Mikael_L
Har just nu de flesta maskiner jag äger "utlånade".
Men citat-tecknen beror på att jag lika gärna kan kalla det förvaring, då jag inte har plats själv.
Nåväl kompisen använder glatt de saker han har användning för, då dom renoverar just nu. Jag är glad att sakerna inte behöver stå längs en vägg i vardagsrummet, typ. Kompisen propsar just nu på att få köpa mig en ny klinga till kap/geren som tack. Jag har inte tagit ställning till det än, dels tycker jag han ska använda sakerna som "betalning" för förvaringsutrymmet, sen har jag nog tänkt låna hans klyv / byggsåg senare, då måste ju jag också köpa en klinga, alt slipa den ... :surprised:

Vad ni kan säga när någon vill låna cirkeln, kap/geren osv är att nämna att klingan börjar bli lite sliten, så den som lånar kan ju skicka in den på slipning innan, "det kostar bara 200-300:-" . Först då kanske folk förstår att det faktiskt kostar mer än elströmmen för att hålla maskinerna igång ... ;)
 
galento
Lånar ut / lånar själv av närmaste släkten men kommer det nån granne och vill låna nåt så är det totalstopp.
 
Det enda som är värre än att låna ut prylar är att fixa saker billigt åt vänner och bekanta.

Typ:
"Du kan väl lätt fixa en billig bilstereo åt mej?". Nu måsta man utnyttja sina kontakter, utverka en tjänst av en tredje person, och lägga ner tid på att fixa fram apparaten. Bekanten säger tack, men ser ut som om rabatten var fjuttig. :(

Sedan kommer: "Du kan väl installera den åt mej!" Underförstått gratis. MER jobb. :mad:

Efter ett tag uppstår något fabriksfel, Bekanten kommer med anklagande min och undrar vad är för skit man skaffat fram.. sedan har man ansvar för att fixa garantireparationen oxo..:mad::mad:
 
galento
robban44 skrev:
Låna inte ut, låt dom köpa sina egna verktyg och maskiner. Om något går sönder så blir saker bara jobbiga om t.ex garantitiden gått ut på verktyget eller maskinen. Vi fick en nya grannar som var väldigt trevliga men som ganska omgående började låna diverse enkla saker såsom t.ex vattenpass, gummiklubba och annat smått som vederbörande snällt frågade över häcken om dom fick låna vilket dom fick. Men nästan varje gång fick man sen säga till för att få tillbaka sakerna, jä..ligt irriterande.
När sen dom skulle anlägga gräsmatta så hade dom uppmärksammat att vi hade en fin jordfräs modell bättre och bad snällt om att kanske få låna denna att fräsa upp tomten, efter lite tankeverksamhet så gick vi med på det, vad resulterade det i tror du?? Jovisst, kvällen efter stod grannen utanför ytterdörren med en sorglig min i ansiktet och sade att gashandtaget gått trögt och att han dragit av gasvajern som han höll fram framför näsan på mig och frågade om att vad gör vi nu??? Jag svarade bara att VI gör ingenting utan DU fixar detta men då jag känner folk på firman som sålt fräsen till mig så skulle jag fixa vajern och att
han själv fick fixa dit den på fräsen. Dagen efter fick han vajern och lyste det 3 timmar i hans garage när vajern skulle monteras. När jordfräsen skulle tillbaka fick jag själv hämta den naturligtvis. 2 månader senare bestämde vi att sälja den då den stått oanvänd sen grannen använt den och behovet av den hos oss inte fanns längre. Vi sålde den direkt då det var en Klippo till ett bra pris som gått max 40 timmar med den servicen gjord som skulle göras så den var i nyskick. 1 vecka senare ringde köparen och sa att hela växellådan skurit ihop efter 5 minuters användning och fått ett pris på långt över inköpspriset för att byta den och var förtvivlad, men turligt nog fanns det lite garantitid kvar när jag kollade upp det så det löste sig ändå och han blev nöjd och glad. När jag konfronterade grannen om något annat hänt när han använde fräsen eller något strulat när han bytte gasvajern så var han helt oförstående naturligtvis. Fan vet vad han sysslat med.

Efter detta försökte dom igen att låna prylar men nu var det stopp, vi hänvisade direkt till att behövde dom något fick dom köpa det själv och efter det var det lugnt. LÅNA ALDRIG UT PRYLAR TILL GRANNAR ÄR MITT RÅD.
Ja vad ska man säga ? Känner igen detta från bekanta som råkat ut för liknande saker.En del människor ska låna sej genom livet och har ingen som helst vana att handskas med verktyg och maskiner.

Släpkärror är väl också en grej som man kan få höra " kan kanske få låna den".Sen finns det kärror att hyra för en överkomlig kostnad i närheten men det har de inte råd med.Tycker själv det är mkt bättre att hyra maskiner på hyrfirmor ifall det skulle hända nåt.
 
Det händer att vissa privilegierade människor får låna verktyg och maskiner, om jag vet att de kan sköta dem och är aktsamma med andras saker, det är tyvärr inte alla som har den insikten.
Är det någon som tänkt på att en del människor har något slags negativ inverkan på maskiner och prylar i största allmänhet? Något slags aura som omger dem som får saker och ting att gå sönder genom deras blotta närvaro? Det finns ett par sådana i min bekantskapskrets, de får aldrig låna något av mig, för det är garanterat att det är sönder om/när det lämnas tillbaka.
Hur lyckas man spräcka huvudet på en hammare vid "normalt" bruk? En av "dem" lyckades. Hur kan en bil som gått klockrent över 20000mil plötsligt gå skitdåligt för att en av "dem" lånat bilen en förmiddag? Hur kan en fullt uppdaterad PC med senaste skyddsprogrammvaror bli full av virus efter att en av "dem" suttit där en kväll? Hur kan en två år gammal skruvdragare av hög kvalitet på toppen av sin karriär bara störtdyka och bli trött och långsam bara för att en av "dem" har lånat den en stund? Är sådana personer hemsökta av nån illvillig ande eller är det ren klantighet?
Sånt här gör ju att man blir mycket restriktiv med utlån av värdefulla saker, och tyvärr kan dessa bekanta reagera surt på att inte få låna.. men vadå, jag lånar ingenting från dem.
 
Fullständigt korkat att inte låna ut verktyg till sina vänner. Finns väl inget smartare sätt att kunna spara pengar på än att kunna låna saker av en bekant. Givetvis inom rimliga proportioner. Ena dagen lånar man ut något och andra dagen lånar man något. Snikna människor är det värsta jag vet. Sen är det ju även så att den som lånar nåt och tar sönder det givetvis ska ersätta det på ett korrekt sätt precis som att man själv ersätter skador på saker man lånat. Klarar man inte det så räknas man väl knappast till bekantskapskretsen. Sen tror jag att många väljer att svälja sin ilska och gnälla på forum om saker de fått tillbaks trasiga istället för att konfrontera den som lånat och peka på bristerna.
Själv har jag gått ihop med flera kompisar om vissa dyrare verktyg för att spara pengar. Känns hyfsat onödigt att 3 pers ska köpa en kap/gersåg för 4000kr när vi bor 5km från varandra. Men det är väl dagens prylhysteri som gör sig gällande, alla ska ha allt och det måste alltid vara tillgängligt i garaget dygnet runt för att vi inte ska känna oss osäkra och väta ner vuxenblöjan. Sen är det väl status att ha en massa verktyg och prylar, även om de bara används 1 gång om året. Nåt ska man väl ha att visa upp för, och vägra låna ut, till de "kompisar" man har...
Dock är ju idioternas moder alltid gravid men varför låna ut nåt till, eller umgås med en sådan avkomma?
 
Redigerat:
Jo, att bilda "maskinbolag" är ganska vanligt bland tex jordbrukare när det gäller lite dyrare prylar som används sällan, typ gödseltunnor. I ett bolag har ju alla dessutom förhoppningsvis intresse av att prylarna sköts.

Annars är det bara elände: Nu vill dottern ta MIN iPod med på skolresan. GRRRR.
 
jeppeknaster skrev:
Fullständigt korkat att inte låna ut verktyg till sina vänner. Finns väl inget smartare sätt att kunna tjäna pengar på än att kunna låna saker av en bekant. Givetvis inom rimliga proportioner. Ena dagen lånar man ut något och andra dagen lånar man något. Snikna människor är det värsta jag vet. Sen är det ju även så att den som lånar nåt och tar sönder det givetvis ska ersätta det på ett korrekt sätt precis som att man själv ersätter skador på saker man lånat. Klarar man inte det så räknas man väl knappast till bekantskapskretsen. Sen tror jag att många väljer att svälja sin ilska och gnälla på forum om saker de fått tillbaks trasiga istället för att konfrontera den som lånat och peka på bristerna.
Själv har jag gått ihop med flera kompisar om vissa dyrare verktyg för att spara pengar. Känns hyfsat onödigt att 3 pers ska köpa en kap/gersåg för 4000kr när vi bor 5km från varandra. Men det är väl dagens prylhysteri som gör sig gällande, alla ska ha allt och det måste alltid vara tillgängligt i garaget dygnet runt för att vi inte ska känna oss osäkra och väta ner vuxenblöjan. Sen är det väl status att ha en massa verktyg och prylar, även om de bara används 1 gång om året. Nåt ska man väl ha att visa upp för, och vägra låna ut, till de "kompisar" man har...
Dock är ju idioternas moder alltid gravid men varför låna ut nåt till, eller umgås med en sådan avkomma?
Det är enkelt. Den som har mest prylar när han dör vinner.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Mest troligt så dör man tidigare än väntat just på grund av sin hetsjakt efter prylar :)
 
Man kan ta dom med sig i graven! Bra att ha om man vill komma ut dessutom. :D
 
Men det gäller inte bara verktyg. Hifi-prylar, musikinstrument, (gamla k-zildjian, vintage Fender, Ampeg, MXR, mm mm). Grillar, fälgar, kostymer, osv, osv. Man vill ju alltid ha det som man preciiis inte har råd med.

Får nästan lite ångest nu när jag listar mitt prylbögeri.
 
Ok, då dog denna tråden...
 
5.2 racing skrev:
Ok, då dog denna tråden...
Varför skulle tråden dö bara för att man länkar till en annan tråd?
 
Nej den behöver inte dö!
För nån vecka sen lånade jag ut de två bitsset jag använder mest på jobbet, med favoriter plus favoritförsänkare och lite annat pyssel. Det var till personer som inte snickrar på firman... Båda seten var borta när jag behövde dem efter helgen och det var bara att köpa nytt. Fördelen med det var iofs att jag nu har fler bits (som om det skulle behövas), för de kom tillbaka. Visst, det var små pengar, allt kom igen, men hade jag tid att åka och köpa bits? Nej. De lånas inte ut igen.

Även triviala utlån får lätt trista konsekvenser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.