MultiMan
1981 kan det ha varit 9mm gipsplank 600 mm bredd
på den tiden fanns både 13 och 9 mm gips
t
 
  • Gilla
Loppz
  • Laddar…
På översiktsbilden ser det ut som "gipsplank" men på detalj bilden verkar det vara något sämre material. Hur tjocka är skivorna? Borde gå att få ett mått nu när mollypluggen har gått igenom. Är det "gipsplank" så borde tjockleken ligga kring 13 mm. Gipsplanken är dessutom gjorda att ett "hårdare" gips än vanliga väggskivor, så är det gipsplank skall inte en lampa på 2,5 kg ramla ner, dock kan värme från lampan göra skivan sprödare men det borde inte vara något problem. Dock får man inte "överdra" en molly eller likvärdig produkt. Men oavsett vad det är för material i taket så finns det någon typ av trämaterial som skivorna sitter i. Om det sedan är läkt, brädor eller reglar är svårt att säga, kan vara vilket som. Men om du sätter skruvkroken i en sådan (som det redan har skrivits om) så skall lampan hänga kvar.

Edit: Fanns visst även tunnare gipsplank.... enligt tidigare inlägg.
 
tycker mer det ser ut som skruven varit för lång och tryckt mot något ovanför och samtidigt man då drog åt och komprimerade saken så tryckte man allt nedåt.
 
Magnus Brange Magnus Brange skrev:
Tycker det låter ihåligt när man knackar på det.



Jag har mest antagit att det är gips.

Här är en till bild på taket
[bild]
Tyder inte skarvarna på att det är gipsskivor i taket?

Huset är från 1981 om det kan vara en ledtråd till vad det är.

Det kan mycket väl vara asbest skivor dom ser väldigt snarlika ut men hårdare och tunnare än vanligt 13 mm gips vanligtvis spikat upp på bärläkt
 
Men lugn nu.......
 
  • Haha
  • Gilla
trollet3 och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Har kollat upp lite mer i hålet nu.
Materialet är vitt rakt igenom, förutom pappen då.
Hålet är format efter mollypluggens "bakben", mest pappen som har slitits upp, dock har den dragit med sig lite av materialet.

S Stefan1972 skrev:
tycker mer det ser ut som skruven varit för lång och tryckt mot något ovanför och samtidigt man då drog åt och komprimerade saken så tryckte man allt nedåt.

Kroken verkar inte gå i något ovanför i alla fall.
Kan dock tänka mig att jag har tryckt åt mollypluggen för hårt. Har använt en molly-tång för att få ihop den och tryckte ganska hårt.

Mazen Mazen skrev:
Ist för gipsexpander (molly) tror jag denna är ett säkrare val om du inte finner något trä att skruva i..
[länk]
Dessa ska jag titta på!

MultiMan MultiManOriginal skrev:
Calypso är för övrigt indragen eftersom den kunde trilla ner av andra anledningar: [länk] men du förekom det tydligen. ;)
Tack! Men jag vet. Den som trillade ner ingick dock inte i den serien. Men den andra vi har på ovanvåningen gör...

Här kommer två nya bilder
Person pekar på ett trasigt hål i en vit takyta där material har slitits upp, med synlig papp och bakomliggande struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand visar ett hål i vit vägg där en mollyplugg använts och orsakat skador på pappen och väggmaterialet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon skrev något om asbest-skivor. Det tvivlar jag starkt på, då det var väl mer eller mindre förbjudet att använda vid 1981?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Ser ut som du bara dragit åt för hårt så den i princip bara hängt i pappen.
 
Magnus Brange Magnus Brange skrev:
Någon skrev något om asbest-skivor. Det tvivlar jag starkt på, då det var väl mer eller mindre förbjudet att använda vid 1981?
Ingen asbest i gipsskivor, speciellt inte när det är från -81.
 
Hur löste du detta Magnus? Mitt tak ser likadant ut och jag tänkte försöka undvika nerramlande lampor
 
M minuterna skrev:
Hur löste du detta Magnus? Mitt tak ser likadant ut och jag tänkte försöka undvika nerramlande lampor
Där lampan trillade ner bytte jag lampa till en som dels väger ca 0 men också hade tre skruvhål, lyckades pricka en regel i taket med ett av de tre hålen, så den sitter säkert och bra.

men övriga lampor i huset har jag satt med en typ av skivplugg där det fälls ut en arm på baksidan.

men nu i efterhand så tror jag vanlig gipsexpander/molly fungerar bra, kom fram till att jag drog åt de för hårt med molly-tången.

mitt senaste inköp av skivplugg är essve duck foot, inte testat de än, men verkar lovande.
 
Magnus Brange Magnus Brange skrev:
Där lampan trillade ner bytte jag lampa till en som dels väger ca 0 men också hade tre skruvhål, lyckades pricka en regel i taket med ett av de tre hålen, så den sitter säkert och bra.

men övriga lampor i huset har jag satt med en typ av skivplugg där det fälls ut en arm på baksidan.

men nu i efterhand så tror jag vanlig gipsexpander/molly fungerar bra, kom fram till att jag drog åt de för hårt med molly-tången.

mitt senaste inköp av skivplugg är essve duck foot, inte testat de än, men verkar lovande.
Vingarna är helt platta den har dragits åt för hårt.
 
  • Gilla
bias! och 1 till
  • Laddar…
Där det vart ett hål vad sitter bakom, sågade du bort och satte i ny skiva?
 
A Andy78 skrev:
Där det vart ett hål vad sitter bakom, sågade du bort och satte i ny skiva?
Satte bara en ny lampa över…
 
Ser ut som en dålig sorts mollyplugg. Väldigt korta vingar. Brukar var minst 20mm längre. Då fördelar de lasten på en större yta. Du har antagligen kommit mitt i mellan glesen. Skulle tro att du har gles mitt i mellan de synliga faserna. Knackar man runt lite så brukar man höra var det låter lite stummare. Provborra med ett litet bort o se om du träffar trä. Misslyckas det kan man bara fylla hålet med lite mjukfog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.