I min jakt på begagnad bil så spanade jag igår 3st Range Rovers, 2007-2008års modell, fint skick, rullat ca 14,000mil. 2 av dem med turbosdiselV8 och en 6:a (Enligt forum på nätet så rekommenderas V8 då den går smidigare och snålare) De ligger i prisklass ca 170,000kr. Lyxiga bilar men låg prislapp.

På ett forum skrev någon att mellan 10000-15000 mil börjar det hända grejer, jag vet inte om han syftade generellt oavsett märke på bil eller just Land Rover. Någon skrev att en service går på mellan 5000-10000kr.

1) Stämmer servicekostnad 5-10' kr? ...och vad kostar service på t ex XC70 / BMW X3?
2) Hur ligger Land Rover i reparationskostnad kontra bilar som XC70 / BMW X3?

Även försäkring är en kostnad som bör kollas upp, vilket jag skall göra.
 
Kolla även skatten. Diesel V8 låter som min 6000kr/år.

Bromsarna behöver säkert en översyn efter 10k. Kolla skicket på dem och beläggen.
 
  • Gilla
Dracula och 1 till
  • Laddar…
N
Tag registreringsnumret och ring runt och fråga vad det skulle kosta att göra nästa service.
 
Robert-san01 skrev:
Kolla även skatten. Diesel V8 låter som min 6000kr/år.

Bromsarna behöver säkert en översyn efter 10k. Kolla skicket på dem och beläggen.
Som Jeep-ägare gissar jag på drygt 9000...
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle vilja utlysa en allmän varning.

När jag skulle köpa bil senast, det var år 2009 var Land Rover frestande billiga.
Men jag kikade också på Toyota RAV4, Toyota har ju rykte att vara problemfria bilar.

Hos Toyota-handlare fanns en broschyr med procentuell andel fel per bilmärke vid besiktning,
och där låg naturligtvis Toyota bäst till.
Och så fanns det en tabell till, med felprocent på drivlinan, motor, växellåda kardan osv.
Där låg Honda och Toyota bäst till, men Land Rover i botten!

Inte konstigt att de bilarna reades ut.

(Det blev till slut en 6 år gammal Honda CR-V för oss. Den har gått som en klocka i sju år nu)
 
  • Gilla
Dracula och 1 till
  • Laddar…
Vilken bil som är bäst att köpa beror såklart på behovet. Ska man bara åka på sämre stigar räcker det med extra markfrigång och då funkar en CR-V utmärkt, går nog bra med en 240 också ;)

Behöver man inte markfrigången är det smartare att köpa en vanlig bil, bekvämare, billigare och tillförlitligare
 
Redigerat:
Det är väl främst fyrhjulsdriften, den högre markfrigången och bekvämligheten (att kunna sitta i bilen och inte ligga ner) som avgör vilken biltyp man väljer.
 
En sak är klar, man köper inte en land rover som är 7-8 år gammal med sådana mil om man behöver lämna den på verkstad för att få servicen gjord.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
En sak är klar, man köper inte en land rover som är 7-8 år gammal med sådana mil om man behöver lämna den på verkstad för att få servicen gjord.
Förstår inte vad du menar. En bil oavsett ålder behöver ju förr eller senare lämnas på serivce, om man inte kan göra det själv vill säga.
 
KnockOnWood skrev:
Jag skulle vilja utlysa en allmän varning.

När jag skulle köpa bil senast, det var år 2009 var Land Rover frestande billiga.
Men jag kikade också på Toyota RAV4, Toyota har ju rykte att vara problemfria bilar.

Hos Toyota-handlare fanns en broschyr med procentuell andel fel per bilmärke vid besiktning,
och där låg naturligtvis Toyota bäst till.
Och så fanns det en tabell till, med felprocent på drivlinan, motor, växellåda kardan osv.
Där låg Honda och Toyota bäst till, men Land Rover i botten!

Inte konstigt att de bilarna reades ut.

(Det blev till slut en 6 år gammal Honda CR-V för oss. Den har gått som en klocka i sju år nu)
Bra info. Listor o tester gillar jag :)
Toyota känner jag till hör till de mer problemfria, så attans synd de är så "asien"-tråkiga invändigt(plastiga). Verkar också ha korta korta stolar, dvs inget bra för mig med långa ben. Tror det är samma stil invändigt som på Honda, Nissan osv. Eller? (Nissan verkar också intressant annars, Pajeron ser fet ut)
Vad fick dig att köpa Hondan istället för Toyotan? Priset?

Enligt de testar jag läst så har inte Toyota det bästa rostskyddet, om något alls. Vilket jag tycker är läskigt med tanke på saltningen i Sthlm där jag bor.
 
Redigerat:
Dracula skrev:
...
Vad fick dig att köpa Hondan istället för Toyotan? Priset?
...
Det var väl tillfälligheter tror jag.
Jag hade "tjänstebil", en Volvo V50, men var på väg att lämna jobbet, och frugan fixade ett jobb 20 mil bort, så en annan bil behövdes.

Kikade på Toyota, Nissan, Land Rover och kanske några andra.
Men så snubblade vi över Hondan hos en närliggande bilhandlare (västra Göteborg) och tyckte den verkade perfekt.
Priset var inte särskilt lågt, men bilen och säljaren ingav förtroende.
Vi provkörde inte ens, utan slog bara till.

Intressant är att på de sju år vi har haft denna nu 14 år gamla bil, har vi tre gånger fått brev från generalagenten om eventuella fel som behövde åtgärdas, gratis så klart :)
Det har varit en ljusomkopplare, en fönsterhiss och airbagen på passagerarsidan.
Och vi har erbjudits lånebil under tiden felet fixades.
Kundsupporten har alltså varit helt outstanding.

Sorry för all reklam, Marlén!
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Jag skulle vilja utlysa en allmän varning.

När jag skulle köpa bil senast, det var år 2009 var Land Rover frestande billiga.
Men jag kikade också på Toyota RAV4, Toyota har ju rykte att vara problemfria bilar.

Hos Toyota-handlare fanns en broschyr med procentuell andel fel per bilmärke vid besiktning,
och där låg naturligtvis Toyota bäst till.
Och så fanns det en tabell till, med felprocent på drivlinan, motor, växellåda kardan osv.
Där låg Honda och Toyota bäst till, men Land Rover i botten!

Inte konstigt att de bilarna reades ut.

(Det blev till slut en 6 år gammal Honda CR-V för oss. Den har gått som en klocka i sju år nu)
Detta var en märklig uppfattning och varning. Här generaliseras det verkligen utan att egentligen ha någon fakta att basera uttalandet på.

Land Rover är ju ett begrepp som omfattar helt olika segment av bilar med helt olika funktioner, storlekar, kostnader, driftsäkerhet etc.
Om du tittade på en RAV4 så kan man ju undra vilken modell i Land Rover familjen du då jämför med och vilken Toyota reklamen hade som exempel, möjligen en gammal modell av Freelandern för något annat går inte att jämföra med.
Att jämföra en RAV4 med en Range Rover är som att jämföra höns med morötter.... ;)

Prisbilden för allt är ju extremt spridd beroende på om vi pratar om Range Rover, Discovery, Defender eller Freelander, sen är det stor skillnad även inom respektive grupp beroende på årsmodell, motorval, utrustningsval etc.
Såna här generaliseringar är som att om någon frågar om en Volvo är bra och då svara att "jag hade en PV en gång och bromsarna var kass på den så se upp med Volvo för dom har kassa bromsar".

Till TS så får du först bestämma vilket segment du vill ha av dom fyra jag räknade upp tidigare, för kostnaderna varierar otroligt mellan tex en Range Rover och en Defender.
Billigast att äga är nog Freelandern och dyrast Range Rovern. Däremellan kommer Defendern och Discovery. Sen kommer kostnaden att variera på modell i gruppen och hur den är utrustad samt årsmodell.

En nyare Range Rover är snordyr i försäkring om bor i centrala Stockholm och olöslig i södra förorterna. En Freelander, som inte kan jämföras med Range Rovern, är bara dyr i centrala Stockholm.
Sen är Land Rover modellerna sådana att dom varierar oerhört i pris på försäkring beroende på vilket bolag du ringer. Detta eftersom olika bolags skadestatistik varierar väldigt mycket eftersom det är ett lite udda märke.

Tyvärr har reservdelspriserna varierat över tiden beroende på vem som varit generalagent. Idag styrs allt från Danmark via British Motor Group och tyvärr är priser på reservdelar höga. Men om du själv beställer från England så får du delar som är mycket billigare, ibland till 40-50 % av svenska handlares priser.

Servicekostnader varierar och vis av erfarenheten så kan det variera otroligt mycket. Om vi tar Stockholm som exempel så får du betala Ferraripris hos Autoropa för olika reparationer. Hos British motorgroup i Vällingby ungefär vad det kostar hos alla märkesverstäder idag förutom att delarna är relativt dyra. Och som exempel på en verkstad med hyfsade priser är tex BRAV på Östermalm, en specialverkstad för Land Rover och då speciellt Defender och Range Rover.

Ett bra ställe att ventilera alla dessa frågor innan ett köp är Svenska Landrover Klubbens forum sida, där det finns lika många duktiga personer som kan allt om alla Land Rovers modeller som det finns duktiga byggintresserade här på BH.

Själv har jag hela mitt liv varit lycklig ägare till minst en engelsk bil i vagnparken som varierar i antal hela tiden. Och att köra Land Rover är nog mer en livsstil där jag tidigare skruvade mycket själv men nu inte hinner och också för att det blir svårare och svårare. Har en LR av 2014 års modell och inget går att göra utan en dator med LRs egen mjukvara. Senast var det mjukvaruuppdatering av växelådan........
Jo....fortfarande går det faktiskt att handtvätta den :)
 
  • Gilla
Maveric77 och 1 till
  • Laddar…
Hade gärna rekommenderar en X5 E70 då den är underbar att köra och åka. Men försäkringen kostar minst 15 och skatten 6 :(. Delar och service är humant dyra för en bil som kostade runt 800 som ny. En 3000 service på en BMW klarar man för 4-5000kr.
 
Dracula skrev:
Förstår inte vad du menar. En bil oavsett ålder behöver ju förr eller senare lämnas på serivce, om man inte kan göra det själv vill säga.
Ja det var precis det jag menade. Du behöver kunna serva den själv.

Oceanis har väl en poäng att beakta också - jag såg en Range Rover framför mig när jag skrev mitt inlägg, har själv tittat en hel del på TDV8an, och det är i perspektivet RR mitt inlägg ska läsas.
 
Appropå att serva själv. Köpte just ett filter+packning för ett oljebyte på en Polo. Oljan köpte jag på mapodo.de som vanligt, kostar cirka 90kr litern. VW ville ha 280kr litern för exakt samma produkt (inte likvärdig, exakt samma).

Själv är bäste dräng.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.