Kotten1981 skrev:
Knockonwood: Känner du till Trivselhus?? Får jag lov att fråga vilka ni byggde med? Jag blir alldeles matt av detta och precis som du säger ser jag hundra (tusen!)lapparna flyga iväg. :) Men självklart känns det väldigt kul med tomten, kul men läskigt. ;)
Vi bygger med Trivselhus, hör av dig om du har frågor!
 
Hej,

Jag tänkte lyfta upp den här gamla tråden och se om det är någon som har några mer nyliga erfarenheter om det här? Vi har en fastighet med typkod 213, "Småhusenhet, byggnadsvärde under 50 000 kr". Det är alltså en fastighet men det är egentligen bara tomten som har något värde. Vi vill belåna den till 85% av taxeringsvärde men de vi har pratat med hittills säger att de inte kan belåna typkod 213.
 
Hör med banken om dom kan ta dit en mäklare och få den värderad, då om dom är givmilda kan dom belåna den.

men att få belåna en fastighet är ingen rättighet....

fråga om dom kan belåna en 999 :) (Ufo)

vi fick belånat vår ecklestiastikbyggnad utan taxeringsvärde, så att allt går. (nu omtaxerad till 220)
 
Redigerat:
Hej Berran, välkommen till Bygga Hus-forumet :)

Du har alltså i princip en obebyggd tomt.
Varför vill du belåna den? Undrar både vi och banken.

Den är väl redan betald, och då undrar banken kanske varför ni behöver mer pengar med fastigheten som säkerhet, fastän någon bebyggelse inte är planerad.
Vad är taxeringsvärdet på marken? Vad är marknadsvärdet?

Troligen blir det lättare att få lån i form av byggnadskreditiv den dagen ni verkligen skall bebygga tomten.

Och om det inte är er tomt ännu utan bara ett planerat inköp kanske tomtkostnaden kan ses som en lämplig handpenning på den framtida bostaden.
 
Hej och tack :).

Det är naturligtvis en högst väsentlig fråga. Vi har använt allt vårt lösa kapital på den fastigheten men vill av olika anledningar vänta några år med att bebygga tomten och skulle då vilja använda lånet som en handpenning på ett annat hus.

Taxeringsvärdet på fastigheten är 515k. Marknadsvärdet vet vi faktiskt inte men det kan ju kanske vara bra att, precis som någon annan sa tidigare, få den värderad av en mäklare.
 
Ett blanco lån med bra villkor?

Värdera om nuvarande boende och höja belåningsgraden där?

Tomtlån, likt ett blancolån, funkar också

Men frågan är väl hur banken bedömer era risker. Kredivärdigheten är troligen stor eftersom ni tror er kunna låna, men vilka risker har ni, andra lån har ni? Kan ni göra er av med lån? låsa pengar med bankspärr på konto? låna av andra? släktingar, vänner?
 
Tror inte att banken går med på att belåna vår hyresrätt ;)

Vi har blivit erbjudna 85% hypotekslån och 15% blancolån upp till en viss nivå, men det är vi ju naturligtvis inte intresserade av.

Vi är mest nyfikna på om det är andra som har lyckats med detta eftersom vi anser att det vore det bästa alternativet för oss (och så behöver vi inte heller ha en lika stor byggkredit den dagen vi ska bygga).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.