Daniel 109 skrev:
Så länge man inte har något organiskt under plasten så kan inget hända, även om det skulle bli fuktigt. Dessutom kan inte eventuell lukt passera plasten. Med platonlösningen får man ju in allt det som finns på eller kommer igenom betongen in i rummet.
Med plast, är det då underlagsfoam du menar? Eller någon ytterligare plast under det?
 
Jag la underlagsfoam och en tejpad plast på det. Det var rellativt grov betong, skulle jag bytt plats på lagren skulle plasten säkerligen punkterats. Men om golvet varit helt slätt skulle jag haft plasten i botten. Det finns ju även foam med inbyggd spärr för den här applikationen.
 
Det funkar säkert. Men jag är något skeptiskt till att det är bättre. Det känns som säljsnack utan att det faktiskt finns underlag på att det funkar. Jag skulle bli väldigt förvånad om de kan visa upp ett jämförande test som är representativt.
 
Rekommendationen på oisolerade källargolv, är att INTE lägga difftäta material eller ytskikt med organiskt innehåll. Finns det fukt kommer den ''fångas'' mellan betong och plast : problem

Detta misstag gjordes i 1000tals hus under 60-70 talen. Tycker du ska fundera igen ang plasten.

Klinker utan fuktspärr är en säker melodi som fungerar.
 
  • Gilla
Johan_Segernäs
  • Laddar…
De galna lösningar jag settfrån 60-70 tal har inte haft den konstruktionen. Det golv jag tog bort var från den perioden.

På betongen var det rester an sågspån. På det en plast med en hel del hål. På det asfaboard, masonit, heltäckningsmatta.

Det luktade inte helt roligt när det plockades bort. Det är knappast motsvarande den konstruktion jag förespråkar.
 
L
Stuff skrev:
Fukt i sig behöver inte vara farligt eller ge någon lukt beroende på vad det är som blir fuktigt. Fuktig betong eller fuktig plast är i regel inga problem men när det är fukt i kontakt med organiskt material som man får problem. Jag håller med om plast bör skippas om man kan. Detsamma skulle jag säga om laminatgolv som garanterat kommer att ge mögel om det blir fuktigt.
Ville mest understryka att om man ska anstränga sig att lägga platon så ska man göra det ordentligt så att man faktiskt får någon ventilerande funktion av den snarare än att den bara blir ett dyrt mellanlägg
Jo, precis. Det finns de som gör rätt, ofta är det dyrare golv och eller folk som vill göra rätt. Sedan finns det klabbare som "tror att det går bra". Det blir ofta OK, men aldrig helt 100%.

Problemet är att fukten inte finns där alltid. Det varierar beroende på om det regnar mycket och temperaturer osv. Så det kan gå bra 2 år. Sedan pang, så blir det en vecka med problem.

Sedan är det så att lite fukt inte syns. En kartong kan vara torr, men det beror på att den hela tiden torkar i luften. När man börjar fånga kondens under en så stor yta som ett golv är. Så kommer denna fukt att inte ventileras rakt upp. Nej, den kommer fångas och sedan börja vandra ut mot kanterna. Vilket ger att där plasten slutar. Vid väggarna så kan det bli så mycket fukt så tapeten börjar bli fuktig, och då kommer lukten och problemen. Du får samma problem faktiskt om du lägger en platon och inte avslutar rätt. Med ventilerade socklar.
Jag tycker att den extra kostnaden en platon kostar är värt pengarna. Om man nu ska ha laminat i källaren alls.
 
Det verkar som att du är av uppfattningen att mängden fukt som kommer upp från marken är konstant. I verkligheten blir det fuktbalans.
 
Är platonmattan dyr eller?
 
L
Biggie skrev:
Är platonmattan dyr eller?
Tja, helt gratis är den inte. Jag köpte den låga varianten och den kostade då runt 900 kr rullen (10 meter). Till ett mindre rum så blir det enkelt 2 rullar.
 
Ja det va ju inte jättebilligt precis, förstår att man vill hitta billigare lösningar! Men om jag i framtiden får för mig att lägga någon from utav organiskt golv i min källare så blir det platonmatta iallafall!
 
Jag funderar på att lägga laminatgolv i källare när jag här i tråden läste om en produkt från imex som heter softline provent. Jag har två rum i källaren där fått lagt platonmatta och parkettgolv men tycker att det låter mycket när man går på golvet. Ett litet genomgångsrum skulle beläggas med klinker men tyvärr tog jag inte referens på hantverkaren som nu har tagit upp lagt klinergolv 2ggr för att det inte blivit bra. Funderar nu på att avbryta samarbetet och själv lägga ett laminatgolv istället. Är här någon som har erfarenhet/använt imex produkt softline provent? Någon som har sett något test som var positivt eller negativt? Själv hittar jag inte mycket att gå på. Länk till imex https://imexsweden.se/softline-provent-2/ Tacksam för alla svar och åsikter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.