danniee skrev:
Nej, det är inte i källare. Vanlig lägenhet på plan 4. Puh, man blir ju livrädd.
Då kan du nog sova lugnt.. :)
 
A
En sak som gått rätt då åtminstone. Nu finns det en massa annat att oroa sig över :-D
 
Hej!

Jag står inför samma dilemma, vill ha ett klick-laminatgolv i en källare med oisolerad och otätad betongplatta. Jag var först på ByggMax, men deras tips kändes inte riktigt bra i magen. Åkte därför till Beijers och fick raka motsatsen till förslag.

Var på ByggMax och de sa:
- Lägg åldersbeständig plast direkt på golvet. Lägg sedan underlagsfoam. Efter det lägger du klickgolvet direkt.
- Behövs inte platonmatta eller så? Frågade jag.
- Nä, det blir inte mögel under plasten. Fukten hittar ut om du viker upp plasten om golvet. Ska du ha "platonmatta" så måste du ha ett självbärande golv ovanpå det, minst 22 mm golvspån.

Beijers byggmaterial (I Lund är de oftast med råge de mest kunniga) sa de istället:
- Nu för tiden lägger man aldrig bara plast, det möglar under. Lägg istället platonmatta på en fuktgenomsläpplig fiberduk. Sedan kan du lägga lumppapp och efter det klickgolvet direkt ovanpå, du behöver inga golvspån (Beijers klickgolv är säkerligen av bättre kvalite och tjockare än ByggMax).

Någon som har beprövade lösningar för detta? Jag har nu i stort sätt 4 olika alternativ. Jag kommer nog inte att köra på plasten, det känns inte rätt.

  1. Åldersbeständig plast - underlags foam - klickgolv
  2. Fiberfuk - platonmatta/fuktisolermatta - lumppapp - klickgolv 7 mm
  3. Fiberfuk - platonmatta/fuktisolermatta - golvgips - lumppapp - klickgolv 7 mm
  4. Fiberfuk - platonmatta/fuktisolermatta - golvspån - lumppapp - klickgolv 7 mm
 
  • Gilla
Grains
  • Laddar…
Hmm, det där verkar lite overkill, det verkar vara ett sätt att fixa existerande problem. Jag kommer inte att ha någon mekanisk ventialation, det tror jag inte behövs.

Frågan nu är egentligen vad jag ska ha mellan platonmattan och laminatgolvet, men eftersom ingen har gett några bra tips här så kommer jag nog att köra på 22 mm golvspån, skärp och hängsle! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.