Som tex Emil_K och elmont skriver är det ganska klart att du gjort "omfattande renovering" av elen då det är utökat i förhållande till föregående utförande. Och tänk på att det kan vara bra med ett uttag om inte nu så i framtiden, så det Tobbe_3 skrev om vad som ska till då är också lämpligt att ta med i bilden för det troligtvis riktigt enkla, lilla jobbet att fixa allt helt ok. Så är det fritt att välja både armaturer, speglar med utan uttag/belysning osv.
 
Det är kommunen som är inblandad därav att jag ville veta om det finns några specifika lagar och regler att hänvisa till, även om säkert Emil_K och elmont har rätt så lär det inte räcka med att hänvisa till ett forum och jag kan alldeles för lite för att hävda något. :)
Eluttag skippar jag, eluttaget som var inbyggt i gamla armaturen har jag inte använt på säkert 15 år. Men visst, blir det en möbel med inbyggt uttag kan man kanske koppla in det men är inget som styr mitt val av möbel. :)
 
Vad är det för regler du vill ha svar på som du inte redan fått svar på i tråden?
 
Om man måste dra in jord efter en viss nivå av renovering så bör ju det finnas beskrivet i nån lag/regel. Där bör även beskrivningen om när en renovering är så pass omfattande att nya regler börjar gälla, jag skulle vilja hitta dessa lagar/regler. Som det är nu så säger elektrikern som kommunen använder för bostadsanpassningen att det bara är att sätta in en dubbelisolerad lampa och det ska vara enligt gällande regler. Här säger ni annat och ska jag på något vis kunna hävda nåt annat bör jag helt enkelt kunna påvisa de regler som säger att jord måste dras in.
 
Ok, ja det finns en regel (SS 436 40 00, kapitel 412.2.3.2) som säger att en skyddsledare ska finnas framdragen till alla kopplingspunkter. Det går att göra avsteg från regler om man i skrift kan motivera dem. En skyddsledare har ingen funktion i sig där den ligger framdragen, utan den får en funktion först när något ansluts dvs när den används. Anledningen till kravet är just att någon kanske (olovligen) byter lampa eller monterar ett uttag som ska ha skyddsjord, och finns det då ingen framdragen kanske vederbörande tänker, jaha strunt i den då...inte bra.

Vad som inte framgår av tråden är på vilket sätt badrummet är "ojordat", dvs vad som hindrar er från att dra fram skyddsjord. Är det inbyggda kablar som inte går att byta eller vad?? Om alla ytskikt byts bör det inte finnas hinder att installera kabel med en skyddsledare!

Gränsen för ombyggnad är ganska diffus. Du kan ju själv försöka tyda vad elsäkerhetsverket säger konkret i sakfrågan :)
http://www.fluxio.se/media/kunena/a...riaomutvidgningochombyggnadiELSK-FS2008_1.pdf
Med lite smörjmedel i truten går det nog att hävda ungefär vad som helst. Men den viktiga aspekten är säkerheten, att man har kontroll på konsekvenserna av att inte följa regeln om framdragen skyddsjord. Hade det funnits uttag i badrummet så hade det ju varit tvärstopp, dvs tvunget att dra fram skyddsjord. Men handlar det endast om fast ansluten belysning kan det gå att motivera ett avsteg.

En betydligt viktigare fråga tycker jag är att det finns en JFB som skyddar alla ledningar i badrummet. Det kravet kommer du inte undan, inte utan en motsvarande lösning som t.ex skyddsseparation.

En dubbelisolerad lampa är hur som helst ett bra val här. Förutom att den ska hålla IP44 i närheten till duschen ska den vara avsedd för badrum och tåla lite eventuell fukt utan att rosta, degenerera eller orsaka krypströmmar. Detta brukar vara angivet, men bäst är nog att gå till en fysisk fackbutik.
 
  • Gilla
Masa
  • Laddar…
Den tågordning jag förordar blev inte alldeles tydlig i mitt inlägg.

1. JFB
2. Se över möjligheten att dra fram skyddsjord.
3. Gör ytterligare en ansträngning för att dra fram skyddsjord.
4. Fundera på hur ni ska komma undan från regeln.
 
Bo.Siltberg skrev:
Ok, ja det finns en regel (SS 436 40 00, kapitel 412.2.3.2) som säger att en skyddsledare ska finnas framdragen till alla kopplingspunkter. Det går att göra avsteg från regler om man i skrift kan motivera dem. En skyddsledare har ingen funktion i sig där den ligger framdragen, utan den får en funktion först när något ansluts dvs när den används. Anledningen till kravet är just att någon kanske (olovligen) byter lampa eller monterar ett uttag som ska ha skyddsjord, och finns det då ingen framdragen kanske vederbörande tänker, jaha strunt i den då...inte bra.

Vad som inte framgår av tråden är på vilket sätt badrummet är "ojordat", dvs vad som hindrar er från att dra fram skyddsjord. Är det inbyggda kablar som inte går att byta eller vad?? Om alla ytskikt byts bör det inte finnas hinder att installera kabel med en skyddsledare!

Gränsen för ombyggnad är ganska diffus. Du kan ju själv försöka tyda vad elsäkerhetsverket säger konkret i sakfrågan :)
[länk]
Med lite smörjmedel i truten går det nog att hävda ungefär vad som helst. Men den viktiga aspekten är säkerheten, att man har kontroll på konsekvenserna av att inte följa regeln om framdragen skyddsjord. Hade det funnits uttag i badrummet så hade det ju varit tvärstopp, dvs tvunget att dra fram skyddsjord. Men handlar det endast om fast ansluten belysning kan det gå att motivera ett avsteg.

En betydligt viktigare fråga tycker jag är att det finns en JFB som skyddar alla ledningar i badrummet. Det kravet kommer du inte undan, inte utan en motsvarande lösning som t.ex skyddsseparation.

En dubbelisolerad lampa är hur som helst ett bra val här. Förutom att den ska hålla IP44 i närheten till duschen ska den vara avsedd för badrum och tåla lite eventuell fukt utan att rosta, degenerera eller orsaka krypströmmar. Detta brukar vara angivet, men bäst är nog att gå till en fysisk fackbutik.
Tack så mycket för ett riktigt informativt svar. :)

Som jag skrev tidigare i tråden så ska jag in med jord, kabeln som sitter där sen förut har tre tåtar men jorden är inte inkopplad. Så det ska kopplas in men eftersom det är något som jag står för och jag inte har fått en helt bra känsla för den elektriker som varit här å kommunens vägnar så kommer jag anlita en elektriker från orten som dessutom har en likadan kåk. Har redan pratat med honom och även han ställde sig lite frågande till att de inte fixar jord, tydligen så är det inte långt alls för att koppla in sig på jord.
Men är det så att renoveringen kräver att skyddsledare ska kopplas in så är det ju något som hör till kommunens åtagande därav min undran, för mig som är sjukskriven så är varje krona extra värdefull för att inte tala om eventuella strul med försäkringsbolag om något skulle hända. Anser kommunen och dess elektriker att skyddsledare inte krävs så kommer det dras in ändå då den elektriker jag pratat med ska dra elen till taklampan och får isf även koppla in skyddsledare.
IP44 kommer jag köra med även där det inte är ett krav och med skyddsledare indraget så blir utbudet ofantligt mycket större än om man ska leta endast dubbelisolerad armatur så just dubbelisolerad kommer jag nog släppa till förmån för utbud. Belid t ex har några vita led-taklampor som nog kan smälta in bra i taket till skillnad mot t ex IFÖ's dubbelisolerade globlampor. :)

Återigen tack för ditt svar.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Håller på och renoverar mitt badrum. Skulle vilja riva ut 240 volts kablarna. Eftersom LED belysning drivs med 12 volt funderar jag på att dra in 12 volt till tak och till belysningen runt spegeln.
Verkar som om elkillen är lite osäker på vad som gäller kring kablar och är lite osäker på om det är ok att använda samma typ av transformatorer som man kan köpa överallt eller om det finns speciella transformatorer för fast installation. Är lite osäker på om jag vågar släppa in elkillen i badrummet och sedan få problem med försäkringar eller vid försäljning av huset. Har letat efter föreskrifter för 12 volts installation på nätet men inte hittat något. Tycker att 12 volt LED belysning borde vara en självklarhet i nya badrum. eller varför inte i hela huset?
 
Är det bara till belysningen du vill riva ut 230 V-kablarna? Det finns inga nämnvärda risker med 230 V-belysning så det låter en aning drastiskt att slänga ut det. Å andra sidan är det ju idag mycket vanligt med klenspänningssystem till belysning, och då får du en ofarlig spänning. Det är då 230 V bara fram till drivdonet. Med LED är man mer fri med placeringen av drivdonet då längre ledningar tillåts.

Trots ofarlig spänning finns det regler i elinstallationsreglerna. Kortfattat är det brandrisken som man behöver beakta. Där är även klenspänningssystem med en spänning under 50 V behörighetskrävande att installera om strömmen överstiger 10 A eller effekten 200 VA.

Med 12 V och strömmar på flera ampere får man snabbt problem med spänningsfall med dyra grova ledningar som följd. Bättre är då LED-system för konstant ström där man blir oberoende av spänningsfall bara drivdonet har lite marginal.
 
Älskar den stilen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.