Aji skrev:
Hur funkar det egentligen med laminat om trappen inte är rak (svänger totalt 180 grader, två 90-gradersböjar)? Trappstegen är ju väldigt kilformade, blir det inte pilligt att försöka få till laminatskivorna så de täcker och får en jämn och fin kant?
Jag vet inte om du fått svar på annat håll, men jag är nu precis i färd med att renskrapa mina trappsteg från linoleummattans "jutelurv". Att slita bort mattan gick ju tämligen raskt, men luddet under sitter ganska bra i sitt lim. Jag har kört med elhyvel först, vanlig hyvel sedan och därefter med stämjärn/stämkniv närmast vangstyckena. Jag siktar på en totaltid på ca 12timmar för detta arbete. Därefter börjar precisionssågning av parketten, som är Kährs Linnea, 7mm. Blir spännande att se hur det ska bli i alla vinklar och vrår. Bilderna visar projektet i kronologisk ordning, dock innan jag slet bort mattan.
 
  • trapprojekt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag la laminat i en 90 graders trappa för drygt 10 år sedan. Jag lyckades slita bort plastmattan från varje steg utan att den gick sönder allt för mycket. Jag tror (har sett Timell) att det skall finnas ett "instrument" för att få fram rätt mått o vinklar på varje trappsteg om man inte som jag kan använda dom gamla mattbitarna.
Först tryckte jag ihop två laminat brädor. Sedan la jag mattbiten från trappsteget på laminaten och mallade av. Sedan var det bara att såga med sticksågen. Jag funderade länge på hur jag skulle lösa trappnosen. Det slutade med att jag körde med trappnoslist i metall. Kapade rätt längd och la sedan ovanpå laminatet så den sedan gick ner runt trappnosen. Förborrade genom dom redan gjorda hålen som finns i metall lister rakt igenom laminatet. Sedan var det bara att skruva fast list och laminatsteg. Laminatsteget sitter alltså fastskuvat i framkant och har ca 5 mm springa till sidor och bakkant. Hela trappan (utan steg) målades först vit och ihop med laminatstegen i ek och trappnosar i "guld" metall blev det en väldigt snygg trappa som har hållit än så länge i drygt 10 år. Trappnoslisterna gör att det blir bra "grepp" när man går.
 
He he he... det är visst många som skall fixa till sina trappor. Skönt att man inte är ensam. Jag fick lära mig att det där instrumentet kallas för "trappkompass". Lycka till med att hitta en sådan. Jag köpte en smygvinkel istället. Jag lade eklaminat i vardagsrummet för några veckor sedan. Jag fick rätt mycket golv över så jag skall lägga det i trappan. Från början var trappan öppen men de som bodde i huset tidigare byggde en städskrubb under trappan så jag måste ha stående skivor på baksidan av trappan. Det får bli laminat det också. Jag har skuttat runt lite på golvet och tycker inte att det är mycket halare än den där plastmattan som för närvarande ligger på trappstegen. Det intressanta blir att såga ut skivorna, min trappa är också svängt. Man jag får väl skära ut kartong först och ha som mall.
 
Försöker mig på Årets trådlyft....
Sitter och kollar lite vad folk har gjort i sina hus och ramlade in på denna gamla tråd..
I vårt förra hus hade vi en svängd furutrappa med infällda rutor med heltäckningsmatta. Efter ett par glas vin en lördagkväll började jag pilla upp mattan och sen var det kört.....:(

Trappen skulle målas vit och bort med mattan. Beslutade att vi skulle lägga samma typ av laminat som log på hallen i övervåningen. Många timmar gick åt att slipa och måla men det jobbiga blev laminaten.

På de raka stegen var det inga bekymmer. Bara mäta upp och såga. Men i det svängda hörnet blev det lite problematiskt. Jag ville också att laminaten skulle "vridas" med trappan och på 2-3 trappsteg blev det många vinklar som skulle passas in. Laminatskivorna limmades ihop före montering på trappstegen. Motagelim och betongplattor som tyngd. Resultatet blev bättre än jag hade hoppas på....:)

Nu har vi flyttat till ett större hus och gissa hur trappan ser ut här!!!!!!!!!!! Bara börja om......
 
  • 3E0C4ICBVLHJQ5RH_3E2CB7EB5AKNMI70_____resize_s_424_0.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag har också en svängs trappa så jag gjorde mallar i sådan där papp man lägger på golvet för att skydda det när man målar och har sig. Det blev riktigt bra. Visst, i kanterna ut mot sidorna blev det inte alltid helt bra, men det får jag nog tillskriva det faktum att jag sågade med en elektrisk sticksåg och inte en cirkelsåg. Jag drog på lite fog i kanterna så nu syns inte det. Vinklarna stämde dock helt perfekt efter mina mallar. Långsidan ut mot trappnosen sågade jag inte, jag skar bara bort den den millimeterlånga biten som stack ut framför själva träytan, med en vass kniv. Kanten ut mot trappnosen är alltså den som man lägger över den den andra laminatplattan när man lägger/slår ihop dem. Vet inte vad det heter på fikonspråk, men ni förstår förhoppniongsvis i alla fall.

Jag satte fast skiten med någon sättlim för industribruk, ställde mig på det och gungade lite. Jag varken ville eller orkade greja med betongplattor, knektar eller andra lösningar för att pressa fast laminatet. Det funkade i alla fall och jag har inga problem med ojämnheter eller så, och det höll att gå på efter bara en liten stund.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.