ja om man vill montera begagnade bildelar på en bil som kostar flera hundra tusen så är det säkert en möjligthet. Billigt blir det ändå inte för bilskrotarna har mycket bra koll på vad reservdelar kostar och sätter sina priser efter det=>det som är dyrt som reservdel är dyrt på skroten.
 
MathiasS skrev:
ja om man vill montera begagnade bildelar på en bil som kostar flera hundra tusen så är det säkert en möjligthet. Billigt blir det ändå inte för bilskrotarna har mycket bra koll på vad reservdelar kostar och sätter sina priser efter det=>det som är dyrt som reservdel är dyrt på skroten.
men att köpa piratdelar på nätet är okej till en bil för flera hundra tusen??

om växellådan går sönder, köper du en ny då?

man kan ju även köpa en reservdelsbil själv, men det förutsätter ju att man själv sköter service, underhåll & rep
då kommer man troligen väldigt billigt undan.

själv köpte jag en ny v50 d2, har gjort alla service och underhåll själv, på 15000 mil det har blivit oerhört billigt ägande trots att man köpte en ny bil.
 
Piratdelar? Vem har pratat om piratdelar? Bara du.

Jag brukar köpa reservdelar från de som tillverkar "originaldelar". Tex så köper jag Sachs stötdämpare till volvon istället för att köpa samma artikel hos volvo. Det är inte piratdelar. Och jag skulle inte ens överväga möjligheten att gå till skroten och köpa beggade fjäderben när jag behöver nya, om jag kör den typ av bil vi pratar om här (relativt nya lyxbilar). Ska jag ha bromsdelar så blir det ATE, Brembo, Bosch eller någon annan av de etablerade tillverkarna. Det är inte heller piratdelar.

Växellåda och motor är iprincip de enda delarna som inte går att köpa annat än nya från biltillverkaren eller på skroten - hade du inga bättre exempel för att visa din poäng?

Egen reservdelsbil. Ja, det funkar ju om man kör omkring i en rishög för 10kkr. Inte om man har siktat in sig på en 2010 års Range Rover TDV8, vilket var biltypen som diskuterades här (eller ja, man kan ju köpa två bilar men det är inte speciellt ekonomiskt)
 
Redigerat:
det var någon annan som tipsade om delar på nätet, den jag citerade från början.

begagnat kan man absolut köpa, typ alla reservdelar. datorer, elektriska komponenter, all inredning, ja allt som inte är slitdelar-->
slitdelar som du nämner brukar man inte köpa begagnat utom i specialfall när det är svindyrt med nytt.
så hade du inget bättre exempel för att visa din poäng?

köper man en rangerover för 200000:- och lådan havererar, då lämnar du automatiskt in den på verkstad och betalar, gissningsvis 60-100 för detta jobb. edit, eftersom det är lyxbilar i pratar om så stoppar nog inte detta...

eller köper en egen reservdelsbil, tex krockad för , jaa billigare iaf, plus att du har alla andra delar tillgängliga.

men det förutsätter ju att man kan göra något med bilen själv.
 
Delar på nätet är inte piratdelar.

Ja man kan köpa reservdelar på skroten, det är vi redan överens om, min poäng var att det inte är speciellt billigt. Det löser inte problemet med att reservdelar till moderna lyxbilar är dyra.

Nej, givetvis köper man inte slitdelar på skroten. Det har jag inte sagt heller, eller hur? Jag har påvisat att man kan köpa delar som är identiska med original utan att gå till biltillverkaren och köpa dom.

Ditt Roverexemepel är märkligt. Det rimliga alternativet verkar ju vara att skaffa en egen beggad låda och montera den. Varför bortser du från det? Bor man i skogen kan man förstås fylla gården med skrotbilar och hämta delar från, men hur många vill ha det så. Och, din krockade Rover kommer fortfarande vara dyr.

Din argumentation verkar bygga på att det man inte köper hos biltillverkaren är piratdelar och att det man köper på nätet är piratdelar. Båda påståendena är fel och jag har inte påstått något av dom. Det är lättare att diskutera om du kommenterar sådant jag skriver istället för att hitta på egna påståenden och be mig försvara dom.
 
oceanis skrev:
I övrigt är ju Freelandern en av världens mest sålda suv. Och om du diskvalificerar Land Rover baserat på en sådan länk så diskvalificerar du nog även Volvo XC60 för dom använder ju samma bottenplatta, samma svenska haldexkonstruktion, samma grundkoncept i PSA dieselmotor, samma Bosch el system etc som används i Freelander 2.
Ooo ett sakfel ;)
Volvo XC60 har aldrig haft en PSA motor. Alla motorer till XC60 är Volvos egen design och byggs i Skövde.
 
MathiasS skrev:
Delar på nätet är inte piratdelar.

Ja man kan köpa reservdelar på skroten, det är vi redan överens om, min poäng var att det inte är speciellt billigt. Det löser inte problemet med att reservdelar till moderna lyxbilar är dyra.

Nej, givetvis köper man inte slitdelar på skroten. Det har jag inte sagt heller, eller hur? Jag har påvisat att man kan köpa delar som är identiska med original utan att gå till biltillverkaren och köpa dom.

Ditt Roverexemepel är märkligt. Det rimliga alternativet verkar ju vara att skaffa en egen beggad låda och montera den. Varför bortser du från det? Bor man i skogen kan man förstås fylla gården med skrotbilar och hämta delar från, men hur många vill ha det så. Och, din krockade Rover kommer fortfarande vara dyr.

Din argumentation verkar bygga på att det man inte köper hos biltillverkaren är piratdelar och att det man köper på nätet är piratdelar. Båda påståendena är fel och jag har inte påstått något av dom. Det är lättare att diskutera om du kommenterar sådant jag skriver istället för att hitta på egna påståenden och be mig försvara dom.
men man kan köpa piratdelar i tron om att det inte är det.

roverexemplet köper man självklart en låda om man hittar en beggad. (till rimligt pris)


vi verkar tycka lika så jag vet inte varför jag skulle argumentera mot det...

det jag reagerade på var att du inte tycker man kan montera begagnade delar på en bil för några hundra tusen, vilket jag tycker man kan.
och gör man ändå det så blir det dyrt, men så behöver det heller inte vara.
 
camaro1969 skrev:
att toyota ligger bra till är väl för att toyota erbjuder gratis "förbesiktning" till sina kunder, just för att hamna bra till i statistiken?
Man blir ju inte världens största biltillverkare på grund av förbesiktningar... :)
 
Tallguy196 skrev:
Man blir ju inte världens största biltillverkare på grund av förbesiktningar... :)
Gick inte VW nyss om?

http://teknikensvarld.se/vw-ater-varldens-storsta-biltillverkare-321647/
 
Etta eller tvåa, topp 10.... man är inte där pga förbesiktningar, oavsett märke på kylaren.
 
Ettan fuskar med motorerna, tvåan har problem med airbags. Verkar vara bra bilar där i toppen... ;)
 
Hur gick det för TS?
 
Snailman
camaro1969 skrev:
att toyota ligger bra till är väl för att toyota erbjuder gratis "förbesiktning" till sina kunder, just för att hamna bra till i statistiken?
Hade nog sådant när bilen var nyare, numer efter+10 år, så får man betala ett par hundra men får en rabattkupong att använda vid service. Vet inte hur det är med nyare toyota?
 
Robert-san01 skrev:
Gick inte VW nyss om?

[länk]
världens största imponerar föga.

ta tex apple / samsung

samsung störst va?

apple bäst va?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.