Har ett badrum som renoveras där det förut funnits endast en vägglampa ovanför spegeln. Nu har badkaret kastats ut och det blir en duschhörna med draperi på motsatt vägg mot där vägglampan satt.

Kan bli lite mörkt i duschdelen mao så ska upp med en taklampa. Elektrikern var och kikade idag och det är ojordat i badrummet, behöver då dubbelisolerad(skyddsklass 2)-armatur enligt elektrikern.
Här börjar det dock köra ihop sig för mig när det gäller att hitta armatur, jag tog för givet att IP44 var det enda som behövs men det talar väl bara om tätheten? IP44 behöver mao inte innebära dubbelisolerad eller?

Har kikat runt och till och med varit in på Belids hemsida men skyddsklassen anges inte när det kommer till badrumsbelysning annat än IP-klassen, har kollat på flera sidor som säljer lampor men att lista dubbelisolerad eller inte verkar vara minst sagt sällsynt. Är det beställa lampa genom elektrikern som gäller?
 
BirgitS
Hur högt sitter vägglampan jämfört med duschdraperiet?
Det är inte så att den kommer att lysa tillräckligt mycket ovanför, speciellt om du väljer ett ljust draperi som det kommer lite ljus igenom?

I den andra tråden om badrumsbelysning som du skrev i tipsade KnockOnWood om klassiska badrumslampor med porslinsfot och de går att montera i tak och kräver ingen skyddsjord eftersom det inte finns någon åtkomlig metall. Lite tråkiga men fungerar bra.
https://www.byggahus.se/forum/badru...om-huvudbelysning.html?perpage=15#post2654089

Det du ska kolla efter är nog lampor som inte kräver skyddsjord förutom att de är lämpliga för badrum.
 
  • Gilla
Masa
  • Laddar…
Vägglampan sitter strax ovanför draperiet höjdmässigt men det kommer att nyttjas en duschstol så då är man ganska långt ner mot om man står, duschen hamnar i hörnet och vägglampan är lite mer mot mitten av det lite avlånga badrummet (3x1,70 meter). Hade helst velat få tag på en armatur med säg tre spotar som man kan rikta men det kan det nog vara värre med. Kikar på IFÖ electrics hemsida nu, de anger både IP och skyddsklass till skillnad mot t ex Belid. Philips har några snygga lampor med rätt skyddsklass också men då är de inte dimbara istället så det verkar få bli något liknande som det tipsades om i länken du refererar till i taket samt nån form av spegelbelysning.
Antar att spegelbelysningen även den måste ha skyddsklass 2, den behöver dock inte vara dimbar.

Blev den här varianten på golv och väggar, blir lite mässing i form av handdukskrokar osv så hade varit nice med nån spegelbelysning med mässinginslag också. :)
Modernt badrum med frittstående badkar, handdukstegel, och mässingsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Men för mig låter det lite udda att man inte drar om matningen till badrummet och drar in jord. Har du inga eluttag i badrummet? Jordfelsbrytare som skyddar badrummet?

Om du tittar på lampor i en lampaffär, eller någon byggmarknad så kommer du att se att skyddsklassen oftast är angiven på kartongen, men inte i klartext, utan med symbolen för skyddsklass 2, som är två kvadrater den ena inuti den andra.
 
Det skall generellt vara skyddsjord framdragen till anslutńingspunkter för lampor i dessa rum. Vägguttag måste vara jordade och föregås jordfelsbrytare i badrum.
 
BirgitS
Det går kanske att hitta någon mässingsliknande färg som du kan måla porslinsfoten med eller måla några slingor på kupan så blir lampan roligare och passar bättre in.
 
BirgitS
Tobbe_3 skrev:
Det skall generellt vara skyddsjord framdragen till anslutńingspunkter för lampor i dessa rum. Vägguttag måste vara jordade och föregås jordfelsbrytare i badrum.
Det är normalt att det inte finns någon skyddsjord i lamputtag i gamla badrum och det finns inget krav på att man måste dra fram det bara för att man kaklar och byter inredning.
 
Men just i det här fallet ska en jord dras fram oavsett om det är ett badrum av äldre datum. För det handlar om en omfattande renovering och då gäller dom nya reglerna för rummet.
 
Renoveringen som skett är egentligen byte av ytskikt. Gamla ytskiktet togs bort, gipsskivor sattes dit, golvet flytspacklades plus att en golvbrunn monterades (fanns ingen golvbrunn sen förut, rör från badkar till nån form av avlopp som fanns i en utbyggnad) och sedan blev det golv och väggmatta på det. Det som byttes ut virkesmässigt var frontskivan på utbyggnaden som löper efter ena långsidan, går ut 16 cm från väggen och cirka 90 cm högt som döljer VA-ledningarna. Den el som funnits i badrummet är en vägglampa från -72 med ett inbyggt eluttag, nu blir det bara lampor (tak och spegel). Blir inget eluttag. Detta är en bostadsanpassning som övergick till en ytskiktsrenovering då fukt trängt in i frontskivan för utbyggnaden som täcker VA. Lite fukt hade letat sig in mellan nån av tapetskarvarna men inget som gått in i vägg.
 
E
Att dra fram jord till badrummet tar gissningsvis cirka två timmar, från centralen via kopplingsdosor i ett eller ett par sovrum. 1400:- inklusive materiel. Kan det inte vara värt det för att fritt kunna välja armaturer, både spegelbelysning och taklampa, och dessutom ha möjlighet att installera uttag i badrummet.

Av din beskrivning att döma, och även med tanke på att ni ska utöka med taklampa, så skulle nog jag, precis som elmont, göra bedömningen att det räknas som omfattande renovering. Vilket gör att nya regler ska tillämpas. Men det är så klart upp till elektrikern på plats att göra den bedömningen.
 
Bilden visar tydligt ett totalrenoverat badrum. Det är ett komplett våtrum uppbyggt på befintlig plats.
 
BirgitS
Tobbe_3 skrev:
Bilden visar tydligt ett totalrenoverat badrum. Det är ett komplett våtrum uppbyggt på befintlig plats.
Fotot i inlägg 3 är inte ett foto av badrummet tråden handlar om eftersom där t.ex. finns ett badkar och inte en dusch som i TS:s fall.
 
Emil_K skrev:
Att dra fram jord till badrummet tar gissningsvis cirka två timmar, från centralen via kopplingsdosor i ett eller ett par sovrum. 1400:- inklusive materiel. Kan det inte vara värt det för att fritt kunna välja armaturer, både spegelbelysning och taklampa, och dessutom ha möjlighet att installera uttag i badrummet.

Av din beskrivning att döma, och även med tanke på att ni ska utöka med taklampa, så skulle nog jag, precis som elmont, göra bedömningen att det räknas som omfattande renovering. Vilket gör att nya regler ska tillämpas. Men det är så klart upp till elektrikern på plats att göra den bedömningen.
De som sköter elen för bostadsanpassningen åt kommunen har jag sagt åt att sätta upp en dubbelisolerad globlampa av billigare slag på väggen så vi får ljus i badrummet. Då kan jag i lugn och ro leta fram och beställa den belysning jag vill ha samt spegel alternativt spegel med inbyggd belysning istället för att panikköpa något som finns i lager, det är ju 2-3 veckors leveranstid på allra helst spegelskåp/speglar med inbyggd belysning och det hinner jag inte få fram i tid. Så det får bli en temporär lösning med globlampa och så tar jag och anlitar grannen som har elfirma och drar in jord i badrummet samt monterar den rätta belysningen både på vägg och i tak.
 
Tobbe_3 skrev:
Bilden visar tydligt ett totalrenoverat badrum. Det är ett komplett våtrum uppbyggt på befintlig plats.
Sorry, var nog otydlig i mitt inlägg. Bilden är från Tarkett och var bara menad att visa hur väggar och golv ser ut, är alltså inte mitt badrum. :)
 
Har letat efter info angående omfattande renovering och reglerna kring detta men har lite svårt att hitta rätt info. Är intresserad av att veta om renoveringen räknas som så pass omfattande att nya regler för el kickar in och behöver isf några regler att stödja mig på så jag kan påvisa detta. Nån som har lust att sparka mig i rätt riktning? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.