M Mellanbarn skrev:
Ett sådant papper garanterar ju inte att dom inte ändrat själva efter elektrikern. Men tomtehattar är väl inte amatörens förstahandsval.

Baserat på den wago som verkar finnas på brun funderar jag på om lampan dom demonterat krävde ständig fas? När den kopplades in den byttes tomtehatt mot wago. Är det i den du hittar "gula" trådrester?
Exakt, det är den wago liknande koppling som jag hitter tråderna i.
 
Z zitny skrev:
om det finns lampor som man kan ansluta med phase och jord istället av phase och neutral men det verkar inte så om jag hör dig.
Kopplar du mellan fas och jord så kommer jordfelsbrytaren lösa ut så nej det går inte.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tack för alla svar! Jag ska kontakt en elektriker och låtar hen kollar på det :)
 
Z zitny skrev:
Och jag pratar om eldragningen i huset, inte kopplingen till lampor, till lampan kan man göra själv eller hur. Jag ska inte ändra något själv om det krävs en elektriker enligt regeln. Vet inte varför du äns reagera om du inte har något vettigt att säga.
Som ej auktoriserad så får du byta fast ansluten ljusarmatur, men du får ej koppla in (installera) eller koppla loss en fast installerad ljusarmatur.

Skärmdump av webbsida, instruktioner om ljusarmaturer, vad man får och inte får göra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/produkt/ljusarmatur/vardagsrum
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.