ULWA skrev:
Bygger ett passivhus och har valt Kakelugnspanna (vattenmantlad kamin med inbyggd acktank), FTX med vattenburet eftervärmningselement och 5 kW solceller som system för uppvärmning och el.
Kan tänka mig ett batteripack för back-up längre fram.
Elpatron i pannan för värme om vi är bortresta men också en varmvattenslinga som matar varmvattenberedare vars elpatron då inte behöver gå om pannan är varm.

Huset är under byggnad så detta är inte provkört ännu men skall bli under hösten.
Solceller var för mig ett självklart val mot solfångare p.g.a. passivhusets relativt låga behov av tillskottsvärme men el behövs alltid för alla apparater som alltid finns i ett hem.
Du måste rapportera hur energiförbrukningen kommer att utveckla sig!
Har själv ett nybyggt hus (6 år snart) i samma klimatzon (på gränsen mellan Halmstads och Laholms kommuner),
och har satsat på enklast möjliga teknik för uppvärmning.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Det är väl inte så svårt att bygga självcirculation.Grova rör, snälla böjar och framförallt hög framledningstemp (60-80C).
Ja, fast sedan så skall man väl ha lite fall också, och någon slags dimensionering så att fördelningen stämmer. Men det blir som sagt fult med stora rör överallt.
 
Nu är du gnällig, Stefan. :) Mitt system från -37 är självcirk med rören inbyggda (utom i källaren). Problemet är att pannan gärna skall vara under radiatorerna (dvs i källaren) för att få bra cirkulation.

Acktank kan funka det med, men helst skall den sitta på höjd mellan pannan och radiatorerna då. Och så blir det blåa rör, för koppar i den dimensionen som behövs är dyrt.
 
-MH- skrev:
Nu är du gnällig, Stefan. :) Mitt system från -37 är självcirk med rören inbyggda (utom i källaren). Problemet är att pannan gärna skall vara under radiatorerna (dvs i källaren) för att få bra cirkulation.

Acktank kan funka det med, men helst skall den sitta på höjd mellan pannan och radiatorerna då. Och så blir det blåa rör, för koppar i den dimensionen som behövs är dyrt.
Klart jag är gnällig! Det handlar ju om teknik! :)Scott Adams förklarar det bäst (under "Risk"):

"The risk/reward calculation for engineers looks something like this:

RISK: Public humiliation and the death of thousands of innocent people. REWARD: A certificate of appreciation in a handsome plastic frame.

Being practical people, engineers evaluate this balance of risks and rewards and decide that risk is not a good thing. The best way to avoid risk is by advising that any activity is technically impossible for reasons that are far too complicated to explain.

If that approach is not sufficient to halt a project, then the engineer will fall back to a second line of defense: "It's technically possible but it will cost too much."

I mitt hus från '48 så fungerar som sagt självcirkulationen "sådär". Dvs den fungerar på två radiatorer på övervåningen som sitter på den gamla stammen. Men inga andra... Så jag vet inte hur realistiskt det är att få till i ett modernt hus, och särskilt som TS.
 
Är det inte så att det är skatt på egentillverkad el från 1a juli ? Hur påverkar det kostnaden/lönsamheten på solceller ?
 
Ja, självcirk är inget jag rekommenderar, men vill man ha low-tech så är köksspis med radiatorer och vv-beredare fullt möjligt. Kanske särskilt i ett välisolerat, kompakt hus.

Numera har jag cirkualtionspump och pelletspannas med rökgasfläkt. Och shunt!
 
freitag skrev:
Vi har funderat på kakelugnspannan! Får jag fråga vad hela det kitet kostade? Det är ju ventilation också med ftx-en. Hur stort bygge?
Med risk för upprepning då mitt svar verkar ha kommit på avvägar.

Vi har Kakelugnspanna Passiv 400 l och den kostar med VV-slinga ca 95.000
FTX valde jag en Regenair RGSP 300, lite dyr och i överkant med kapacitet för vårt hus - 45.000 men för 150.000 så har jag då värme och ventilation.
Att ligga högt på dimensioneringen av FTX tror jag är bra då det då går att köra den på låg belastning och därmed tystare ventilation.
 
KnockOnWood skrev:
Du måste rapportera hur energiförbrukningen kommer att utveckla sig!
Har själv ett nybyggt hus (6 år snart) i samma klimatzon (på gränsen mellan Halmstads och Laholms kommuner),
och har satsat på enklast möjliga teknik för uppvärmning.
Skall försöka komma igen med erfarenheter då vi bott i huset ett tag. Har också 5 kW solceller på taket vilka jag satte upp så fort taket var på plats och de har snart varit i drift ett år, verkar som årsproduktionen blir mellan 4500 - 5000 kWh trorts den misserabla sommaren.
 
KnockOnWood skrev:
Du måste rapportera hur energiförbrukningen kommer att utveckla sig!
Har själv ett nybyggt hus (6 år snart) i samma klimatzon (på gränsen mellan Halmstads och Laholms kommuner),
och har satsat på enklast möjliga teknik för uppvärmning.
Vad är enklast möjligast teknik för dig då? :)
 
K
freitag skrev:
Får jag fråga vad du valde istället?
Vårt hus är också under uppförande men vi kommer att köra luft-vatten som huvudkälla för värme. Istället för vattenmantlad kamin har vi bygglov för solvärmepaneler för varmvatten sommartid. Vintertid kommer vi elda i vanlig kakelugn och sprida värmen med ftx. Heru 130 är inplanerad för att kunna köras på låg effekt
 
freitag skrev:
Vad är enklast möjligast teknik för dig då? :)
Ja, det kanske inte är så enkelt i sig, men det är i alla fall lättinstallerat och lättskött :)

En L/L-värmepump.
Ett FTX-ventilationssystem.
That's it.
Och en el-VVB naturligtvis.

Ingen golvvärme eller massa andra sådana rör.
Inga borrade brunnar för bergvärme eller liknande.

Där är säkert lite högteknologi i värmepumpen, men investeringskostnaden är i alla fall låg.
 
KnockOnWood skrev:
Ja, det kanske inte är så enkelt i sig, men det är i alla fall lättinstallerat och lättskött :)

En L/L-värmepump.
Ett FTX-ventilationssystem.
That's it.
Och en el-VVB naturligtvis.

Ingen golvvärme eller massa andra sådana rör.
Inga borrade brunnar för bergvärme eller liknande.

Där är säkert lite högteknologi i värmepumpen, men investeringskostnaden är i alla fall låg.
Ja det anser jag också vara en "enkel" lösning. Relativt lågteknologisk. Lägg till en bra kamin (kanske rörspis el modern effektiv vedkamin) så har vi nog vår alternativa budget-lösning.

När är huset byggt? Och har ni el-element också? Bara luftvärmepump och ftx godkänns väl inte som komplett system?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Angående solceller: det må ta lång tid att "få tillbaka pengarna" och vara dyr el. Men där går mer viljan att producera egen el in i kalkylen, så solceller kommer det bli någon gång. Det enda vi vet om framtiden är att solen kommer lysa och solceller förhoppningsvis blir mer effektiva. Dessutom är det galet bra solläge och mkt sol under året på byggplatsen.

Vad jag är ute efter är alltså ett billigare alternativ till vattenburet system, men som i något avseende är skalbart allteftersom. T ex genom att bygga på med solenergi när ekonomin tillåter.
 
freitag skrev:
...
När är huset byggt? Och har ni el-element också? Bara luftvärmepump och ftx godkänns väl inte som komplett system?
Byggt år 2010, med start i april. Och vi flyttade in i början av oktober samma år.

Inga el-element, men två handdukstorkar (à 70 Watt), varav den ena ofta är på under vinterhalvåret.
Men tack vare FTX'en som ger effektiv luftväxling torkar handdukar och duschväggar snabbt även utom värmetillskott.
Har dessutom en täljstenskamin, där vi eldar en brasa då och då.

Det är möjligt att byggavdelningen i Laholm är ovanligt slapp, men de har inte haft några synpunkter på vårt uppvärmningssystem.
Och de har aldrig begärt in någon energiberäkning eller -kalkyl.
 
Ett väldigt enkelt och kostnadseffektivt sätt att nyttja solvärme är att bygga en luftsolfångare. Eftersom huset inte är klart ännu så kanske du kan bygga in en sådan i väggen på ett snyggt sätt och få in tillluft till huset på det sättet. Sommartid tar man istället in luften via norrsidan och får fri kylning.

Vad jag har läst om luftsolfångare här på byggahus så fungerar de bra under stora delar av året.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.