Har ett källarutrymme vi ska bygga om till kontor/gästrum. Källargolvet är en betongplatta på lecagrund(?). Golvet är alltid kallt, men verkar inte ha fuktigenomträngning. Vi har haft massor av flyttkartonger på golvet i flera år, de är inte de minsta fuktiga, bara kalla.

Tanken är att lägga laminatgolv som är relativt billigt och slittåligt eftersom det säkert kommer att stå en och annan träningsmaskin/flyttkartong etc. på golvet lite då och då.

Jag ämnar att lägga 2 lager med 2mm underlagsfoam för lite "mjukhet" istället för det där hårda otrevliga. Sen laminatgolvet på det.

Är det något annat man bör tänka på eller bör undvika?
 
L
Jag la golv som du planerar. En foam och på det en tejpad plast. Vi sålde dock huset i samma veva, så jag kan inte säga säkert att det funkat. Men jag skulle inte tveka att göra så.
 
Lägg platonmatta så att betongplattan kan andas under laminaten då blir det bra (y)
 
  • Gilla
Schneider69 och 1 till
  • Laddar…
Om jag lägger platonmatta på källargolvet med laminat ovanpå och golvsocklar på det... var sker då själva ventilationen och luftningen? Eller räcker det med bara att luften kan röra sig under golvet?

Såklart kan jag ju chansa och strunta i platon, men det blir ju jobbigt att lägga om också om något händer.
 
Man kan välja på att vika upp platonmattan bakom golvlister eller också så skär man mattan nere och köper ventilerade lister (y)
 
Ventilerade socklar får du sätta.
 
  • Gilla
Johan_Segernäs
  • Laddar…
Lägger man platon så gör man det ordentligt med uppvik mot väggar och ventilerade socklar, annars är det bara bortkastade pengar. Skippar man att ventilera kan man lika gärna bara slänga på ett varv byggplast istället.

Foam och laminatgolv kommer kanske göra golvet lite mjukare men det kommer fortfarande att kylas ner av plattan och kännas kallt. Ett annat alternativ om du vill ha ett mjukt golv är att lägga en nålfiltsmatta direkt på plattan
 
  • Gilla
Nina65
  • Laddar…
L
Stuff skrev:
Lägger man platon så gör man det ordentligt med uppvik mot väggar och ventilerade socklar, annars är det bara bortkastade pengar. Skippar man att ventilera kan man lika gärna bara slänga på ett varv byggplast istället.

Foam och laminatgolv kommer kanske göra golvet lite mjukare men det kommer fortfarande att kylas ner av plattan och kännas kallt. Ett annat alternativ om du vill ha ett mjukt golv är att lägga en nålfiltsmatta direkt på plattan
Enligt mig är det sämre att lägga plast, än att inte lägga något alls. För plasten stänger inne fukten under, och du kommer få lukt, av det hela.
 
Varför göra fel när man kan göra rätt? Det finns ju produkter som är framtagna för just detta, så använd dom :)
 
  • Gilla
Lolight
  • Laddar…
Lolight skrev:
Enligt mig är det sämre att lägga plast, än att inte lägga något alls. För plasten stänger inne fukten under, och du kommer få lukt, av det hela.
Fukt i sig behöver inte vara farligt eller ge någon lukt beroende på vad det är som blir fuktigt. Fuktig betong eller fuktig plast är i regel inga problem men när det är fukt i kontakt med organiskt material som man får problem. Jag håller med om plast bör skippas om man kan. Detsamma skulle jag säga om laminatgolv som garanterat kommer att ge mögel om det blir fuktigt.
Ville mest understryka att om man ska anstränga sig att lägga platon så ska man göra det ordentligt så att man faktiskt får någon ventilerande funktion av den snarare än att den bara blir ett dyrt mellanlägg
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Men jag tror inte att jag har fuktigt golv. Min referens är kartonger i wellpapp som stått på golvet i fler år och aldrig fått ett uns av fukt i sig. Mattor har jag på samma golv, och de är alltid torra.

Så om det inte finns spår av fukt, är det då någon vits att lägga platon?

Att laminat kan skadas av fukt köper jag. Men hur VET jag om det finns fukt?

Har 20 grannar i samma radhuslänga som aldrig heller nämnt något om fukt i källaren.
 
Jag tror det är lugnt med tanke på dina kartonger. Men ta en m2 byggplast, och limma den i kanterna helt tätt mot betonggolvet. Får du kondens i ditt platta tält är det ju inte bra.
 
  • Gilla
JOB The Builder
  • Laddar…
Har hört med en granne nu som har precis likadan källare. De har golv på samma sätt som jag planerar att lägga. De fick en vattenläcka från övervåningen så en golvläggare kom och la om deras golv. Golvläggaren sa att det inte var någon fara att lägga golv på det sättet i det utrymmet och la om det på samma sätt. Underlagsfoam och laminatgolv. Grannen har aldrig känt av lukt eller fukt i rummet varken innan eller efter, så det är nog safe. Smart med testen med m2 byggplast där dock :)

Dessutom kommer det att stå datorer m.m. på i rummet hela tiden och producera värme så det känns lugnt.
 
Så länge man inte har något organiskt under plasten så kan inget hända, även om det skulle bli fuktigt. Dessutom kan inte eventuell lukt passera plasten. Med platonlösningen får man ju in allt det som finns på eller kommer igenom betongen in i rummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.