uppnå isolation med en manuell bygel, om båten har ett jordtag (kopparplåt i vattnet). Man får då inte glömma att sluta denna bygel när båten dras upp i torrdocka.

[bild]

I bilden finns även en förklaring till varför en JFB med I∆n = 10 mA är bättre.

Ang kabel så tror jag gummi anses lämplig i båtar. Det är inte mitt område. Men RQQ borde går också. Och du kan själv bedöma hur mycket det vibrerar vilket kanske skulle tillåta EQQ.
Jag är osäker på denna bild. Du ser ut att ha fas-fas i uttagen vilket är normalt för ett IT-nät i en båt men sedan övervakar du ett IT-nät med en JFB och inte en isolationsövervakare? Det är nog något jag inte förstår här. Har man inte IT-nät och isolationsövervakare i fritidsbåtar?
 
Var ser du fas-fas? Är det de tvåpoliga överströmsskydden? Jag ser faktiskt inte varför det används på landsidan. Men i båten så kan man inte garanterat veta vad som är fas och nolla då man kan träffa på schukouttag i "hamnen", så då behövs tvåpoliga skydd.

Vad N har för relation till PE ser jag för övrigt som irrelevant, bara PE har en relation till strömkällan.

Jag vet inte om IT-system är vanligt i båtar, men möjligheten finns. En isolationstransformator är ett alternativ, dock dyrt, speciellt om man behöver lite högre effekter. Det är dock inte ett IT-system på bilden nedan. Grejen är ju inte att garantera driften, utan att undvika jordfelsströmmar genom vattnet. Så man vill bryta matningen direkt.

Elkopplingsschema som visar elektrisk anslutning från land till fritidsbåt med olika säkerhetskomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Var ser du fas-fas? Är det de tvåpoliga överströmsskydden? Jag ser faktiskt inte varför det används på landsidan. Men i båten så kan man inte garanterat veta vad som är fas och nolla då man kan träffa på schukouttag i "hamnen", så då behövs tvåpoliga skydd.

Vad N har för relation till PE ser jag för övrigt som irrelevant, bara PE har en relation till strömkällan.

Jag vet inte om IT-system är vanligt i båtar, men möjligheten finns. En isolationstransformator är ett alternativ, dock dyrt, speciellt om man behöver lite högre effekter. Det är dock inte ett IT-system på bilden nedan. Grejen är ju inte att garantera driften, utan att undvika jordfelsströmmar genom vattnet. Så man vill bryta matningen direkt.

[bild]
Jag såg fel! Misstog kopplingen mellan land och båt för att endast vara tre faser. Men i bilden du visar använder man ju sig av nollan och eftersom den är från en standard så lärde jag mig något nytt - jag trodde att fritidsbåtar (särskilt de med metallskrov) hade IT-nät men så verkar det ju inte vara :) då får man vara försiktig vid landanslutning så att inte propellern försvinner 😅
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Precis, det orsakar inte elchock utan gammaldags smörj!
 
  • Haha
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Med kabel, menar du kabeln mellan landströmsuttaget och båten?

Vanlig sladd skulle jag säga.

Jagvkör med vanlig förlängnigssladd, 3-4 stycken beroende på avstånd till uttaget. Diverse adaptrar för att kunna ansluta.

Magin har jag i båten, en jfb, osäker på hur många mA den är på men sladden är ju densamma.

Eller missar jag något?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det går att uppnå isolation med en manuell bygel, om båten har ett jordtag (kopparplåt i vattnet). Man får då inte glömma att sluta denna bygel när båten dras upp i torrdocka.
Det är ganska vanligt att man har en koppling i vattnet även utan drev eller jordplåt. En batteriladdare i ett system med minus kopplat till motorn ger ofta en jord i vattnet via propelleraxel eller propeller, inte bara via drev.

Jag fick själv ett märkligt problem som jag försöker reda ut.
Min ankarkätting blev plötsligt korroderad och gick av. Jag vet inte var i kättingen ännu då jag inte hittat ankaret och vet hur mycket kätting det är kvar men jag misstänker att det är den sista galvade länken via en rostfri länk, till ett galvat ankare. Misstänkt galvanisk korrosion.
Jag hade ingen kontakt med land vid tillfället annat än via ankarkätting/ankare, ankarspel och kablar från spelet till elsystemet. Ingen kabel till land. Bara ström från solpaneler. Kättingen verkade ha ätits upp av galvaniska spänningar.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag skulle nog inte chansa. Installera en galvanisk avskiljare eller isolationstransformation. Har man sett hur ett drev kan ätas upp på några månader så chansar man inte med el på sjön.
 
Att ha konstant anslutning till land. Det kan finnas krypspänningar genom vattnet och spänningen kan komma från var som helst. Nu låg min båt året om i sjön och hade en pump under båten på 3 meters djup så det blev isfritt runt. Även en skyddstrafo men mätte upp lite olika späningar mellan land 'jord och vattnet.
Min jet var av aluminum och på den satt det nog 3 kilo offeranoder på och då klarade sig. Men oj vad det käkade på dom. satte nya varje år. Föregående ägare hade ett par stycken och det var inte bra. det blev som kex i sprutan och fick svetsa om en hel del. Det gör man inte själv, utan specialare till det. Detta gäller allt vad drev eller utombordare som står i vatten. Värst är det på västkusten med den salthalt som finns där.
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.