Tikaye skrev:
"FÖRBUD MOT ATT ÖVERLÅTA BESIKTNINGSUTLÅTANDET
...
Borde inte mäklaren vara medveten om det här?
Avtalen kan nog se olika ut.

(Jag är för övrigt tveksam till att upphovsrätten är tillämpbar, men jag är inte ens hobbyjurist, så jag kan ha fel)
 
Hubbe2 skrev:
Det spelar mindre roll för dig att överlåta eller ej, eftersom det är upp till dig att bevisa att du inte kunnat upptäcka felet vid en besiktning. Ert besiktningsprotokoll är ju de fel som redan dokumenterats. Vid en eventuell tvist lär ni få hala upp det ändå.
Ok, fair enough. Jag lär få svårt att hävda dolt fel för något som finns med i mitt besiktningsprotokoll, det inser jag. Jag pratade även med besiktningsmannen och han sa att det var ok för hans del.

Det som sticker lite i ögonen är då att jag ska subventionera säljarens försäkring med X antal tusen, detta då dom redan gjort en vinst på 75% på ett hus dom ägt sen 2003...
 
Men är det ingen av mäklarna som erbjudit er köpare en slant från säljaren om de får "låna" besiktiningsprotokollet?? Tala om gnidna säljare.....
Jag skulle skämmas som säljare att be att få låna!
 
Om mäklaren hävdar att det är lättare att få ut pengar i en process mot försäkringsbolag än mot privatperson så har väl det inte med saken att göra, (inte för att jag för en sekund tror på att det är lättare) processandet sker ju mot säljaren även om han har försäkring. Ersättning från försäkringen blir ju en fråga mellan säljare och försäkringsbolag.
 
Nej generellt sett tar vi över processandet och hela ansvaret av säljaren som valt att teckna dolt fel försäkring vilket innebär att köparen står mot en i mina ögon jobbigare motståndare. Att ha en oftast mindre kunnig säljare som motpart med möjligheter till förlikning jämfört med ett stort bolag som har processadvokater anställda för att utreda skadeärenden gällande dolda fel känns väl aningens lättare. Mer ovanligt då att säljaren av ett hus är i sådan insolvens att eventuella skadekrav är meningslösa

MVH Lorant
 
Jag var jätteemot doldafel försäkringar tidigare men har faktiskt ändrat lite i min ståndpunkt där. Många av dessa försäkringar täcker faktiskt in missar som besiktningsmannen har gjort och som är tämligen lätta att upptäcka även för en lekman. Nu vet inte jag vilket FB som är aktuellt i det här fallet men Anticimex som har ett otroligt dåligt rykte på sina besiktningsmän försäkrar t.ex deras missar... Vilket då i en ev. förlängning då kan betyda att man får ersättning för skador som absolut inte är dolda. Rätt eller fel, ingen aning men det är bara att tacka och ta emot i så fall... vilket vi gjorde..
 
Varför inte erbjuda säljaren att få köpa besiktningsprotokollet genom att betala vad det kostade? Win-win-situation.
 
Tikaye skrev:
Ok, fair enough. Jag lär få svårt att hävda dolt fel för något som finns med i mitt besiktningsprotokoll, det inser jag. Jag pratade även med besiktningsmannen och han sa att det var ok för hans del.

Det som sticker lite i ögonen är då att jag ska subventionera säljarens försäkring med X antal tusen, detta då dom redan gjort en vinst på 75% på ett hus dom ägt sen 2003...
Självklart är det surt, men du får se det så här, besiktningen gjordes ju inte i första hand för att få protokollet, utan för att ni skulle göra en grundlig översyn av huset. Dvs den nyttan du betalar för är ju egentligen inte pappret utan att få chansen att upptäcka kostsamma fel innan köp.

Vårt försäkringsbolag (dolda fel) krävde inte ngt protokoll av oss? Det kan ha skötts av mäklaren som förmedlade försäkringen, hon satt ju också på protokollet. Säkerligen frågades inte köparen innan, de skulle aldrig bjudit på det. Har aldrig varit med om sniknare människor. (exempel: de anmälde övertag av kabeltv 1månad EFTER tillträde eftersom de frågat hur lång uppsägningstid som jag hade utan att de övertog. på så sätt sparade de 150kr....yey...En massa annat också, men jag försäker lägga det bakom mig.)
 
Hubbe2 skrev:
de anmälde övertag av kabeltv 1månad EFTER tillträde eftersom de frågat hur lång uppsägningstid som jag hade utan att de övertog. på så sätt sparade de 150kr....yey
Hade det känts bättre för dig om ni hade betalat båda två?!
 
Jag har raderat inlägg i den här tråden på begäran av skribenterna.
 
Nyfniken skrev:
Hade det känts bättre för dig om ni hade betalat båda två?!
Nej, hade de valt att inte ta över efter oss så får de betala inträdesavgift på kabeltv´n. Nu valde de först att inte ta över eftersom de ev. skulle flytta med sin.
Sen ångrade de sig och ville ta över, jag gav mitt medgivande men på de papper de skickar in vill de ta över 1 månad efter tillträdet... Sniket när de ändå tjänar ngn tusing på att ta över mitt ab.
Antingen tecknar man eget eller tar över när man tar över huset. Ska de också ta över sophämtning, vatten och el en månad efter tillträde?
 
Hej Björkmans och Tikaye

Är i samma sits som ni nu och tänker ungefär samma sak, vill inte bli utnyttjad men samtidigt inte stöta mig med säljaren.

Hur gick det för er, hur gjorde ni i slutändan?

Tack för lite input i frågan.
 
När vi köpte sålde vi protokollet för halva besiktningspriset. Gammalt hus så dolda fel lär inte vara aktuellt hursomhelst, nog mest en merkostnad för säljaren.
 
Men titta på avtalsvillkoren du har med bes. firman. De kan hävda upphovsrätt till protokollet, då kan du inte skicka det vidare hur som helst, och framförallt inte sälja det.
 
Vi gjorde en bytesdeal kan man säga. Vi kom överrens med säljaren om att han lät 10 snygga träpersienner hänga kvar i huset mot att han fick en kopia på vårt besiktningsprotokoll. Såg senare att dom kostade 400:- styck nya så jag var nöjd med det.

Annars tycker jag att Drövels tillvägagångssätt med att dela på kostnaden är det mest naturliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.