Hej

Har precis flyttat till en äldre lägenhet.
Propp finns i taket så jag köpte en ny propp till min lampa. Har kopplat färger rätt tror jag och kopplat in propparna.
Lampan lyser när jag kopplar in men dimmern på väggen funkar inte och det går ej att dimma eller släcka.

Skulle va tacksam för ideer om vad som kan va på tok här?
 
B BobBobert skrev:
Hej

Har precis flyttat till en äldre lägenhet.
Propp finns i taket så jag köpte en ny propp till min lampa. Har kopplat färger rätt tror jag och kopplat in propparna.
Lampan lyser när jag kopplar in men dimmern på väggen funkar inte och det går ej att dimma eller släcka.!

Skulle va tacksam för ideer om vad som kan va på tok här?
Bilder?
 
Glömde bilder!

Undrar om jag behöver en kronpropp kanske? Eller om det något fel på dimmern?
 
  • Hand håller skadad lampkontakt och -sladd mot taklampan, behöver byte eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Taklampa utan glödlampa, synliga ledningar, vit takkopp, inomhus, oavslutad installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkabel ansluten till öppen kopplingsdosa i tak, osäker och oavslutad elektrisk installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för dimmer? Prova med en klassisk glödlampa
 
  • Gilla
BobBobert
  • Laddar…
Här är bild på dimmern.

Problemet är ju att lampan inte bara dimmer men också inte släcks. Skulle glödlampa ha att göra med detta?
 
  • Vit rökdetektor monterad i ett grått hörn vid vitkalkad dörrkarm med synliga kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Något galet är det, för de första så har du två tandtrådar i taket samt nolla. Kontakten på lampan är fas nolla jord. Detta skulle behöva mätas innan du testar för du kan vrida kontakten helt fel om du har otur. Så ska man vara petig får den lampan inte kopplas in
 
Hoppas du inte petar på lampans metalldelar när den är inkopplad...
 
Fairlane
K _KirderF_ skrev:
Något galet är det, för de första så har du två tandtrådar i taket samt nolla. Kontakten på lampan är fas nolla jord. Detta skulle behöva mätas innan du testar för du kan vrida kontakten helt fel om du har otur. Så ska man vara petig får den lampan inte kopplas in
Nja,
Det är tillåtet att koppla in en jordad lampa inatt ojordat uttag.
 
  • Gilla
BobBobert och 2 till
  • Laddar…
K _KirderF_ skrev:
Något galet är det, för de första så har du två tandtrådar i taket samt nolla. Kontakten på lampan är fas nolla jord. Detta skulle behöva mätas innan du testar för du kan vrida kontakten helt fel om du har otur. Så ska man vara petig får den lampan inte kopplas in
Tyckte att det såg ganska logiskt ut. Vi har blå, brun och gul/grön på både lampan och taket.
Med andra ord, det är tre kablar på både lampan och tak kontakterna.
Ska det inte kopplas rätt färg till rätt färg?
 
Fairlane
B BobBobert skrev:
Tyckte att det såg ganska logiskt ut. Vi har blå, brun och gul/grön på både lampan och taket.
Med andra ord, det är tre kablar på både lampan och tak kontakterna.
Ska det inte kopplas rätt färg till rätt färg?
Är det gröngul i sladden från taket? Det som är målat på?
Gröngul ska vara jord och då sitter det fel uttag.

Jag tycker det det ut som att det är gröngul i sladden från lampan och gröngul i den lamppropp du köpt, men inte i taket?!
 
  • Gilla
BobBobert
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hoppas du inte petar på lampans metalldelar när den är inkopplad...
Nej det är inget problem. Uttaget är ett kronuttag. Kontakten är jordad, men dessa kontakter har hylsa för jorden. Jord blir bara ansluter om uttaget har ett jordstift. Helt ok att koppla jordad lampa till kronuttag. Förutsatt att övriga villkor för ojordat uttag är uppfyllda.

Systemet är konstruerat för att man skall kunna göra såhär.

Som sagt prova i första hand med en glödlampa. Det kan dock vara fel på dimmern.
Dum kontrollfråga: Är du helt säker på att brytaren/dimmern styr just den här lampan? Ingen annan brytare som det skulle kunna vara?
 
  • Gilla
BobBobert och 1 till
  • Laddar…
Du får nog undersöka lite noggrannare vad de olika trådarna har för funktion. Uttaget i första bilden är ett kronuttag utan jord. Sitter det en gröngul där så är det ett ganska allvarligt fel och du vet inte om den verkligen är skyddsjord eller om någon använt den som tändtråd.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Är det gröngul i sladden från taket? Det som är målat på?
Gröngul ska vara jord och då sitter det fel uttag.

Jag tycker det det ut som att det är gröngul i sladden från lampan och gröngul i den lamppropp du köpt, men inte i taket?!
Ah! Kollat lite mera noggrant.
Det är blå, grön och vit från taket!
Jag antog att det va rätt i proppen...

Vad betyder det?
 
Att det är två tändtrådar och nolla.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Ok. Behöver jag en annan propp då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.