Jag som många andra har en furutrappa som är tråkig och sliten när den endast är lackad. Jag har läst en del inlägg på detta forum i frågan och de flesta verkar förespråka snickeriernas trapprenoveringskit (t.ex. Stepkit). Men jag tycker det är en ganska dyr lösning med 700-1200 kronor per trappsteg. I en svängd och stängd trappa (180 grader) med 15 steg blir det för dyrt i dagsläget.

Min tanke är måla vagnstyckena och spaljen vitt och sedan lägga laminat- eller parkettskivor på trappstegen för att få ned priset.

Är det någon som erfarenheter av att lägga laminat- eller parkettskivor i trappan?

Jag såg att Kährs säljer trappnosar som man kan klicka fast i deras parkettgolv. Det verkar ju vara en bra lösning om man inte vill använda trappnosarna av metall. Är det någon som har erfarenhet av klickbara trappnosar.

/Fredrik
 
detta lät intressant.....har haft samma tanke...för det där "step-kittet"
blir föör dyrt om man har mellan 10-15 trappsteg....men om det går att
lösa med klickgolv så vore det ju toppen!!!!!!!

/
M
 
Min tanke är oxå att vitmåla hela trappan förutom själva 'stegen' men jag kan tro att laminat blir väääldigt halt. Min tanke var att betsa stegen med en mörk betsalternativt olja, vad tror ni om det? Det borde ju även vara enklare?!
 
I min trappa ligger en röd plastmatta nedsänkt i trappsteget. Jag kan därför inte betsa steget. Jag funderade ett tag på att måla hela trappan vit, även stegen. Men jag tror inte det är lämpligt att måla på den röda plastmattan. Ett alternativ vore att ta bort plastmattan men då känns det lättare att lägga nya skivor över hela mattan.

Är det ingen som har positiva eller negativa erfarenheter av att "lägga golv" i trappan som en trapprenovering?
 
Vi kommer lägga heltäckningsmatta/nålfilt i våran. Snyggt, skönt att gå på och ingen risk att barnen halkar. Billigt också:)
 
Har en kompis som lagt Kährs med trappnos. Han sa att det var superlätt att lägga. (Men att det var liiite svärt ändå på de sneda stegen, kunde han gå med på efter lite övertalning)

Han gjorde sättsteg av golvet också - mycket snyggt!! Och som sagt en bråkdel av stepkit-priset. Tyvärr är det ju så att gölvet är lite i halkigaste laget för att ha i en trappa, men det går ändå bra tycker jag, så länge trappen har någotsånär vettigt stegdjup, vilket den här trappen har. Jag röstar helt klart för denna metod och kommer förmodligen själv göra samma, när jag får tummen ur.
 
  • Gilla
Nilssonjan
  • Laddar…
Mig2006 skrev:
I min trappa ligger en röd plastmatta nedsänkt i trappsteget. Jag kan därför inte betsa steget. Jag funderade ett tag på att måla hela trappan vit, även stegen. Men jag tror inte det är lämpligt att måla på den röda plastmattan. Ett alternativ vore att ta bort plastmattan men då känns det lättare att lägga nya skivor över hela mattan.

Är det ingen som har positiva eller negativa erfarenheter av att "lägga golv" i trappan som en trapprenovering?
Ligger mattan verkligen nedsänkt i stegen?? Hos mig är det en påspikad 10mm tjock list i framkant och bakkant så det ser ut som om mattan är nedsänkt, är det inte så hos dig? Jag tänker mig att byta ut dessa lister mot Kährs-noslisten och en stump golv bakom listen för att täcka hela stegtjockleken.
 
smil skrev:
Ligger mattan verkligen nedsänkt i stegen?? Hos mig är det en påspikad 10mm tjock list i framkant och bakkant så det ser ut som om mattan är nedsänkt, är det inte så hos dig? Jag tänker mig att byta ut dessa lister mot Kährs-noslisten och en stump golv bakom listen för att täcka hela stegtjockleken.
Ja, nedsänkt är nog inte mattan. Ditt förslag ligger i linje med vad jag har tänkt mig. Då är det väl snart dags att skrida till verket.....
 
Det finns ngt som heter Stepkit och som kostar 1400:- (för 120 cm brett) och 1750:- (för 150 cm brett), dessa priser är för fyra trappsteg. Det är fortfarande dyrt men betydligt billigare än de priser du angav i början...
 
jag fick för mig att step-kittet var dyrare....var som luddigt att läsa på deras sida..........
/
M
 
Haha...ja...det tog mig en stund också att förstå vad de menade med att "varje paket innehåller två skivor om 60 cm vardera, med trappnos monterad på varje sida". Om man läser vidare under beställning så står det att varje paket innehåller fyra trappsteg. Och kikar man ytterligare runt bland tillverkningssidorna så ser man bilder på skivorna med ett överhäng monterat på varje sida.

Då förstod jag plötsligt att priserna de anger är för fyra steg, och det är ju klart att när man kapar en skiva, rakt eller böjt steg, så blir det ju en rak eller en böjd över som passar till ytterligare steg... :)
 
Vi har en trappa som ser likadan ut, linoluemmatta på stegen och en trälist i fram- och bakkant. Mattan som ligger där nu är ganska tråkig och trappan är klassisk lackad furu, sammantaget ser det inte så kul ut. Vi funderar på att ta bort mattan från stegen, måla trappan och sedan lägga ny matta, typ plast eller linoleum. Någon som har några goda råd vad gäller detta? Är det ens en bra idé, eller bör vi tänka om?
 
Sätt Alloc´s oljade ek laminat, absolut inte hal. Eller Pergo natural touch också sträv yta.

Jag har sattit Alloc, mycket nöjd men har dock inte hittat någon trappnoslist som passat bra, den tillfälliga lösningen blir en vit forderlist 44mm som limmas och skruvas.

Har testat på ett trappsteg och det verkar fungera.

Mvh Tobbe
 
Tobbe (Kemi), övervägde du att använda en metallist som trappnos? Har du något mellan laminatskivan och foderlisten eller syns skarven?

Du kanske har en bild att infoga.....?

/Fredrik
 
Hur funkar det egentligen med laminat om trappen inte är rak (svänger totalt 180 grader, två 90-gradersböjar)? Trappstegen är ju väldigt kilformade, blir det inte pilligt att försöka få till laminatskivorna så de täcker och får en jämn och fin kant?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.