Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag undrar om detta verkligen är känt ute i samfällighetsföreningarna. Blir ju inte så muntert för styrelsen att administrera detta i en större förening, t ex en vägförening för en mindre ort. Ett gott skäl att inte ta lån i samfällighetsföreningen.
Hur fungerar detta i t.ex. en vägförening, delas räntebördan upp efter andelstal?
 
Vi gör så i 2 av våra samfälligheter.
Har lånat upp stora pengar i samfälld båthamn och skattejurister har varit involverade.
Och nu även reningsverket gör vi samma med.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Kane skrev:
Hur fungerar detta i t.ex. en vägförening, delas räntebördan upp efter andelstal?
Det blir ju så eftersom att varje kapitaltillskott för att betala räntorna sker efter andelstalen. Det är väl därför Skatteverkets logik är att även ränteavdragen fördelar på samma sätt.

Men detta är helt nytt för mig.
 
Kan tillägga att räntan är betydligt lägre vid lån på egen fastighet, men vad gör man när en del av medlemmarna är pensionärer och har svårt att få låna. Bara bita i det sura äpplet och betala årsvis.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
B Bergsee skrev:
Hej!

Finns det någon här som har erfarenhet av lån till samfällighet? Vi står inför en renovering, utan några pengar i kassan. (Jag är nyinflyttad och ny ordförande...)
Jag ser hellre att vi tar ett lån än chockhöjer avgiften, men flera är tveksamma till detta då de TROR att de måste skriva sina egna fastigheter som säkerhet, att de själva måste skriva på lånet och inte samfälligheten (som är en juridisk person där jag är firmatecknare) och är osäkra på vad som händer om någon flyttar etc. Så hur funkar det? Någon som vet? Lånar banken överhuvudtaget ut pengar till en samfällighet?

(Ja, jag ska gå till banken och fråga dem också, ska bara välja vilken bank vi ska ha...)

Mvh
B Bergsee skrev:
Hej!

Javisst är det enklast att alla bara slantar in sin del av kostnaden. Tyvärr har inte alla möjlighet att göra detta.

Vad är syftet med en aggressiv avbetalningsplan? Jag förstår att man vill bli av med lånet, men samtidigt kan man med en något långsammare avbetalning sprida kostnaden även på ev framtida fastighetsköpare.
 
G gravedigger skrev:
Det är precis det jag ser för en del typer av samfällighetsföreningar.
[länk]
det är fullt möjligt att låna och räntan delar ni i lika delar, andelstalet. Brf förekommer stadigt här men fungerar inte som samfällighet. Ofta kommer förslag om att göra lika som i Brf som nu när man kan låna på sin egen fastighet samtidigt som man kan låna på samfälligheten. Men man bör vara aktsam med storleken på lån i samfälligheten vilket kan medföra svårighet för enskild att få lån på sin egen nån då samfällighetens kostnader för ränta också ska sammanräknas. Spara och handla är bättre än handla och låna!
 
B Bergsee skrev:
Hej!

Finns det någon här som har erfarenhet av lån till samfällighet? Vi står inför en renovering, utan några pengar i kassan. (Jag är nyinflyttad och ny ordförande...)
Jag ser hellre att vi tar ett lån än chockhöjer avgiften, men flera är tveksamma till detta då de TROR att de måste skriva sina egna fastigheter som säkerhet, att de själva måste skriva på lånet och inte samfälligheten (som är en juridisk person där jag är firmatecknare) och är osäkra på vad som händer om någon flyttar etc. Så hur funkar det? Någon som vet? Lånar banken överhuvudtaget ut pengar till en samfällighet?

(Ja, jag ska gå till banken och fråga dem också, ska bara välja vilken bank vi ska ha...)

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.